homescreen

Το σπορ που τονώνει τη μνήμη και χαρίζει ευεξία – 30′ κάνουν τη διαφορά

Το σπορ που τονώνει τη μνήμη και χαρίζει ευεξία – 30′ κάνουν τη διαφορά


ygeiamou.gr team

Πολλαπλά ευεργετική αναδεικνύεται η επίδραση της ποδηλασίας τόσο στην σωματική όσο και στην ψυχική υγεία. Τι αποκαλύπτει η έρευνα για τα οφέλη της ποδηλασίας στη διάθεση, την συγκέντρωση και τη μνήμη

*Γράφει ο Γιάννης Παπανικολάου, MSc Sport Science, με εξειδίκευση στην ποδηλασία

Η ψυχική μας υγεία είναι κάτι που όλοι πρέπει να προσέχουμε καθημερινά και το ποδήλατο μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο προς αυτή την κατεύθυνση. Ας δούμε με ποιο τρόπο η ποδηλασία μπορεί να φανεί επωφελής για την διάθεση και την ψυχολογία.

Ο Γιάννης Παπανικολάου είναι πρώην Πρωταθλητής Ελλάδος και Βαλκανιονίκης στο άθλημα της ποδηλασίας, καθηγητής Φυσικής Αγωγής με μεταπτυχιακό στην Αθλητική Απόδοση (Brunel University), καθώς και κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος Προπονητικής Ποδηλασίας από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού

Οι αερόβιες ασκήσεις συμπεριλαμβανομένης της ποδηλασίας έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν το άγχος και την κατάθλιψη. Η άσκηση βελτιώνει τη διάθεσή μας επειδή έχει πολλές σημαντικές επιπτώσεις στον εγκέφαλό μας.

Μια σχετικά πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι μετά από μόλις 30 λεπτά ποδηλασίας, οι συμμετέχοντες σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία σε τεστ μνήμης, συλλογισμού και προγραμματισμού. Έτσι, αντί να χτυπάτε το κεφάλι σας στο γραφείο σας ή να σερφάρετε στα κοινωνικά δίκτυα, δοκιμάστε να βγείτε για μια βόλτα με το ποδήλατο.

Όταν ασκείστε και αυξάνεται ο καρδιακός σας ρυθμός, διοχετεύεται περισσότερο οξυγόνο στον εγκέφαλο, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στη διαχείριση του άγχους και της κατάθλιψης.

Η ποδηλασία μπορεί, για μερικούς ανθρώπους, να είναι εξίσου αποτελεσματική με τη φαρμακευτική αγωγή για την βελτίωση της ψυχικής διάθεση, αλλά χωρίς παρενέργειες. Αυτό δεν ισχύει για όλους, φυσικά, αλλά η προσπάθεια άσκησης ως μέσο καταπολέμησης της κατάθλιψης μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό πρώτο βήμα.

Η ποδηλασία προάγει κάθε είδους αλλαγές στον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένων νέων προτύπων σκέψης που προάγουν τα συναισθήματα ηρεμίας και ευεξίας.

Επιπλέον με την ποδηλασία απελευθερώονται στον εγκέφαλο ενδορφίνες και άλλοι νευροδιαβιβαστές που ενισχύουν τη διάθεση, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη, οι οποίες μας βοηθούν να νιώθουμε πιο θετικοί.

Οι βελτιώσεις μπορεί να έχουν και πιο μακροχρόνιες επιπτώσεις. Η τακτική άσκηση μπορεί στην πραγματικότητα να δημιουργήσει νέους νευρώνες (κύτταρα που μεταδίδουν πληροφορίες στο νευρικό σύστημα) στον εγκέφαλο που μπορεί να οδηγήσει σε ενισχυμένη μνήμη, βελτιωμένη διάθεση και γνωστική λειτουργία, μαθησιακές ικανότητες και καλύτερη επίλυση προβλημάτων.

Προσωπικά, όταν βγήκα βόλτα με το ποδήλατο, τότε μου ήρθαν στο μυαλό οι καλύτερες ιδέες! Η ομοιόμορφη κίνηση της ποδηλασίας έχει χαλαρωτική επίδραση στον εγκέφαλο, σταθεροποιώντας τόσο τη σωματική όσο και την πνευματική λειτουργία. Σημαντικοί και δημιουργικοί άνθρωποι, όπως επιχειρηματίες  και επιστήμονες χρησιμοποίησαν το ποδήλατο ως μέσο έμπνευσης.

Albert Einstein “Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.”
Steve Jobs, “Computers are like a bicycle for our minds.

Αν αποφασίσατε να ξεκινήσετε ποδήλατο, ας δούμε τι είναι καλό να κάνετε:
-Αρχικά σκεφτείτε ότι έστω και λίγο καλύτερο από το τίποτα: δεν χρειάζεται να κάνετε ποδήλατο για 30′ κάθε μέρα. Γιατί να μην ξεκινήσετε κάνοντας 5-10′ και να αυξήσετε σταδιακά τον χρόνο.
-Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας: όταν είμαστε κουρασμένοι, νιώθουμε άγχος ή στεναχώρια, μπορεί να είναι δύσκολο να έχουμε κίνητρο για άσκηση. Ωστόσο, κάντε απλά ένα μικρό ξεκίνημα και θα δείτε ότι θα βελτιώθει και η διάθεσή σας. Επομένως ξεκινήστε με μικρά βήματα και μην βάζετε μεγάλους στόχους. Θέστε εφικτούς στόχους και χτίστε τους με την πάροδο του χρόνου.
-Γιορτάστε τα επιτεύγματά σας: Αυξήστε το κίνητρό σας επιτρέποντας στον εαυτό μικρές απολαύσεις όπως π.χ. ένα φλιτζάνι χαλαρωτική ζεστή σοκολάτα ή ένα ζεστό μπάνιο μετά την άσκηση.
– Κοινωνικοποιηθείτε: Η άσκηση με άλλους μπορεί να γίνει πιο εύκολη και πιο ευχάριστη. Ζητήστε από ένα μέλος της οικογένειας ή φίλο να σας συμμετάσχει ή σκεφτείτε να γίνετε μέλος μιας ομάδας αστικής ή ψυχαγωγικής ποδηλασίας.

Tip: Βρείτε κατάλληλους χώρους και χρόνο. Επιλέξτε συνοικιακούς δρόμους και ώρες χαμηλής κυκλοφορίας (Κυριακές όλη μέρα, καθημερινές βραδινές ώρες) ή χώρους σε πάρκα π.χ. στο ΟΑΚΑ, το πάρκο Σταύρος Νιάρχος, το πάρκο Τρίτση και το Άλσος Συγγρού.

Εάν είναι το ποδήλατο  αυτό που σας βοηθάει, τέλεια! Εάν πάλι προτιμάτε να περπατάτε, να τρέχετε ή να κολυμπάτε, εστιάστε σε αυτό. Βρείτε ποια δραστηριότητα σας κάνει να χαμογελάτε και προσπαθήστε να αφιερώνετε χρόνο κάθε μέρα για να φροντίζετε τη σωματική και ψυχική σας υγεία.

Διαβάστε επίσης

Το άθλημα που δυναμώνει την καρδιά, θωρακίζει την άμυνα και βελτιώνει τον ύπνο

Φοβάστε να κάνετε ποδήλατο στην πόλη; Έτσι θα ποδηλατίσετε με ασφάλεια

Ποδηλασία: Καλύτερη ζωή σε δυο τροχούς!

 



Απόρρητο Απόρρητο