homescreen

Άνοια: Η διατροφή που μειώνει τον κίνδυνο – Τι να τρώμε περισσότερο

Άνοια: Η διατροφή που μειώνει τον κίνδυνο – Τι να τρώμε περισσότερο


Νίκη Ψάλτη

Ακόμη ένα όφελος για την υγεία προσφέρει η κατανάλωση φυτικών ινών οι οποίες ήδη θεωρούνται ευεργετικές για το πεπτικό και το καρδιαγγειακό σύστημα. Ιάπωνες ερευνητές συσχετίζουν την κατανάλωσή τους με την προστασία του εγκεφάλου από την άνοια. Δείτε ποια κατηγορία φυτικών ινών θεωρείται πιο ωφέλιμη

Μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης άνοιας έχουν όσοι καταναλώνουν άφθονες φυτικές ίνδες στη διατροφή τους  σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Nutritional Neuroscience. Το όφελος αυτό προστίθεται σε εκείνα του υγιούς πεπτικού συστήματος και των καρδιαγγειακών ωφελειών χάρη στην κατανάλωση φυτικών ινών.

Υπό την καθοδήγηση του Kazumasa Yamagishi καθηγητή του Πανεπιστημίου Tsukuba οι ιάπωνες ερευνητές αξιολόγησαν τα δεδομένα μεγάλης έρευνας σε ιάπωνες ενήλικες που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’80  (1985-1999).

Οι συμμετέχοντες, υγιείς ενήλικες ηλικίας 40-64 ετών, παρακολουθήθηκαν μεταξύ 1985 και 1999-2000, οπότε και σημειώθηκε αν παρουσίασαν άνοια για την οποία απαιτήθηκε ιατρική περίθαλψη.

Οι ερευνητές χώρισαν τους συμμετέχοντες – συνολικά 3,739 άτομα – σε τέσσερις ομάδες ανάλογα με την ποσότητα φυτικών ινών που κατανάλωναν και διαπίστωσαν ότι η ομάδα όσων κατανάλωναν τις περισσότερες φυτικές ίνες είχαν και το χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Μάλιστα διαπιστώθηκε ότι το μεγαλύτερο όφελος είχαν όσοι κατανάλωναν τις περισσόρερες διαλυτές φυτικές ίνες.

Θυμίζουμε ότι οι φυτικές ίνες διαχωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες, ανάλογα με τη διαλυτότητά τους στο νερό.

  • τις διαλυτές ίνες που είναι μαλακές και κολλώδεις, διαλύονται στο νερό και σχηματίζουν ενώσεις σε μορφή γέλης. Το γεγονός ότι απορροφούν το νερό επιτρέπει τη γρήγορη διέλευση του εντερικού περιεχομένου στον γαστρεντερικό σωλήνα. Διαλυτές ίνες περιέχουν το κριθάρι, η βρώμη, ο αρακάς, τα φασόλια και τα φρούτα.
  • τις αδιάλυτες ίνες. Βρίσκονται κυρίως στα προϊόντα ολικής άλεσης, στους ξηρούς καρπούς, στα φρούτα και στα λαχανικά (κυρίως κοτσάνια και φλούδες) και δεν διαλύονται όταν έρχονται σε επαφή με το νερό. Συμβάλλουν στη μετακίνηση του εντερικού περιεχομένου και στον σχηματισμό του όγκου των κοπράνων, βοηθώντας στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας.

Σε μια προσπάθεια να εξηγήσουν τον μηχανισμό που οι φυτικές ίνες προστατεύουν τον εγκέφαλο από άνοια, οι ερευνητές εικάζουν ότι οι διαλυτές φυτικές ίνες ρυθμίζουν τη σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου. Αυτή η σύνθεση μπορεί να επηρεάσει τη νευροφλεγμονή, η οποία παίζει ρόλο στην εμφάνιση της άνοιας. Είναι επίσης πιθανό οι φυτικές ίνες να μειώνουν άλλους παράγοντες κινδύνου για άνοια, όπως το σωματικό βάρος, την αρτηριακή πίεση, τα λιπίδια και τα επίπεδα γλυκόζης.

Αν και απαιτούνται περισσότερες έρευνες, το βέβαιο είναι ότι η έρευνα αυτή παρέχει  ένα καλό λόγο για να αυξήσουμε την κατανάλωση φυτικών ινών στη διατροφή μας.

Διαβάστε περισσότερα

Φυτικές ίνες: Ασπίδα κατά του καρκίνου και της καρδιακής νόσου

Άνοια: Ο παράγοντας που τριπλασιάζει τον κίνδυνο για αυτούς τους 70ρηδες

Άνοια: Με αυτό τον τρόπο θα γλυτώσουν οι 70ρηδες

 



Απόρρητο Απόρρητο