homescreen

Σας «πειράζουν» τα φρούτα; Όταν φταίει η φρουκτόζη – Ποιες τροφές να αποφεύγετε

Σας «πειράζουν» τα φρούτα; Όταν φταίει η φρουκτόζη – Ποιες τροφές να αποφεύγετε

Photo: Shutterstock


ygeiamou.gr team

Θα θέλατε να καταναλώνετε περισσότερα φρούτα, όμως το στομάχι σας έχει... διαφορετική άποψη; Διαβάστε παρακάτω για τη δυσανεξία στη φρουκτόζη, τα φρούτα που επιδεινώνουν τις πεπτικές ενοχλήσεις αλλά και τα τρόφιμα που είναι ασφαλή για κατανάλωση

Για τα άτομα με δυσανεξία στη φρουκτόζη, ακόμα κι ένα κομμάτι φρούτο θα μπορούσε να τους οδηγήσει σε επίπονα συμπτώματα: μετεωρισμός, φούσκωμα, διάρροια και κοιλιακό άλγος είναι μερικά από αυτά.

Υπάρχουν δύο περιπτώσεις δυσανεξίας στη φρουκτόζη. Στη μια περίπτωση, η δυσανεξία οφείλεται σε διατροφικούς λόγους, δηλαδή η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη μπορεί να προκαλέσει αέρια, φούσκωμα, διάρροια και πόνο στο στομάχι.

Στην άλλη περίπτωση η δυσανεξία μπορεί να έχει κληρονομικό υπόβαθρο, αλλά αυτό αφορά ένα μικρό ποσοστό ατόμων. Πρόκειται για μια γενετική πάθηση όπου απουσιάζει εκ γενετής από τον οργανισμό ένα ένζυμο που διασπά τη φρουκτόζη.

Η διάγνωση της δυσανεξίας στη φρουκτόζη θα μπορούσε να γίνει πιο περίπλοκη, καθώς ορισμένα συμπτώματα είναι κοινά με εκείνα του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου.

Οι ειδικοί της Cleveland Clinic δίνουν πολύτιμες συμβουλές για να διαχειριστείτε αποτελεσματικά αυτή τη δύσκολη κατάσταση.

Τι να προσέξετε;

Τα περισσότερα φρούτα περιέχουν φρουκτόζη, αλλά υπάρχουν και εξαιρέσεις. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσετε και στα τρόφιμα που περιέχουν φρουκτόζη που όμως δεν είναι προφανής. Για παράδειγμα, το σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη είναι ένα κοινό γλυκαντικό που βρίσκεται σε διαφορετικά προϊόντα, από το γιαούρτι μέχρι τη σόδα, οπότε είναι σημαντικό να διαβάζετε τις ετικέτες.

Τα συνήθη τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη είναι:

  • Τα περισσότερα φρούτα, ιδίως τα αποξηραμένα και τα συσκευασμένα σε χυμό ή σιρόπι.
  • Λαχανικά, όπως αγκινάρες, σπαράγγια, μπρόκολο, πράσα, μανιτάρια, μπάμιες, κρεμμύδια, μπιζέλια, κόκκινη πιπεριά, κρεμμυδάκια και προϊόντα ντομάτας.
  • Τρόφιμα με κύριο συστατικό το σιτάρι, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά από σιτάρι.
  • Γλυκαντικά όπως το μέλι, το σιρόπι αγαύης και το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης.
  • Αναψυκτικά και επιδόρπια που περιέχουν φρουκτόζη.

Υπάρχουν όμως και μερικά φρούτα που μπορούν να καταναλωθούν άφοβα. Αυτό συμβαίνει διότι βρίσκονται στο χαμηλότερο άκρο της κλίμακας φρουκτόζης και σε αυτή τη λίστα συμπεριλαμβάνονται:

  • το αβοκάντο
  • οι μπανάνες
  • τα βατόμουρα
  • το πεπόνι
  • τα λεμόνια και τα λάιμ
  • τα πορτοκάλια.
  • ο ανανάς
  • οι φράουλες

Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να ακούσετε το σώμα σας και αρχικά, να παρατηρήσετε ποια είναι αυτά τα τρόφιμα που σας προκαλούν ενοχλήσεις. Εάν υποψιάζεστε ότι έχετε δυσανεξία στη φρουκτόζη, μπορείτε να συμβουλευτείτε ένα διατροφολόγο και σταδιακά θα ανακαλύψετε ποια είναι τα τρόφιμα που τελικά δημιουργούν το πρόβλημα και πώς θα το αντιμετωπίσετε.

Διαβάστε επίσης: 

Είστε αλλεργικοί σε τροφές ή έχετε δυσανεξία; Μάθετε τη διαφορά

Μα γιατί όλοι έχουν τροφικές δυσανεξίες στην εποχή μας; Ο ειδικός απαντά



Απόρρητο Απόρρητο