homescreen

Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση: Πέντε κινήσεις που προφυλάσσουν

Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση: Πέντε κινήσεις που προφυλάσσουν


Μαριάννα Σπανού

Πέντε απλές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής μπορούν να μας προφυλάξουν από την γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και τα ενοχλητική συμπτώματά της, υποστηρίζουν οι επιστήμονες – Ποιες είναι αυτές και ποιος ο ρόλος τους στη διαχείριση των συμπτωμάτων

Παρά τη γενική ασφάλεια και αποτελεσματικότητα των φαρμάκων κατά της παλινδρόμησης, οι ανησυχίες για την χρήση τους έχουν οδηγήσει σε αυξημένο ενδιαφέρον γύρω από τους παράγοντες του τρόπου ζωής που μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση της πάθησης.

Πολλές από τις παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής που θεωρούνται λογικές συστήνονται συχνά για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, αλλά για πολλές από αυτές λείπουν συγκεκριμένα δεδομένα που να υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητά τους.

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA Internal Medicine, προσπάθησε να καλύψει αυτό το κενό στα στοιχεία, αναλύοντας έναν μεγάλο όγκο δεδομένων από τη Μελέτη Υγείας Νοσοκόμων ΙΙ, η οποία συγκέντρωνε δεδομένα κάθε δύο χρόνια από περισσότερους από 100.000 επαγγελματίες του κλάδου. Μέσα στην κοόρτη, οι συγγραφείς εντόπισαν μια ομάδα 42.955 γυναικών ηλικίας 42-62 ετών, οι οποίες δεν έπασχαν από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση μέχρι το 2007. Η ομάδα παρακολουθήθηκε για 10 χρόνια, μέσα στα οποία 9.291 από τις γυναίκες ανέπτυξαν την πάθηση.

Όπως αναδεικνύεται στη σχετική δημοσίευση, οι συγγραφείς της μελέτης εντόπισαν πέντε παράγοντες του τρόπου ζωής που προέβλεπαν ποιοι συμμετέχοντες στη μελέτη είχαν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Αυτοί οι παράγοντες ήταν:

  • Το φυσιολογικό σωματικό βάρος (δείκτης μάζας σώματος μεταξύ 18.5 και 25)
  • Η αποχή από το κάπνισμα
  • Η μέτρια έως έντονη φυσική δραστηριότητα για τουλάχιστον 30 λεπτά ημερησίως
  • Η κατανάλωση έως δύο ποτηριών καφέ/τσαγιού/αναψυκτικών ημερησίως
  • Η υγιεινή διατροφή (υψηλότερη πρόσληψη φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης, οσπρίων, πουλερικών και ψαριών).

Η μελέτη έδειξε ότι καθένας από τους πέντε αυτούς παράγοντες σχετιζόταν ανεξάρτητα με μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Από τους πέντε παράγοντες, το φυσιολογικό σωματικό βάρος σχετίστηκε με τη μεγαλύτερη μείωση στις πιθανότητες ανάπτυξης, ενώ η ανέκαθεν αποχή από το κάπνισμα σχετίστηκε με τη μικρότερη. Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, τα άτομα που πληρούσαν και τα πέντε αυτά κριτήρια είχαν σχεδόν τις μισές πιθανότητες ανάπτυξης γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης κατά τα επόμενα 10 χρόνια, σε σχέση με εκείνους που δεν πληρούσαν κανένα.

Οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, σημαντικό εργαλείο διαχείρισης της πάθησης

Η μελέτη αυτή αποσκοπεί στην αύξηση του σώματος των στοιχείων που υποδεικνύουν ότι οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής μπορεί να παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Οι παρεμβάσεις που εξετάστηκαν στην πρόσφατη αυτή μελέτη συστήνονται ήδη συχνά από τους γιατρούς και βοηθούν σε πολλές καταστάσεις εκτός της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, όπως η πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Σημαντικό να σημειωθεί είναι, τέλος, το γεγονός ότι ακόμα και από τους ανθρώπους που ακολουθούν όλες τις παρεμβάσεις, κάποιοι μπορεί πράγματι να αναπτύξουν γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Για αυτούς, υπάρχουν ήδη διαθέσιμες αποτελεσματικές φαρμακευτικές αγωγές διαχείρισης, αλλά οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής θα εξακολουθούν να παίζουν σημαντικό ρόλο, διασφαλίζοντας ότι τα συμπτώματα βρίσκονται υπό έλεγχο συνδυαστικά με τη θεραπεία. Οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής και η φαρμακευτική αγωγή κατά της παλινδρόμησης θα συνεχίσουν συνεπώς να παίζουν σημαντικό συμπληρωματικό ρόλο στη εξέλιξη της διαχείρισης της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Διαβάστε επίσης

Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση: Όλοι οι τρόποι για να απαλλαγείτε οριστικά

Είστε 50άρης; Υπάρχουν κάποιες τροφές που θα πρέπει να περιορίσετε

Η τροφή-φάρμακο που ανακουφίζει τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

 



Απόρρητο Απόρρητο