Αλεπάλληλα περιστατικά καθυστερήσεων διακομιδών με ασθενοφόρα, με μοιραία κατάληξη για τη ζωή των ασθενών, έχουν δει το φως της δημοσιότητας τον τελευταίο μήνα. Το Υπουργείο Υγείας, αναγνωρίζοντας την έλλειψη προσωπικού τόσο στο ΕΚΑΒ όσο και στα Κέντρα Υγείας για την κίνηση των δικών τους ασθενοφόρων, ενισχύει προσωρινά τα οχήματα με προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πυροσβεστικής. Παράλληλα, προχωρούν κινήσεις για αύξηση της «δύναμης» των διασωστών με επικουρικό αλλά και μόνιμο προσωπικό, ενώ στα νησιά… αποβιβάζονται από σήμερα μοτοσικλετιστές για παροχή εξειδικευμένης προνοσοκομειακής φροντίδας.

Με αφορμή τα συμβάντα, έχει ενδιαφέρον η καταγραφή της «γεωγραφίας» της προνοσοκομειακής φροντίδας. Και αυτό, καθώς σε αντίθεση με τη γενική πεποίθηση ότι το ΕΚΑΒ είναι το μόνο αρμόδιο για τις διακομιδές ασθενών, η πραγματικότητα είναι πως σε αρκετά χωριά και περιοχές της χώρας μας το ΕΚΑΒ αναλαμβάνει εφόσον δεν μπορεί να ανταποκριθεί ασθενοφόρο του κοντινού Κέντρου Υγείας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση άφιξης του ΕΚΑΒ λόγω απόστασης καθώς και εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι πολύ πιθανό να βρίσκεται σε περιστατικό της περιοχής αρμοδιότητάς του.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το ΕΚΑΒ διαθέτει 11 παραρτήματα και 123 τομείς πανελλαδικά. Τα παραρτήματα είναι μεγάλες περιοχές – όπως είναι για παράδειγμα οι Περιφέρειες της χώρας – κάτω από την «ομπρέλα» των οποίων υπάρχουν μικρότεροι τομείς. Για παράδειγμα, στο παράρτημα Τρίπολης ανήκουν οι εξής τομείς ΕΚΑΒ: Ναυπλίου, Καλαμάτας, Πύλου, Φιλιατρών, Σπάρτης, Μολάων.

Στη Γορτυνία, στη Μεγαλόπολη ή στο Λεωνίδιο δεν υπάρχουν κατά τόπους τομείς ΕΚΑΒ. Την ευθύνη για διακομιδές περιστατικών έαν συμβεί κάτι την έχουν τα Κέντρα Υγείας. Αναλύοντας την κατάσταση μέσα από ένα ακόμη τυπικό παράδειγμα, ο πρόεδρος των εργαζομένων ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος, σημειώνει: «Στη Μεσσηνία, στον Άγιο Νικόλαο, τους Γαργαλιάνους, το Μελιγαλά αναλαμβάνουν τα Κέντρα Υγείας. Το Κέντρο Υγείας Μελιγαλά μπορεί να βγάλει ασθενοφόρο μόνο πρωινές ώρες λόγω έλλειψης προσωπικού».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πολίτες σε κάθε περίπτωση καλούν το 166 όταν υπάρχει επείγον περιστατικό. Η κεντρική διαχείριση των κλήσεων γίνεται από το ΕΚΑΒ, το οποίο και ενημερώνει τα Κέντρα Υγείας για τα περιστατικά που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους. «Εάν υποθέσουμε ότι στο Μελιγαλά γίνει κάτι απόγευμα, που το ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας δε βγαίνει, πρέπει να φύγει ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ», συνεχίζει ο κ. Μαθιόπουλος, εξηγώντας ότι το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ μπορεί να βρίσκεται σε άλλο περιστατικό και να υπάρξει καθυστέρηση.

Στο μεταξύ, το ΕΚΑΒ καταγράφει έτσι και αλλιώς έλλειψη προσωπικού, καθώς δεν έχουν γίνει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού εδώ και πολλά χρόνια. Οι εργαζόμενοι υπολογίζουν ότι απαιτείται «ένεση» προσωπικού με επιπλέον 700 άτομα – πληρώματα ασθενοφόρων για όλη την Ελλάδα και 500 για την Αττική.

