homescreen
Λιπαρά: 8 (ανησυχητικά) σημάδια ότι δεν τρώμε αρκετά λίπη


Μάριος Οικονόμου

Την ανάγκη αναθεώρησης της άποψής μας για τα λιπαρά επισημαίνουν οι ειδικοί, καταγράφοντας τις συνέπειες που μπορεί να έχει για τον οργανισμό μας η απόφαση να εξαλείψουμε το σημαντικό θρεπτικό στοιχείο από τη διατροφή μας

Αδυνάτισμα και μείωση των λιπαρών στη διατροφή θα «βαδίσουν» χέρι-χέρι στο μυαλό όσων επιθυμούν να αδυνατίσουν, τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους. Η εξάλειψη ακόμα του σημαντικού μακροθρεπτικού στοιχείου φαντάζει για πολλούς ως το κλειδί για την απώλεια βάρους, προτείνεται δε μέσα από σειρά εξαντλητικών διαιτητικών προγραμμάτων.

Σύμφωνα με την κλινική διαιτολόγο Amanda Holtzer, συντρέχουν σοβαροί λόγοι για να αποδαιμονοποιήσουμε τα λιπαρά καθώς η στέρησή τους από τον οργανισμό μπορεί να επιφέρει δυσλειτουργίες έως σοβαρές επιπλοκές για την υγεία. Αντιθέτως, θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε το 20-35% των ημερήσιων θερμίδων μας να προέρχεται από καλά λιπαρά π.χ. οι 400-700 θερμίδες (44 – 77 γραμμάρια λιπαρά) σε μια συνολική ημερήσια πρόσληψη 2.000 θερμίδων.

Τι συμβαίνει στο σώμα, όμως, αν δεν λαμβάνει επαρκή λιπαρά;

1. Πεινάμε διαρκώς

Μειώνοντας δραματικά την πρόσληψη λιπαρών, στερούμε στον εαυτό σας έναν πολύτιμο σύμμαχο που προάγει το αίσθημα κορεσμού χάρη στην ικανότητά του να καθυστερεί τη γαστρική κένωση. Έτσι, το στομάχι «νιώθει» πλήρες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και δεν αποστέλλει σήματα πείνας.

2. Αισθανόμαστε μονίμως κουρασμένοι

Οι θερμίδες αποτελούν την ενέργεια που χρειάζεται το σώμα για να πραγματοποιήσει τις λειτουργίες του και τα λιπαρά αποτελούν τον νούμερο ένα προμηθευτή. Όπως εξηγεί η Δρ Holtzer, ένα γραμμάριο λιπαρά περιέχει εννέα θερμίδες, ενώ μόλις τέσσερα περιέχονται σε ένα γραμμάριο πρωτεΐνης ή υδατάνθρακα αντίστοιχα.

3. Πονούν οι αρθρώσεις

Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα καθώς και τα ω-3 λιπαρά οξέα συμβάλλουν στη μείωση της φλεγμονής, ενός από τους βασικούς παράγοντες αρθραλγίας. Με τον αποκλεισμό των υγιών λιπαρών από τη διατροφή χάνουμε και την αντιφλεγμονώδη δράση τους, χρήσιμη επιπλέον για την πρόληψη έναντι σειράς νοσημάτων που σχετίζονται με τη χρόνια φλεγμονή όπως καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο, διαβήτης και καρκίνος.

4. Αρρωσταίνουμε συχνότερα

Οι επιπτώσεις της μειωμένης πρόσληψης λιπαρών θα επηρεάσουν και το ανοσοποιητικό σύστημα, στερώντας του ουσιαστικά τον εφοδιασμό με πολύτιμες βιταμίνες και μέταλλα. Όπως εξηγεί η ειδικός, βιταμίνες όπως οι Α, D, Ε και Κ είναι λιποδιαλυτές, διασπώνται δηλαδή στα λιπίδια του οργανισμού και αποθηκεύονται για μελλοντική χρήση. Χωρίς επαρκή λιπαρά καθίσταται αδύνατη η απορρόφησή τους και έτσι η άμυνα του οργανισμού εξασθενεί.

5. «Θολώνει» η σκέψη 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελείται από σχεδόν 60% λίπος, εξηγεί η Δρ Holtzer, συνεπώς η τροφοδοσία του με το μακροθρεπτικό στοιχείο είναι αναγκαία για τη διαυγή σκέψη. Μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα από μονοακόρεστα λιπαρά οξέα -σε τροφές όπως ελαιόλαδο, αβοκάντο, ξηροί καρποί- προωθεί την παραγωγή ακετυλοχολίνης, ενός σημαντικού νευροδιαβιβαστή για τη λειτουργία της μάθησης και της μνήμης. Αντίστοιχα, τo δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) από την ομάδα των ω-3 λιπαρών οξέων έχει συνδεθεί με καλή ψυχική υγεία.

6. Έχουμε αφυδατωμένο δέρμα

Τα ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά οξέα είναι πρόδρομες ουσίες των εικοσανοειδών, ρυθμιστών της φλεγμονής του δέρματος, ενώ τα πολυακόρεστα λιπαρά που αφθονούν στον σολομό, τα καρύδια και τον λιναρόσπορο βοηθούν στην παραγωγή και διατήρηση των κυτταρικών μεμβρανών του φυσικού φραγμού της επιδερμίδας. Περισσότερα από αυτά τα λιπαρά οξέα, πιο υγιής και λαμπερή επιδερμίδα.

7. Αδύναμα μαλλιά

Για να αντιστραφεί η κακή κατάσταση του τριχωτού της κεφαλής που οδηγεί σε τριχόπτωση, χρειάζεται αύξηση των υγιών λιπαρών στη διατροφή σας. Τα τελευταία συμβάλλουν στη λίπανση της κεράτινης στιβάδας, την ανώτερη στιβάδα τη επιδερμίδας η οποία διατηρεί την ενυδάτωση του τριχωτού της κεφαλής και «συγκρατεί» τις τρίχες.

8. Διαταράσσεται ο μηνιαίος κύκλος

Τα λιπαρά αποτελούν δομικά συστατικά των ορμονών του γυναικείου φύλου, των οιστρογόνων και της προγεστερόνης δηλαδή. Η σημαντική ανεπάρκεια λιπαρών στη διατροφή συνεπώς ειναι πιθανόνα οδηγήσει σε  διαταραχές της περιόδου.

 

Διαβάστε επίσης:

Δίαιτα: Το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται στο ξεκίνημα – Δείτε ποιο είναι

Δίαιτα: Μετά από πόσους μήνες «χάνονται» τα οφέλη για το βάρος και την καρδιά

Κετογονική δίαιτα: Σε πόσες μέρες φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα

 



Απόρρητο Απόρρητο