homescreen

Τα 5΄που αποτρέπουν την κατάχρηση αλκοόλ

Τα 5΄που αποτρέπουν την κατάχρηση αλκοόλ


Μάριος Οικονόμου

Φρένο στη ροπή των νέων προς το αλκοόλ μπορεί να βάλει η άσκηση, με τα ευρήματα να αποκαλύπτουν ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διαχείριση της κατάχρησης οινοπνεύματος, φαινόμενο που έλαβε μεγάλες διαστάσεις την περίοδο της πανδημίας

Σε μια σημαντική ανακάλυψη προχώρησε του Πανεπιστήμιο του Λάφμπορο στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία μπορεί να αποτελέσει κίνηση-κλειδί για τον περιορισμό της κατανάλωσης αλκοόλ στους νέους, συνήθεια – διέξοδο για πολλούς νέους τις ημέρες των αυστηρών lockdown. Η Γηραιά Αλβιώνα ήταν η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου καταναλώθηκε περισσότερο αλκοόλ κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid- 19, με την κατάχρηση αλκοόλ εβδομαδιαίο «χόμπι» για το 45-69% των φοιτητών της.

Οι ερευνητές αναζήτησαν σε 60 φοιτητές ηλικίας 18-25 ετών που ταξινομήθηκαν ως επικίνδυνοι, επιβλαβείς και εθισμένοι πότες σύμφωνα με ένα ερωτηματολόγιο διαβάθμισης της κατανάλωσης αλκοόλ από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τον τρόπο που θα μπορούσε να μειωθεί η επιθυμία τους να πιουν. Οι ερωτήσεις αφορούσαν τις συνήθειές τους σχετικά με την κατανάλωση ποτών όπως ποια ήταν τα αγαπημένα τους, ενώ στη συνέχεια προβλήθηκε ένα βίντεο με μπαρ και κοκτέιλ με σκοπό την αύξηση της επιθυμίας για αλκοόλ, μέθοδος που στέφθηκε με επιτυχία όπως έδειξαν οι απαντήσεις τους σε σχετικό ερωτηματολόγιο.

Η μελέτη έδειξε ότι ένα πεντάλεπτο αυτοσχέδιο πρόγραμμα γυμναστικής που περιελάμβανε κυκλική προπόνηση με έξι αερόβιες κυρίως ασκήσεις – καθίσματα (squats), κάμψεις (push-ups), ορειβατική αναρρίχηση (mountain climbers) και jumping jacks -, 45 δευτερόλεπτα η καθεμία, πέτυχε μείωση της επιθυμίας για αλκοόλ καθώς επίσης βελτίωση της διάθεσης και μείωση τους άγχους. Το συμπέρασμα προέκυψε από την επανάληψη της διαδικασίας με το βίντεο και το ερωτηματολόγιο, στο οποίο υπήρχαν επιπλέον και ερωτήσεις σχετικά με τη διάθεση και το άγχος.

Η πεντάλεπτη γυμναστική συγκρίθηκε με μια ομάδα ελέγχου που δεν ασκούνταν και μια ακόμα που χρωμάτιζε ένα βιβλίο ζωγραφικής-χρωματισμού (antistress coloring) επί πέντε λεπτά. Η τελευταία μέθοδος σχετίστηκε με καλύτερη διάθεση και μειωμένο άγχος, απέτυχε όμως να σημειώσει οποιαδήποτε επίδραση στην επιθυμία για αλκοόλ.

Καλή γυμναστική, καλό «κεφάλι»

Η επιτυχία της γυμναστικής κρύβεται στην πρόκληση ευφορίας και την ανακούφιση από το στρες, ενέργειες που έχουν ερευνητικά συνδεθεί με μειωμένη επιθυμία για αλκοόλ. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το μυστικό βρίσκεται στη μεγαλύτερη απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο όπως η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη και οι ενδορφίνες, οι οποίες μας χαλαρώνουν και μας κάνουν πιο ευδιάθετους, ακριβώς όπως το «κεφάλι» που κάνουμε από το αλκοόλ.

Επομένως, επισημαίνουν οι ερευνητές, η γυμναστική μπορεί να αντικαταστήσει το αλκοόλ σε ορισμένες περιπτώσεις και να μειώσει την επιθυμία αυξημένης κατανάλωσής του, συνήθεια με επικίνδυνες συνέπειες για την υγεία.

Η υπερκατανάλωση οινοπνεύματος και η ακραία μέθη στους μαθητές έχει συνδεθεί με τον αλκοολισμό στη μελλοντική τους ζωή και μεγαλύτερο έτσι κίνδυνο για χρόνιες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις, η άνοια και ο διαβήτης, καθώς και διαταραχές από την ψυχική σφαίρα. Στους νέους ιδίως έχει συνδεθεί με επικίνδυνη ή επιθετική συμπεριφορά ενώ συχνό φαινόμενο αποτελούν οι κακές ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Αυτή η λαχτάρα που μεταφράζεται σε έντονη επιθυμία ή καταναγκασμό ακόμα για κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να προκύψει είτε σε ένα πάρτι ή ένα εστιατόριο, ασυναίσθητα και σύμφωνα με τους ερευνητές αποτελεί τη βάση των περισσότερων εθιστικών συμπεριφορών.

Διαβάστε επίσης

Καρδιά: Πότε θα μας προδώσει – Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Σε ποια ποσότητα το αλκοόλ βλάπτει τον εγκέφαλο – Ποιοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο

Αλκοόλ: Τι δουλειά κάνουν όσοι είναι πιο «γερά ποτήρια»



Απόρρητο Απόρρητο