Όσοι έχουν δοκιμάσει επανειλημμένα δίαιτες «γιό-γιό» και δυσκολεύονται να χάσουν κιλά – ή να τα διατηρήσουν – ενδέχεται να ωφεληθούν περισσότερο από ένα πρόγραμμα διαλειμματικής νηστείας παρά από την κλασική μέθοδο καταμέτρησης θερμίδων.

Αυτό δείχνει μελέτη του Πανεπιστημίου της Αδελαΐδας, η οποία δημοσιεύθηκε στο Clinical Nutrition και εξέτασε όχι μόνο την απώλεια βάρους αλλά και τις ψυχολογικές και συμπεριφορικές παραμέτρους των δύο διατροφικών προσεγγίσεων.

Αν και και τα δύο προγράμματα οδήγησαν σε παρόμοια πτώση της ζυγαριάς, οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν διαλειμματική δεν ανέφεραν ότι χρειάστηκε να κάνουν τόσο μεγάλες αλλαγές στην καθημερινή τους σχέση με το φαγητό, όπως να μετρούν συστηματικά θερμίδες ή να προσπαθούν διαρκώς να ελέγχουν την υπερκατανάλωση.

Αντίθετα, όσοι υιοθέτησαν μια δίαιτα περιορισμού θερμίδων δήλωσαν ότι έπρεπε να σκέφτονται πιο συνειδητά τον περιορισμό της πρόσληψης τροφής και την αποφυγή επεισοδίων υπερφαγίας. Αυτός ο αυξημένος έλεγχος φάνηκε να εξηγεί περίπου το 15% της απώλειας βάρους τους.

«Πολλές δίαιτες μπορούν να οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, όμως συχνά είναι δύσκολο να τις ακολουθήσει κανείς. Αυτό κάνει και τη μακροπρόθεσμη διατήρηση του βάρους πιο απαιτητική», δήλωσε η καθηγήτρια Leonie Heilbronn. Όπως σημείωσε, τα εν λόγω ευρήματα δείχνουν ότι η διαλειμματική νηστεία μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική επιλογή για ανθρώπους που δυσκολεύονται με τις συμβατικές δίαιτες.

Τι έδειξε η δοκιμή

Στη μελέτη συμμετείχαν περισσότερα από 200 άτομα με παχυσαρκία, τα οποία παρακολουθήθηκαν για 18 μήνες. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: διαλειμματική νηστεία, συνεχής περιορισμός θερμίδων και τυπική φροντίδα.

Η ομάδα της νηστείας κατανάλωνε το 30% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών της μεταξύ 8 το πρωί και 12 το μεσημέρι, σε τρεις μη συνεχόμενες ημέρες την εβδομάδα, και στη συνέχεια ακολουθούσε αποχή από το φαγητό 20 ωρών. Τις υπόλοιπες ημέρες, μπορούσαν να τρώνε σύμφωνα με τις συνηθισμένες τους διατροφικές συνήθειες.

Η ομάδα του περιορισμού θερμίδων κατανάλωνε το 70% της συνήθους πρόσληψης τροφής, ενώ η τρίτη ακολουθούσε τυπική φροντίδα και έλαβε γενικές οδηγίες για υγιεινή διατροφή.

Μετά από έξι μήνες, όσοι υιοθέτησαν τη διαλειμματική νηστεία ή τον περιορισμό θερμίδων έχασαν περίπου 7 κιλά, έναντι περίπου 2 κιλών στην ομάδα της τυπικής φροντίδας. Επίσης, αμφότερες έκαναν λόγο για βελτίωση στη διάθεση και στην ευεξία, ακόμη και τις ημέρες αποχής.

Διαφορετικοί δρόμοι προς την απώλεια βάρους

Τα ευρήματα δείχνουν ότι για να επιτύχει κανείς τον στόχο του μπορεί να αξιοποιήσει διαφορετικούς ψυχολογικούς και συμπεριφορικούς μηχανισμούς.

«Πρόκειται για παραμέτρους που επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα των ανθρώπων να τηρούν μια δίαιτα. Η διαλειμματική νηστεία μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους με τρόπους που εξαρτώνται λιγότερο από τον συνειδητό περιορισμό της τροφής», κατέληξε η Δρ. Heilbronn.

Διαβάστε επίσης

Ο τύπος διαλειμματικής νηστείας που είναι σίγουρο ότι αδυνατίζει

Αυτή είναι η πιο αποτελεσματική μορφή διαλειμματικής νηστείας

Διαλειμματική νηστεία, κατανομή θερμίδων ή λιγότερα γεύματα; Δύο ειδικοί εξηγούν ποια μέθοδος οδηγεί σε σίγουρο αδυνάτισμα