homescreen

Όρεξη: Τι κερδίζουμε όταν τρώμε πλούσιο πρωινό

Όρεξη: Τι κερδίζουμε όταν τρώμε πλούσιο πρωινό


Μαρία Κοτοπούλη

Τελικά τι ισχύει όσον αφορά το πλουσιοπάροχο πρωινό; Βοηθά ή όχι στην απώλεια βάρους; Νέα έρευνα απαντά διφορούμενα. Δείτε τι κερδίζουμε τρώγοντας πλούσιο πρωινό και γιατί τελικά είναι μια συνήθεια που δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε

«Να τρως το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν αστός και το βράδυ σαν φτωχός» μας συμβουλεύει μια γνωστή λαϊκή ρήση, νεότερα όμως ερευνητικά στοιχεία φαίνεται πως φέρνουν την ανατροπή σε όσα πιστεύαμε μέχρι σήμερα για την απώλεια βάρους, όχι όμως και για τον κορεσμό.

Ειδικότερα, σύμφωνα με νεότερη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Cell Metabolism, η συσσώρευση περισσότερων θερμίδων στο πρωινό γεύμα δεν επηρεάζει τόσο τον μεταβολισμό και την απώλεια βάρους. Με λίγα λόγια, είτε καταναλώσουμε ένα πλούσιο πρωινό είτε ένα πλούσιο γεύμα κάποια άλλη στιγμή της ημέρας, δε θα δούμε μεγάλη διαφορά στο νούμερο της ζυγαριάς.

Ωστόσο, ένα μεγαλύτερο πρωινό προσέφερε μεγαλύτερο αίσθημα κορεσμού κατά τη διάρκεια της ημέρας, γεγονός που θα μπορούσε να ευνοήσει την ευκολότερη απώλεια κιλών σε πραγματικές συνθήκες.

«Υπάρχουν πολλοί διατροφικοί μύθοι σχετικά με τις κατάλληλες ώρες που μπορούμε άφοβα να καταναλώσουμε ένα γεύμα χωρίς να επηρεάσει το βάρος μας» επισημαίνει η επικεφαλής συγγραφέας και καθηγήτρια δρ. Alexandra Johnstone, ερευνήτρια στον τομέα του ελέγχου της όρεξης στο Ινστιτούτο Rowett του Πανεπιστημίου του Aberdeen της Σκωτίας. «Μεγάλο ρόλο παίζει ωστόσο και ο κιρκάδιος ρυθμός κι από εκεί ξεκίνησε το ερευνητικό μας εγχείρημα. Πού θα πήγαινε η ενέργεια; Αποφασίσαμε να εξετάσουμε πιο προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο η ώρα της ημέρας επηρεάζει τον μεταβολισμό».

Για τις ανάγκες της μελέτης, η ερευνητική ομάδα επέλεξε υγιή παχύσαρκα και υπέρβαρα άτομα (16 άνδρες και 14 γυναίκες), έτσι ώστε να ελέγξουν τη διατροφή τους και να υπολογίσουν τις αλλαγές του μεταβολισμού. Κάθε συμμετέχοντας ακολουθήσε τυχαία είτε μια διατροφή με πλούσιο πρωινό είτε με πλούσιο βραδινό. Τα διατροφικά πλάνα ήταν ισοθερμιδικά, αποτελούμενα από 30% πρωτεΐνες, 35% υδατάνθρακες και 35% λιπαρά.

Αφού ακολούθησε μια εβδομάδα κατά την οποία τα γεύματα ήταν ισορροπημένα, κάθε άτομο ακολούθησε ένα από τα διατροφικά πλάνα για τέσσερις εβδομάδες.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης, οι συνολικές ημερήσιες ενεργειακές δαπάνες των υποκειμένων μετρήθηκαν με τη μέθοδο του διπλά επισημασμένου νερού, μια τεχνική βασισμένη σε ισότοπα που εξετάζει τη διαφορά μεταξύ των ρυθμών εναλλαγής του υδρογόνου και του οξυγόνου του νερού του σώματος, ως συνάρτηση της παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα.

Το πρωταρχικό τελικό σημείο της μελέτης ήταν το ενεργειακό ισοζύγιο που μετρήθηκε με βάση το σωματικό βάρος.

Συνολικά, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ενεργειακές δαπάνες και η συνολική απώλεια βάρους ήταν παρόμοιες και για τους δύο τύπους διατροφής. Τα άτομα έχασαν κατά μέσο όρο λίγο παραπάνω από από 3 κιλά κατά τη διάρκεια κάθε μιας από τις περιόδους των τεσσάρων εβδομάδων.

Η όρεξή τους όμως ήταν καλύτερα ρυθμισμένη, όταν έτρωγαν ένα πλουσιοπάροχο πρωινό: «Οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι η όρεξή τους ήταν καλύτερα ελεγχόμενη τις ημέρες που έτρωγαν μεγαλύτερο πρωινό και ότι ένιωθαν κορεσμό καθ’ όλη τη διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας» επισημαίνει η δρ. Johnstone.

H ερευνητική ομάδα σκοπεύει μελλοντικά να επεκτείνει την έρευνά της σχετικά με το πώς η ώρα της ημέρας επηρεάζει τον μεταβολισμό, διεξάγοντας παρόμοιες μελέτες σε άτομα που δουλεύουν σε βάρδιες.

Διαβάστε επίσης: 

Ο λόγος που πρέπει να τρώτε πρωινό καθημερινά

Αυγά στο πρωινό και άλλοι τρεις τρόποι να αυξήσετε την πρόσληψη πρωτεϊνών

 



Απόρρητο Απόρρητο