homescreen

Υπέρταση: Έξι φυσικοί τρόποι να ρίξετε την πίεση χωρίς φάρμακα

Υπέρταση: Έξι φυσικοί τρόποι να ρίξετε την πίεση χωρίς φάρμακα


Νίκη Ψάλτη

Το μεγαλύτερο μέρος της αποτελεσματικής ρύθμισης της πίεσης αφορά σε μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις. Δείτε ποιες είναι οι έξι κινήσεις που ρίχνουν την πίεση χαμηλά χωρίς φάρμακα

Σε παγκόσμια κλίμακα η υπέρταση φαίνεται ότι αφορά έναν στους τρεις ενήλικες, ενώ τα ποσοστά της πάθησης αυξάνονται θεαματικά στους άνω των 60 ετών όπου τουλάχιστον ο ένας στους δύο έχει επικίνδυνα υψηλή αρτηριακή πίεση.

Όταν μιλάμε για υπέρταση αναφερόμαστε σε τιμές αρτηριακής πίεσης πάνω από τα φυσιολογικά όρια. Αρτηριακή πίεση είναι η πίεση που ασκεί το αίμα στο εσωτερικό τοίχωμα των αρτηριών που μεταφέρουν αυτό το αίμα από την καρδιά στα διάφορα όργανα. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Υπέρτασης που έχουν υιοθετηθεί από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Υπέρτασης, στην υπέρταση η συστολική πίεση είναι πάνω από 140 mmHg η ή διαστολική πάνω από 90 mmHg ή και τα δύο.

Στη χώρα μας υπολογίζεται ότι 30% περίπου των Ελλήνων πάσχουν από υπέρταση. Αυτό θα πει ότι 2.500.000 με 3.300.000 εκατομμύρια άτομα έχουν συστολική πίεση πάνω από 14 (140 mmHg) και διαστολική πάνω από 9 (90 mmHg).

Ο καρδιολόγος Luke Laffin της Κλινικής Cleveland υποστηρίζει ότι για την αποτελεσματική ρύθμιση της πίεσης το 70% της προσπάθειας αφορά σε  αλλαγές του τρόπου ζωής, ενώ το 30% στη λήψη φαρμακευτικής αγωγής

Ποιες είναι οι αλλαγές του τρόπου ζωής που συμβάλλουν καθοριστικά στη ρύθμιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης; Πρόκειται για μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις που μειώνουν την πίεση. Οι μέθοδοι είναι αποδεδειγμένα αποτελεσματικές και συστήνονται από τους ειδικούς.

Η πρώτη και καθοριστική κίνηση αφορά τη μείωση του προσλαμβανόμενου αλατιού. Η χαμηλή σε νάτριο διατροφή αποδεδειγμένα μειώνει την πίεση όσο και η λήψη αντιυπερτασικής αγωγής, υποστηρίζει ο δρ Laffin.

Υπολογίζεται ότι ο περιορισμός της πρόσληψης αλατιού στα 1500mg νατρίου την ημέρα οδηγεί σε μείωση της αρτηριακής πίεσης κατά 5-6mmHg.

Το δεύτερο βήμα αφορά την αύξηση κατανάλωσης τροφίμων πλούσιων σε κάλιο. Μια διατροφή πλούσια σε πρόχειρο φαγητό και επεξεργασμένα τρόφιμα, υδατάνθρακες, πατάτες και κρέας είναι πιθανό να είναι χαμηλή σε κάλιο, συμβάλλοντας στην υψηλή αρτηριακή πίεση. Συνιστάται η ημερήσια πρόσληψη 3.000 – 3.500 mg καλίου μέσω τροφών όπως οι μπανάνες, οι ντομάτες και άλλα λαχανικά.

Η συνολικη φροντίδα της διατροφής αποτελεί ένα ακόμη καθοριστικό βήμα για τη ρύθμιση της πίεσης. Τόσο η μεσογειακή διατροφή όσο και η λεγόμενη DASH δίαιτα (Dietary Approaches to Stop Hypertension) που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την καταπολέμησης της υπέρτασης και αποτελεί παραλλαγή της μεσογειακής διατροφής, θεωρούνται αποτελεσματικές λύσεις για την ρύθμιση της πίεσης.

Η απώλεια βάρους, όταν υπάρχει πρόβλημα περιττών κιλών έχει άμεση θετική επίδραση στη ρύθμιση των τιμών της αρτηριακής πίεσης.

Μια ακόμη αποτελεσματική στρατηγική αφορά τον περιορισμό της κατανάλωσης αλκοόλ – μέχρι δυο ποτά για τους άνδρες και ένα για τις γυναίκες θεωρούνται αρκετά.

Συνιστώνται επίσης τα 150′ αεροβικής δραστηριοτητας σε εβδομαδιαία  βάση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οδηγούν σε μείωση της πίεσης κατά 5-8mmHg.

Η διακοπή του καπνίσματος και ο έλεγχος του στρες αποτελούν δυο ακόμη συστάσεις που σύμφωνα με τον δρ Laffin θεωρούνται ιδιαίτερα ευεργετικές για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.

Ο συνδυασμός των ανωτέρω  μη φαρμακευτικών μεθόδων θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικός για τη ρύθμιση της πίεσης.

 

Διαβάστε επίσης

«Παίρνω χάπια» για την υπέρταση: Πότε αυτό δεν είναι αρκετό

Οι καλύτερες τροφές-φάρμακα που ρίχνουν την πίεση, βοηθούν την πέψη και δυναμώνουν

 



Απόρρητο Απόρρητο