*Γράφει η Βασιλική Χρυσοστομίδου

Με αφορμή την 6η Μαρτίου Πανελλήνια Ημέρα κατά στη βίας στο σχολείο, η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αρμόδια για την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή, Ζέττα Μ. Μακρή, μιλώντας στο protothema, αναφέρεται εκτενώς στις δράσεις του ΥΠΑΙΘΑ, που βρίσκονται σε εξέλιξη από την προηγούμενη τετραετία και πάνω στις οποίες οικοδομείται η πολιτική της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του φαινομένου στα σχολεία.

«Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη είχε θέσει  τη σοβαρότητα του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και τους τρόπους αντιμετώπισής του στο σχολικό περιβάλλον στο επίκεντρο των πρωτοβουλιών του ΥΠΑΙΘΑ ξεκινώντας από την αδιαπραγμάτευτη αρχή ότι η βία δεν έχει καμία θέση στα σχολεία μας», δηλώνει η κ. Μακρή, για να προσθέσει: «Αυτές οι δεσμεύσεις αποτυπώθηκαν, στο ακέραιο, από το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με την ψήφιση, στις 8 Μαρτίου 2023, του νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «”Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή”: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία».

Σε ό,τι αφορά τους λόγους, που οδήγησαν στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση, η ίδια έχει να πει πως «στην πραγματικότητα, ερχόμαστε να απαντήσουμε σε μία μεγάλη ανάγκη. Τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου, είναι ενδεικτικά: μεγάλο ποσοστό των θυμάτων σιωπά αφού ελάχιστο ποσοστό θυμάτων εκφοβισμού απευθύνονται σε ενήλικες ενώ περίπου το 97% των παιδιών εκτιμάται ότι φοβούνται να αναφέρουν περιστατικά σχολικού διαδικτυακού εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς».

«Ανατρέχοντας σε στοιχεία από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου προκύπτει ότι στην Ελλάδα μόνο το 35% των παιδιών που έπεσαν θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού απευθύνθηκαν για βοήθεια σε κάποιον ενήλικα και τέτοια μετρήσιμα δεδομένα κάνουν ακόμα πιο επιτακτική την ανάληψη δράσης από την πλευρά της Πολιτείας για να σπάσει η σιωπή», υπογραμμίζει η υφυπουργός.

Σχετικά με την αντιμετώπιση της βίας (bullying) στο σχολικό περιβάλλον, η κ. Μακρή αναφέρει στο protothema τα εξής: «Σήμερα, Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας, σας διαβεβαιώνω ότι η αντιμετώπιση της βίας στο σχολικό περιβάλλον είναι απόλυτη προτεραιότητα του ΥΠΑΙΘΑ. Το, ήδη, υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για την πάταξη της  ενδοσχολικής βίας, θα ενισχυθεί από μία καμπάνια εθνικής εμβέλειας κατά της βίας με σύμπραξη όλων των συναρμόδιων υπουργείων, που συμμετέχουν στην επιστημονική επιτροπή σχετικά με την εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων που συστήθηκε μετά από απόφαση του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη».

Με την εξασφάλιση της δυνατότητας των μαθητών και των γονέων τους να υποβάλουν αναφορές για τα περιστατικά, που τους απασχολούν να αποτελεί βασική μέριμνα της προσπάθειας, σύμφωνα με την ίδια, «θα λειτουργήσει η πλατφόρμα stopbullying.gov.gr στην οποία θα μπορούν να υποβάλουν επώνυμες, σε αυτήν τη φάση, αναφορές οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι γονείς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η πλατφόρμα αυτή θα λειτουργήσει στο πλαίσιο για την καταγραφή αναφορών και τη διαχείριση περιστατικών σε κάθε σχολική μονάδα της χώρας».

