homescreen

Πανδημία: Ποιοι ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο με κατάθλιψη, άγχος και burnout

Πανδημία: Ποιοι ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο με κατάθλιψη, άγχος και burnout


Μάριος Οικονόμου

Η πανδημία στοίχισε ακριβά σε όσους έχασαν τον ύπνο τους με την εμφάνιση του κορωνοϊού, με το τίμημα να διαμορφώνεται σε έντονα συμπτώματα από την ψυχική σφαίρα

Τρεις στους τέσσερις ανθρώπους που αντιμετώπισαν δυσκολίες με τον ύπνο αφ᾿ ης στιγμής ξεσπασε η πανδημία του κορωνοϊού SARS-CoV-2 βίωσαν έντονα επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία. Σύμφωνα με την έρευνα που συντόνισε το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και δημοσιεύεται στο Sleep Health Journal, η κατάθλιψη, το άγχος και αισθήματα εξάντλησης «προτίμησαν» τους παραπάνω έναντι όσων διατήρησαν κανονικά των ύπνο τους κατά τους πρώτους πέντε μήνες της πανδημίας.

Με τη χρήση ειδικών συσκευών, οι ερευνητές κατέγραψαν τις καθημερινές δραστηριότητες και το μοτίβο ύπνου για 5.000 περίπου συμμετέχοντες για το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2020, λίγο πριν τα 40 έτη ηλικίας και κατά πλειονότητα άνδρες. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με πιθανά προβλήματα της ψυχικής υγείας.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι:

  • οι λιγότερες από έξι ώρες ύπνου που ανέφεραν 180 συμμετέχοντες συνδέθηκαν με άγχος ή κατάθλιψη για το 24% της ομάδας και με σύνδρομο εξάντλησης (burnout) για το 36%
  • επτά ή περισσότερες ώρες ύπνου σχετίστηκαν με άγχος ή κατάθλιψη και burnout για το 16% και 26% αντίστοιχα της ομάδας
  • ο λιγότερος ύπνος συνδέθηκε με περισσότερες πιθανότητες κατάχρησης ουσιών (11%)
  • ο χρόνος του ύπνου αυξήθηκε κατά 15 λεπτά με την εμφάνιση της COVID-19 για όσους κοιμούνταν πάνω από επτά ώρες
  • οι συμμετέχοντες πήγαιναν για ύπνο και ξυπνούσαν πιο αργά από τη συνηθισμένη ώρα, κατά 18 και 36 λεπτά αντίστοιχα.

Οι ερευνητές διευκρίνισαν πως πρόκειται για μελέτη παρατήρησης και συνεπώς δεν μπορεί να συμπεράνει τις αιτίες που εξηγούν τα ευρήματα. «Βλέπουμε όμως στοιχεία που αναδεικνύουν τον σημαντικό ρόλο του ύπνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ιδιαιτέρως στο πλαίσο αναζήτησης παραγόντων κινδύνου που μπορούν να αλλάξουν ώστε να πετύχουμε βελτίωση της ψυχικής υγείας», επεσήμανε ο επικεφαλής της μελέτης Mark Czeizler για τη σπουδαιότητα του ύπνου σε στρεσογόνες ιδίως καταστάσεις.

Η επίσημη σύσταση για του ενήλικες είναι οι επτά έως εννέα ώρες ύπνου το βράδυ, ώστε να αποφευχθούν η βραδύτερη σκέψη και μειωμένη συγκέντρωση που προκαλεί η αϋπνία. Ο κακός ύπνος οφείλεται συχνά στο εργασιακό στρες και την οικογενειακή ζωή, μπορεί όμως να αποτελεί και συνέπεια προσωπικών επιλογών όπως παρακολούθηση τηλεόρασης μέχρι αργά το βράδυ. Αν υποφέρετε κι εσείς από αϋπνία, ίσως θα πρέπει να δοκιμάσετε την κίνηση restart και άλλα δυο πολύτιμα tips για να τη νικήσετε.

 

Διαβάστε επίσης

Κορωνοϊός – Ύπνος: Ποια συναισθήματα κυριαρχούν στα όνειρά μας εν μέσω πανδημίας

Ο κορωνοϊός μας γέμισε φόβο: Γιατί οι Έλληνες ζήτησαν βοήθεια από τους ειδικούς της ψυχικής υγειας

Ο κορωνοϊός «μόλυνε» και τα όνειρα των ανθρώπων, λέει νέα έρευνα

 



Απόρρητο Απόρρητο