homescreen

Φλεγμονή: Οι φυτικές ίνες που μπορούν να την μειώσουν – Πού περιέχονται

Φλεγμονή: Οι φυτικές ίνες που μπορούν να την μειώσουν – Πού περιέχονται

Photo: Rachael Gorjestani / Unsplash


Μάριος Οικονόμου

Την ευεργετική δράση των δημητριακών και συγκεκριμένα των φυτικών ινών που αυτά περιέχουν ως προς την προστασία της καρδιάς και την καταπολέμηση της φλεγμονής διαπιστώνει πρόσφατη μελέτη

Έναν θησαυρό ανεκτίμητης αξίας αποτελούν οι φυτικές ίνες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Οι προασπιστές της καλής υγείας και ευεξίας έχουν συνδεθεί με μικρότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από καρδιακή νόσο και καρκίνο, την αποτοξίνωση του οργανισμού, την καλύτερη ψυχική διάθεση και πλήθος ακόμα ευεργετικών αποτελεσμάτων στη συνολική υγεία.

Στα παραπάνω πλειοδοτεί πρόσφατη μελέτη από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman του Πανεπιστημίου Columbia που δημοσιεύεται στο JAMA Network Open, η οποία εξέτασε την επίπτωση της πρόσληψης φυτικών ινών στη φλεγμονή και την καρδιαγγειακή νόσο, εστιάζοντας σε μια πληθυσμιακή ομάδα που, μολονότι υψηλότερου κινδύνου, έχει παραμεριστεί από τις σχετικές έρευνες· τους ηλικιωμένους που έχουν συγκρτικά υψηλότερους δείκτες φλεγμονής.

Τα ευρήματα έδειξαν κατά τα προγενέστερα ότι οι φυτικές ίνες μειώνουν τη φλεγμονή και -κατ’ επέκταση όπως υπαγορεύουν επιστημονικές υποθέσεις- τα καρδιαγγειακά συμβάματα. Εν προκειμένω, η επιστημονική ομάδα διεύρυνε το ερευνητικό πλαίσιο ώστε να διαπιστώσει επιπλέον αν τα αποτελέσματα διαφέρουν για ξεχωριστές πηγές φυτικών ινών, πώς σχετίζονται οι τελευταίες με πολλαπλούς φλεγμονώδεις δείκτες και εάν η φλεγμονή μεσολάβησε στη σχέση διαιτητικών ινών και καρδιαγγειακής νόσου.

Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα θετικά αποτελέσματα για την υγείας της καρδιάς και έναντι τις φλεγμονής εξασφαλίστηκαν κατά κύριο λόγο από φυτικές ίνες δημητριακών, ενώ εντύπωση προκαλεί ότι δεν διαπιστώθηκε αντίστοιχος συσχετισμός με τις φυτικές ίνες φρούτων ή λαχανικών«Πλέον γνωρίζουμε ότι φυτικές ίνες από δημητριακά μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή και ότι θα πρέπει [τα συμπεράσματα] να ελεγχθούν σε μελλοντικές πειραματικές μελέτες», ανέφερε ο Rupak Shivakoti, PhD, επίκουρος καθηγητής Επιδημιολογίας στην Ιατρική Σχολή Mailman.

Αναπάντητα παραμένουν, σύμφωνα με τον καθηγητή, γιατί ο συγκεκριμένος μόνο τύπος φυτικών ινών πέτυχε τα θετικά αποτελέσματα αφενός και, αφετέρου, εάν οι φυτικές ίνες καθαυτές ή άλλα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται σε τρόφιμα πλούσια σε ίνες εξασφάλισαν τα οφέλη για την υγεία.

Μέχρι στιγμής, τα επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι οι φυτικές ίνες συνολικά πετυχαίνουν τα αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα βελτιώνοντας τη λειτουργία του εντέρου και το μεταβολικό προφίλ των λιπιδίων και της γλυκόζης, καθώς και με μεταβολές στη θρέψη και τον κορεσμό.

Για την πρόσφατη έρευνα αξιοποιήθηκαν δεδομένα από μια μεγάλη κοόρτη ηλικιωμένων ατόμων, με λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, τη φλεγμονή και την επίπτωση καρδιαγγειακής νόσου. Από τους 4.125 ενήλικες που είχαν εγγραφεί στη Μελέτη Καρδιαγγειακής Υγείας το διάστημα 1989 – 1990, οι συμμετέχοντες που δεν είχαν καρδιαγγειακό νόσημα κατά την έναρξή της αλλά εμφάνισαν μετέπειτα έως τον Ιούνιο του 2015  -εγκεφαλικό επεισόδιο, έμφραγμα του μυοκαρδίου, θάνατος από αθηροσκλήρωση- συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων και έδωσαν αιματολογικά δείγματα για να μετρηθούν οι δείκτες φλεγμονής.

Διαβάστε επίσης:

Η διατροφή που κουράζει και εξαντλεί τον οργανισμό – Τα μυστικά της τόνωσης

Σούπερ-τροφές για δυνατή καρδιά και κοφτερό μυαλό που νικούν τη φλεγμονή

Φλεγμονή: Ο αντιοξειδωτικός βολβός που την καταπολεμά και προφυλάσσει την καρδιά



Απόρρητο Απόρρητο