Πώς θα λειτουργήσει η πλατφόρμα;

«Οι αναφορές θα εξετάζονται από δυο στελέχη σε κάθε σχολική μονάδα, τη διευθύντρια/ τον διευθυντή και τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, και θα προωθούνται όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις. Σε δεύτερο επίπεδο και όπου κρίνεται απαραίτητο, οι περιπτώσεις θα εξετάζονται από την τετραμελή «Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού», που θα εδρεύει στις Διευθύνσεις Π.Ε. και Δ.Ε. και θα αποτελείται από τους διευθύντρια/ διευθυντή, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και Σύμβουλο Εκπαίδευσης. Τέλος, η επταμελής επιστημονική επιτροπή, που θα εδρεύει στο ΥΠΑΙΘΑ, θα προβαίνει στην αξιοποίηση των συμπερασμάτων και στην ανάπτυξη των απαραίτητων πρωτοκόλλων για την συστηματική αντιμετώπιση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας», εξηγεί η υφυπουργός.

Σχετικά με τους υπόλοιπους πυλώνες, οι οποίοι συγκροτούν το στρατηγικό πλαίσιο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, η κ. Μακρή θα πει:

«Το Υπουργείο Παιδείας τάσσεται με όλες του τις δυνάμεις στον αγώνα της ενημέρωσης, της πρόληψης και της κινητοποίησης κατά του φαινομένου της σχολικής βίας και εκφοβισμού, τόσο ως προς την παραδοσιακή έκφρασή τους, όσο και ως προς την διαδικτυακή διάστασή τους.

Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης και αναδεικνύουμε την θεσμοθέτηση του συμβούλου σχολικής ζωής σε κάθε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και τον θεσμό των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών και την αναγκαιότητα παρουσίας τους στα σχολεία.

Προτεραιοποιούμε την ανάγκη για ψυχοκοινωνική υποστήριξη, ενημέρωση και συμβουλευτική καθοδήγηση για την ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας, την αποτελεσματική διαχείριση κρίσιμων και απρόβλεπτων καταστάσεων και τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.

To 2019 στα σχολεία μας απασχολούνταν μόλις 1600 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί και η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διπλασίασε αυτόν τον αριθμό και σήμερα 3500 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί βρίσκονται δίπλα στα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες.

Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε με 150.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών τα τελευταία 3 χρόνια και προχωρούμε σε ανάπτυξη στοχευμένου και εμπλουτισμένου επιμορφωτικού υλικού, ενώ, για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια, στηρίζουμε υποστηρικτικούς φορείς, όπως τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συνεργασίας ΚΕΔΑΣΥ,  με αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού τους κατά 152%, ενώ επενδύουμε στη συνεργασία με αρμόδιους φορείς για στοχευμένες παρεμβάσεις στα σχολεία και ενσωματώνουμε προτάσεις της ευρύτερης κοινότητας, μέσω του συστηματικού διαλόγου, συμπληρώνοντας σειρά πρωτοβουλιών μας για την πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού».

Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της πρόληψης: «Για να αντιμετωπίσουμε τα αρνητικά φαινόμενα στο σχολικό περιβάλλον πρέπει να μπορούμε να τα προλάβουμε, καλλιεργώντας το πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων και εδραιώνοντας μία κουλτούρα αλληλεγγύης, σεβασμού και ανεκτικότητας, με την ένταξη αρχών και αξιών στη διδασκαλία των παιδιών μας, όπως ο σεβασμός, η ανεκτικότητα, η διαφορετικότητα, η  αλληλεγγύη μέσω των θεματικών ενοτήτων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων καθώς και την υλοποίηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών.

Είμαστε, έμπρακτα και υπεύθυνα, δίπλα σε κάθε παιδί, κάθε έφηβη, κάθε έφηβο που χρειάζεται βοήθεια και συμβουλές και τους παροτρύνουμε να σπάσουν τη σιωπή τους και να μιλήσουν, γιατί είμαστε εδώ για να ακούσουμε τη φωνή τους», καταλήγει.