homescreen

Πέντε τρόποι για κοφτερό μυαλό και δυνατή μνήμη

Πέντε τρόποι για κοφτερό μυαλό και δυνατή μνήμη


Μαρία Κοτοπούλη

Ακονίστε τη σκέψη και εκπαιδεύστε το μυαλό σας να συγκεντρώνεται και να αφομοιώνει νέες πληροφορίες μέχρι και τα βαθιά γεράματα με πέντε δοκιμασμένους τρόπους που προτείνει η επιστήμη

Ο εγκέφαλός μας δε σταματά να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται. Η νευροπλαστικότητα εξηγεί αυτή ακριβώς τη θεωρία επιστημονικά, η ιδιότητα δηλαδή του εγκεφάλου να τροποποιεί τη δομή και τη λειτουργία του καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Ακόμα και όταν πια τα κεράκια στην τούρτα δεν είναι μονοψήφια, νέα εγκεφαλικά κύτταρα – νέοι νευρώνες – συνεχίζουν να δημιουργηθούν.

Για ένα δυνατό και κοφτερό μυαλό, όμως, θα πρέπει και λίγο να κοπιάσουμε. Στρατηγικές όπως οι παρακάτω, που συστήνουν οι ειδικοί, μπορούν να σας χαρίσουν πλήρη διαύγεια και να ευνοήσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Άσκηση για τον εγκέφαλο

Η άσκηση οφελεί σώμα και μυαλό, με τη σφραγίδα της επιστήμης: αναπτύσσονται περισσότερα εγκεφαλικά κύτταρα, αυξάνεται η συνδεσιμότητα και τα «μονοπάτια» του εγκεφάλου.

Αν και δεν υπάρχει κάποιος τύπος συγκεκριμένης προπόνησης, οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί είναι κατατοπιστικές. Μια μικρή μελέτη σε ενήλικες 60 ετών και άνω, που δημοσιεύτηκε στο Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, απέδειξε ότι η διαλειμματική προπόνηση υψηλής έντασης (ΗΙΙΤ) αύξησε την αποδοτικότητα της μνήμης κατά 30%. Μια άλλη επιστημονική ανασκόπηση από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις εστίασε στα οφέλη της γιόγκα και διαπίστωσε για τους ασκούμενους μεγαλύτερο όγκο στον ιππόκαμπο (το μέρος του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη μνήμη) και μεγαλύτερο προμετωπιαίο φλοιό (που είναι απαραίτητος για τον προγραμματισμό).

Διαλογισμός και ενσυνειδητότητα

Για μέγιστη ακρίβεια και αύξηση της προσοχής, οι ειδικοί συνιστούν να εντάξουμε στη ρουτίνα μας το διαλογισμό και την πρακτική της ενσυνειδητότητας. Τα αποτελέσματα δύο μελετών μάλιστα, μιας μικρής με την εφαρμογή του καθοδηγούμενου διαλογισμού και μιας μακροχρόνιας μελέτης από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, επιβεβαιώνουν αυτά τα θετικά αποτελέσματα της αρχαίας αυτής πρακτικής.

Photo: Unsplash

Η πρόκληση της μάθησης νέων δεξιοτήτων

Οι νέες γνώσεις, όπως η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, σίγουρα θα ακονίσουν το μυαλό σας, όμως γρήγορα μπορεί να σας εξουθενώσουν. Αντ’ αυτού, οι ειδικοί σημειώνουν ότι θα πρέπει να δράσετε έξυπνα, εκπαιδεύοντας το μυαλό σας. Αυτό σημαίνει να θέτετε προκλήσεις σε δραστηριότητες που σας ευχαριστούν, πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα. Για παράδειγμα, αν σας αρέσει η ζωγραφική, δοκιμάστε μαθήματα ελεύθερου σχεδίου. Εάν λύνετε σταυρόλεξα, επιλέξτε να λύσετε sudoku μερικές φορές την εβδομάδα. Μέσω των προκλήσεων, ο εγκέφαλος δημιουργεί νέα μονοπάτια αντί να ενεργοποιεί τα ήδη υπάρχοντα.

Κοινωνικοποίηση

Το αίσθημα της μοναξιάς επηρεάζει τόσο το προσδόκιμο ζωής όσο και την εύρυθμη λειτουργία του εγκεφάλου. Η κοινωνικοποίηση λειτουργεί ευεργετικά για το μυαλό, διότι ενισχύει τη διαδικασία της μάθησης. Μόλις 10 λεπτά μιας απλής συνομιλίας μπορούν να αυξήσουν τις εκτελεστικές δεξιότητες, όπως τη μνήμη και την ικανότητα καταστολής των περισπασμών, σύμφωνα με μια μελέτη στο Social Psychological and Personality Science.

Τα παιχνίδια του μυαλού

Πολλά είναι πλέον τα διαθέσιμα παιχνίδια που υπόσχονται να εκπαιδεύσουν το μυαλό σας και να το διατηρήσουν σε εγρήγορση, δεν προσφέρουν όμως όλα τα ίδια οφέλη. Ορισμένα στοχεύουν στην ενίσχυση της σκέψης με αργό ρυθμό, ενώ άλλα επιταχύνουν τη διαδικασία της επεξεργασίας. Πριν ξεκινήσετε να ασχολείστε με κάποιο, ερευνήστε πρώτα την ποιότητά τους και τι έχει να προσφέρει.

Διαβάστε επίσης:

Οι δραστηριότητες που χαρίζουν κατά 4 χρόνια πιο νεανικό μυαλό

Μνήμη: Δείτε πώς αλλάζει ανάμεσα σε ένα 20χρονο και έναν 70χρονο

 



Απόρρητο Απόρρητο