Αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία και χώροι διασκέδασης έχουν αξιοποιήσει έρευνες καταναλωτών σχετικά με τις μυρωδιές και την επιρροή τους στο θυμικό και επιδιώκουν να μας «ταξιδέψουν» μέσα από τα αρώματα, που θα μας επιτρέψουν να επαναλάβουμε μέσω των αισθήσεων την εμπειρία μας. Πράγματι, τα αρώματα λειτουργούν ως πηγές πληροφοριών για το κέντρο αναμνήσεων του εγκεφάλου, τόσο καλών όσο και άσχημων.

Έτσι, όπως επισημαίνει η δρ. Adriana Madzharov, λέκτορας μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Bath με άρθρο της στο The Conversation, η ταξιδιωτική βιομηχανία χρησιμοποιεί πλέον αρώματα για να διεγείρει τις αισθήσεις. Μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως ένα ξενοδοχείο διαθέτουν προς πώληση τα δικά τους shower gels ή σαπούνια, ώστε οι πελάτες να πάρουν μαζί τους ένα μικρό κομμάτι των διακοπών τους και το αίσθημα χαλαρότητας στο σπίτι τους, που όμως μπορεί να οδηγήσει και σε μια επόμενη κράτηση στο ίδιο ξενοδοχείο. Ταυτόχρονα, ο καταναλωτής συνδέει τη μυρωδιά με την επωνυμία της μάρκας.

Mια από τις πλέον δημοφιλείς πρακτικές του «αισθητηριακού μάρκετινγκ» (sensory marketing) είναι όταν τα αρώματα υπάρχουν στρατηγικά σε ένα περιβάλλον για να το κάνουν πιο ελκυστικό. Οι ταξιδιωτικές εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη αυτό το εργαλείο στα πάντα, από τα αεροπλάνα (μυρωδιές από τριαντάφυλλο, λεβάντα και εσπεριδοειδή στη Singapore Airlines, για παράδειγμα) έως τα σαλόνια αεροδρομίων (φλούδες πορτοκαλιού και σύκα στη United Airlines), ακόμη και στους χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων.

Καθοριστική σημασία έχει και το είδος του αρώματος. Στις τουαλέτες και τα λόμπι συχνά μυρίζει λεμόνι, το οποίο, χάρη στη διαδεδομένη χρήση του στα προϊόντα καθαρισμού, συνδέεται πλέον με την καθαριότητα. Από την άλλα, σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα της Adriana Madzharov, αρώματα που θεωρούνται «ζεστά» (κανέλα και βανίλια, για παράδειγμα) ή «δροσερά» (μέντα και ευκάλυπτος) επιδρούν εκπληκτικά στην αντίληψη του χώρου από τους ανθρώπους.

Φρου φρου κι αρώματα που μας οδηγούν να καταναλώνουμε

Οι μυρωδιές επηρεάζουν και την καταναλωτική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, υπάρχουν μελέτες που αποδεικνύουν ότι οι ίδιες ζεστές μυρωδιές μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση θερμίδων. Όσο περισσότερο ερχόμαστε σε επαφή με τα αρώματα διαφορετικών γλυκισμάτων, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να θέλουμε να τα καταναλώσουμε. Σε ένα ξενοδοχείο ή σπα, αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί για να ωθήσει τους τουρίστες σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.

Μελέτες έχουν επίσης αποδείξει ότι η μυρωδιά του καφέ κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο ενεργητικοί και σε εγρήγορση, όπως δηλαδή μετά την κατανάλωση καφεΐνης. Η δρ. Adriana Madzharov συνιστά τη χρήση της μυρωδιάς του καφέ από ξενοδοχεία και αεροδρόμια, επιχειρηματικά κέντρα και αίθουσες συνεδριάσεων, για να βελτιωθεί η γνωστική απόδοση των ταξιδιωτών για επαγγελαμτικούς σκοπούς. Η ίδια μυρωδιά θα μπορούσε να τονώσει και τους κουρασμένους επιβάτες, ειδικά μετά από μακρόχρονες πτήσεις, οδηγώντας τελικά σε μια καλύτερη ταξιδιωτική εμπειρία και θετικότερη γνώμη για την αεροπορική εταιρεία.

Η ίδια θεωρεί ότι οι απόψεις των καταναλωτών σε αυτή την πληγείσα από τον κορωνοϊό βιομηχανία είναι καθοριστικές και τα ταξιδιωτικά γραφεία στρέφονται σε νέους τρόπους για να προσελκύσουν πελάτες. Τέλος, ένα νέο περιβάλλον που προσφέρουν τα ταξίδια μακριά από οθόνες, που κατά τα χρόνια της κοινωνικής απομόνωσης όξυναν περισσότερο την όραση και την ακοή, μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες και αναζωογονητικές πολυαισθητηριακές εμπειρίες.

Διαβάστε επίσης

Το αρωματικό βότανο που μειώνει τη χοληστερόλη, διώχνει το άγχος και ρυθμίζει την πίεση

Το μαγικό βοτάνι που διώχνει το άγχος, τονώνει τη μνήμη και την άμυνα