Έντονος προβληματισμός επικρατεί στο χώρο της μόδας στο Ηνωμένο Βασίλειο, με γνωστές εταιρείες fast fashion να χρησιμοποιούν – στο πλαίσιο της διαφημιστικής τους καμπάνια – μοντέλα με εξαιρετικά αδύνατη εμφάνιση. Μάλιστα, η ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου (ASA)  προχώρησε στην απαγόρευση «κοινωνικά ανεύθυνων» διαφημίσεων μεγάλων αλυσίδων μόδας, καθώς απεικόνιζαν μοντέλα που θεωρούνται «ανθυγιεινά αδύνατα».

Ειδικοί προειδοποιούν για την επιστροφή της επικίνδυνης τάσης του «super skinny» που κυριαρχούσε τη δεκαετία του 1990 και στις αρχές των 2000, πριν η κίνηση του body positivity φέρει την αποδοχή πιο γεμάτων σωμάτων.

Παρά τις πρόσφατες προσπάθειες για πιο ρεαλιστικά πρότυπα, η ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου κατέγραψε σημαντική αύξηση καταγγελιών για «ανθυγιεινά» πρότυπα, με πάνω από 20 αναφορές μέσα σε δύο εβδομάδες.

Η ASA επισημαίνει πως η αισθητική «heroin chic» — η εμφάνιση εξαιρετικά αδύνατων μοντέλων, με έντονα ζυγωματικά και μάτια που φαίνονται κουρασμένα, η οποία πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του ’90 — φαίνεται να επιστρέφει, παρά την αυξημένη ευαισθητοποίηση και τα πρόσφατα κοινωνικά κινήματα.

Το μοντέλο και ακτιβίστρια Charli Howard, η οποία παλαιότερα είχε απολυθεί από πρακτορείο μοντέλων με το σκεπτικό ότι ήταν είχε παραπα΄νω κιλά, προειδοποιεί πως «είμαστε στα πρόθυρα να ξαναδούμε το heroin chic». Παράλληλα, καταδικάζει τη χρήση εξαιρετικά αδύνατων μοντέλων ως «βαθιά ανησυχητική», ειδικά όταν προβάλλεται ως πρότυπο ομορφιάς.

Η τάση αυτή συνοδεύεται από τον αντίκτυπο των social media, όπως η απαγόρευση του hashtag «skinnytok» στο TikTok, που θεωρείται ότι προωθεί «ιδεολογίες ακραίας αδυναμίας».

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η άποψη της δημοσιογράφου μόδας Victoria Moss, η οποία συνδέει την επιστροφή αυτή της τάσης με τη ραγδαία αύξηση χρήσης φαρμάκων απώλειας βάρους, όπως τα GLP-1, και επισημαίνει πως πολλές γυναίκες είναι φυσικά λεπτές και αυτό δεν πρέπει να στιγματίζεται.

Η ASA επισημαίνει την ευθύνη των εταιρειών για το κοινωνικό τους αποτύπωμα και δεσμεύεται να συνεχίσει να απαγορεύει διαφημίσεις που μπορεί να προκαλέσουν βλάβη, επισημαίνοντας την ευρεία κοινωνική ανησυχία για τις διατροφικές διαταραχές.

Η επαναφορά της τάσης «super skinny» και του «heroin chic» στην μόδα εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το ποια πρότυπα ομορφιάς προωθούμε ως κοινωνία. Παρά τις προόδους του κινήματος body positivity, η πίεση για «τέλειο» και αδύνατο σώμα φαίνεται να επανεμφανίζεται, επηρεάζοντας όχι μόνο την ψυχική υγεία των μοντέλων, αλλά και ευρύτερα τη δημόσια υγεία. Η προώθηση της ποικιλομορφίας και η υπεύθυνη διαφήμιση είναι πιο αναγκαίες από ποτέ, ώστε να διασφαλίσουμε ότι τα πρότυπα ομορφιάς θα γίνουν πραγματικά συμπεριληπτικά και υγιή.

Διαβάστε επίσης

Τι τρώμε λάθος στις διακοπές και φρενάρουμε τον μεταβολισμό μας – Πώς να το διορθώσουμε

Κορωνοϊός: «Όχι δεν φταίει το κλιματιστικό για τα (καλοκαιρινά) συμπτώματα» – Ο ειδικός ξεκαθαρίζει το τοπίο

Δύο προϊόντα που πρέπει να ξεφορτωθούμε από το μπάνιο για το καλό του εντέρου