homescreen

Eμμονή με τις «κακές» ειδήσεις; Πως ονομάζεται ο εθισμός σας – Πώς θα τον ξεπεράσετε

Eμμονή με τις «κακές» ειδήσεις; Πως ονομάζεται ο εθισμός σας – Πώς θα τον ξεπεράσετε


Μαρία Κοτοπούλη

Μήπως έχετε εθιστεί κι εσείς στις... άσχημες ειδήσεις; Μέσα σε όλες τις κακές συνήθειες που μας κληροδότησε η πανδημία, συγκαταλέγεται και το doomscrolling ή doomsurfing. Εάν το προσπαθήσουμε όμως, υπάρχει τρόπος να βγούμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο

Έχετε κλείσει ένα καθημερινό… άτυπο απογευματινό ραντεβού με το κινητό σας, για να μάθετε εγκαίρως τα κρούσματα, φροντίζοντας μάλιστα να επισκεφτείτε τα ειδησεογραφικά site τη σωστή ώρα για να ενημερωθείτε εγκαίρως. Η ενημέρωση σας βέβαια δε σταματά εκεί, καθώς ήδη από το ξεκίνημα της ημέρας φροντίζετε να μην μένετε ανενημέρωτοι ούτε λεπτό, ελέγχοντας ανά τακτά χρονικά διαστήματα και τα social media. Αν κάπου σε αυτές τις συμπεριφορές αναγνωρίζετε τον εαυτό σας, είστε κι εσείς ένα από τα θύματα του… doomscrolling.

Τι είναι το doomscrolling;

Το doomscrolling είναι το συνεχές και άσκοπο «σερφάρισμα» στο ίντερνετ και η ανάγκη να ελέγχουμε συνεχώς τις αναρτήσεις social media έτσι ώστε να μη χάνουμε καμία εξέλιξη, ακόμα κι αν οι ειδήσεις δεν είναι ευχάριστες, δηλαδή η πλειονότητά τους. Αν και ο όρος έκανε την εμφάνισή του πρώτη φορά το 2018, έγινε πιο δημοφιλής, για ευνόητους λόγους, την περίοδο της πανδημίας. Παρόλα αυτά, το φαινόμενο δεν αφορά μόνο τον κορωνοϊό, αλλά λόγω της έκτασης των ειδήσεων σχετικά με την πανδημία, όσοι κάνουν doomscrolling εστιάζουν κυρίως σε αυτή τη θεματολογία.

Οι κίνδυνοι για την υγεία 

Οι συνθήκες της πανδημίας δημιούργησαν ή επιδείνωσαν ούτως ή άλλως αρνητικά συναισθήματα όπως το άγχος και η κατάθλιψη και η υπερέκθεση σε αρνητικές ειδήσεις μπορεί να ενισχύσει αυτά τα συναισθήματα και να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο.

Ανησυχητικό επίσης είναι το γεγονός ότι το doomscroling μπορεί να επιδεινώσει προϋπάρχουσες ψυχικές διαταραχές. Ακόμα όμως και σε υγιή άτομα, αυτή η αρνητική υπερέκθεση μπορεί να να οδηγήσει στην καταστροφολογία και σε μια συνεχή αρνητική οπτική της πραγματικότητας σε σημείο να μην μπορούμε να παρατηρήσουμε ακόμα και τα θετικά που συμβαίνουν.

Αυτές οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία μετέπειτα με την σειρά τους μπορούν να εκδηλωθούν και στο σώμα, καθώς, ως αντίδραση στην απειλή, απελευθερώνονται οι ορμόνες του στρες, η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη. Μια τέτοια αντίδραση ήταν πολύ χρήσιμη για την επιβίωση του ανθρώπου, όμως σήμερα η συνεχής έκκριση αδρεναλίνης και κορτιζόλης ως αποτέλεσμα του χρόνιου άγχους μπορούν να οδηγήσουν σε εξάντληση, ακόμα και σε στομαχικές διαταραχές, πονοκεφάλους, καρδιαγγειακές παθήσεις και σε αρκετά άλλα προβλήματα υγείας.

Αφού μας καταστρέφει αργά, γιατί συνεχίζουμε να το κάνουμε; 

«Είναι σαν ένα τροχαίο ατύχημα, όπου παρακολουθείς κάτι να συμβαίνει χωρίς να μπορείς να δράσεις» σημειώνει η Stephanie J. Wong, κλινική ψυχολόγος προσθέτοντας και τον παράγοντα του εθισμού: «Είναι εθιστικό να είμαστε συνέχεια στο κινητό μας και αυτό δυσκολεύει τους ανθρώπους να σταματήσουν το doomscrolling, καθώς επικεντρώνονται υπερβολικά στο περιεχόμενο παρά στην κίνηση».

Υπάρχει άλλωστε κάτι εθιστικό στην τάση για περισσότερη… καταστροφολογία και το doomscrolling είναι μια συνήθεια που δύσκολα μπορούμε να κόψουμε. Όμως υπάρχουν λύσεις:

  • Ορίστε ένα χρονικό όριο. Ο χρονικός περιορισμός μπορεί να βάλει φρένο στον ατέλειωτο και ανεπαίσθητο καταιγισμό των ειδήσεων.
  • Αποφύγετε τα social media. Αποτελεσματικό θα ήταν να διαγράψετε τις εφαρμογές από το κινητό σας και να συνδέεστε ελεγχόμενα μόνο από τον υπολογιστή σας.
  • Θέστε όρια στις ειδήσεις που διαβάζετε
  • Δοκιμάστε την πρακτική της ευγνωμοσύνης. Για να επανέλθετε στο τώρα, καταγράψτε τα πράγματα στη ζωή σας που σας κάνουν να αισθάνεστε ευγνώμονες.

Διαβάστε επίσης: 

Τα αποτελεσματικά αγχολυτικά που μειώνουν το στρες της πανδημίας

Πανδημία: Η αγχολυτική δραστηριότητα που σώζει την κατάσταση

 



Απόρρητο Απόρρητο