250 άτομα επικουρικό προσωπικό – μοτοσικλετιστές στα νησιά 

Η έλλειψη προσωπικού που έχει ως αποτέλεσμα να…καθηλώνονται ασθενοφόρα και να μη βγαίνουν όλο το 24ωρο ή να βγαίνει μόνο ένα στο δρόμο – περίπου 60 περιοχές της χώρας καλύπτονται μόλις με ένα ασθενοφόρο – είναι γνωστή στο Υπουργείο Υγείας. Για το λόγο αυτό, η πρώτη κίνηση της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας ήταν η προσωρινή ενίσχυση των ασθενοφόρων με οδηγούς. Έτσι, μετά την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, 199 άτομα που αποτελούν προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πυροσβεστικής, μετά από ταχύρρυθμη εκπαίδευση ξεκινούν να κάθονται…πίσω από το τιμόνι ασθενοφόρων. Χθες ολοκληρώθηκαν οι εκπαιδεύσεις 136 στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που θα στελεχώσουν 43 Κέντρα Υγείας ανά την Ελλάδα. Για τους υπόλοιπους ακολουθεί εκπαίδευση τις επόμενες ημέρες.

Σημειώνεται ότι κάθε ασθενοφόρο για να κινηθεί απαιτεί δύο άτομα που είναι διασώστες. Ο ένας οδηγεί και ο άλλος είναι πίσω μαζί με το περιστατικό. Η λύση της κυβέρνησης έχει σκοπό να αποδεσμευτεί ο μπροστά και να πάει σε άλλο ασθενοφόρο – άρα να τεθεί σε κίνηση κάποιο που ήταν σε ακινησία – με την οδήγηση να αποτελεί καθήκον των οπλιτών και των Πυροσβεστών. Όλο αυτό προσωρινά για να καλυφθούν οι ανάγκες του καλοκαιριού και ενώ είναι σε εξέλιξη πιο μόνιμες λύσεις.

Παράλληλα, για τις καλοκαιρινές ανάγκες των νησιών, από σήμερα ενισχύονται με μοτοσικλέτες ταχείας απόκρισης του ΕΚΑΒ. Διασώστες με δίκυκλα που θα έχουν τη δυνατότητα γρήγορης μετάβασης και παροχής φροντίδας πριν φτάσουν τα ασθενοφόρα, πάνε σήμερα σε Σύρο, Πάρο, Νάξο, Μύκονο και Σαντορίνη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ένας μοτοσικλετιστής μεταφέρεται σε κάθε νησί και θα παρέχει υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της ημέρας και όχι τη νύχτα, όπως άλλωστε συμβαίνει και στην Αττική όπου οι μηχανές άμεσης επέμβασης δε βγαίνουν νύχτα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ολοκληρώνεται 31 Αυγούστου, εκτός εάν λόγω τουρισμού και κίνησης απαιτηθεί σε ορισμένα νησιά να παραταθεί για ακόμη μία εβδομάδα.

Την ίδια στιγμή, είναι θέμα χρόνου – πιθανότατα σήμερα ή αύριο – να ανοίξει η πλατφόρμα για 250 άτομα επικουρικό προσωπικό στο ΕΚΑΒ που θα έχει διετή θητεία, ενώ «ξεμπλόκαρε» η τοποθέτηση ακόμη 20 ατόμων, επίσης με διετή θητεία, από παλαιότερη πλατφόρμα. Επίσης, «τρέχει» η διαδικασία για πρόσληψη 280 ατόμων μόνιμου προσωπικού, η οποία είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υγείας. Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες, οι θέσεις αυτές προχωρούν μέσω ΑΣΕΠ τον Σεπτέμβριο.

Οι αντιδράσεις των εργαζομένων

Οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ, πάντως, εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους στην πρόσφατη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. «Οι διασώστες ΕΚΑΒ έχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Έχουν σπουδάσει δύο χρόνια και έχουν περάσει έξι μήνες πρακτική άσκηση. Υπάρχουν συγκεκριμένα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται για την παραλαβή ενός ασθενούς. Για παράδειγμα γίνεται ένα τροχαίο ατύχημα. Δεν μπορεί ο καθένας να βοηθήσει τον άνθρωπο που έχει χτυπήσει», σημειώνει ο κ. Μαθιόπουλος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, μια πρόταση των εργαζομένων είναι να περάσει το προσωπικό των ασθενοφόρων των Κέντρων Υγείας – περίπου 450 άτομα πανελλαδικά – στο ΕΚΑΒ με σκοπό να έχει εκείνο όλη τη διαχείριση. «Επίσης, για πολύ μικρές περιοχές, που δεν έχουν προσωπικό, θα μπορούσαν γιατροί συγκεκριμένων ειδικοτήτων και αφού περάσουν ένα χρόνο εκπαίδευσης από το ΕΚΑΒ να περνούν από τα νησιά και μαζί με τους διασώστες να κάνουν εφημερίες. Εάν τους δώσουν κίνητρα σημαντικά για την μετέπειτα εξέλιξή τους στα νοσοκομεία, θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον», σχολιάζει ο κ. Μαθιόπουλος.