homescreen

Μακροζωία: Τι να αλλάξουμε για να κερδίσουμε 10 χρόνια ζωής

Μακροζωία: Τι να αλλάξουμε για να κερδίσουμε 10 χρόνια ζωής


Μαρία Κοτοπούλη

Μικρές και απλές τροποποιήσεις στην καθημερινή μας διατροφή μπορούν να προσθέσουν χρόνια στη ζωή μας - Τα οφέλη είναι μεγαλύτερα εάν υιοθετήσουμε αυτές τις επιλογές ήδη από τη δεύτερη δεκαετία της ζωής μας

«Μην προσπαθείς να προσθέσεις χρόνια στη ζωή σου. Καλύτερα πρόσθεσε ζωή στα χρόνια σου» νουθετούσε ο Γάλλος στοχαστής Πασκάλ τους ανθρώπους της εποχής του. Εάν όμως θελήσουμε να επεκτείνουμε και τα χρόνια της ζωής μας, εκτός από ζωντάνια, θα πρέπει να προσθέσουμε και περισσότερα όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης και ξηρούς καρπούς αλλά και να αφαιρέσουμε το επεξεργασμένο κρέας. 

Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο PLOS Medicine αναδεικνύει τα οφέλη που θα μπορούσε να αποκομίσει ένας νεαρός ενήλικας τροποποιώντας με τέτοιον τρόπο τη διατροφή του από τα δυτικά πρότυπα σε ένα διατροφικό μοντέλο που εφαρμόζει αρκετά στοιχεία από τη μεσογειακή διατροφή. Για τους ηλικιωμένους, τα αναμενόμενα οφέλη στο προσδόκιμο ζωής από τέτοιες διατροφικές αλλαγές θα ήταν μικρότερα, αλλά εξίσου σημαντικά.

Πιο συγκεκριμένα, σε αυτή τη νεότερη μελέτη, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Μπέργκεν της Νορβηγίας χρησιμοποίησαν μετα-αναλύσεις και δεδομένα από τη μελέτη Global Burden of Diseases, για να δημιουργήσουν ένα μοντέλο που επιτρέπει την άμεση εκτίμηση της επίδρασης μιας σειράς διατροφικών αλλαγών στο προσδόκιμο ζωής.

Όσον αφορά τους νεότερους ενήλικες των Ηνωμένων Πολιτειών, το μοντέλο εκτίμησε ότι μια διαρκής αλλαγή από μια διατροφή δυτικού τύπου σε μια διατροφή με αυτές τις βελτιώσεις και ξεκινώντας από την ηλικία των 20 ετών, θα μπορούσε να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής κατά περισσότερο από μια δεκαετία για γυναίκες (10.7 χρόνια) και άνδρες (13 χρόνια).

Ειδικότερα, η θετική αυτή επίδραση κερδίζεται από την κατανάλωση:

  • περισσότερων οσπρίων (2.2 χρόνια για τις γυναίκες και 2.5 για τους άντρες),
  • περισσότερων τροφών ολικής άλεσης (2 χρόνια για τις γυναίκες και 2.3 για τους άντρες)
  • περισσότερων ξηρών καρπών (1.7 χρόνια για τις γυναίκες και 2.0 για τους άντρες)
  • λιγότερου κόκκινου κρέατος (1.6 χρόνο για τις γυναίκες και 1.9 για τους άντρες)
  • λιγότερου επεξεργασμένου κρέατος (1.6 χρόνο για τις γυναίκες και 1.9 για τους άντρες).

Μια τέτοια διατροφική τροποποίηση στην ηλικία των 60 ετών θα μπορούσε να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής κατά 8 χρόνια για τις γυναίκες και 8.8 χρόνια για τους άνδρες, ενώ οι 80χρονοι θα μπορούσαν να κερδίσουν 3.4 χρόνια από τέτοιες διατροφικές αλλαγές.

Συνεπώς, δεν είναι ποτέ αργά να αλλάξουμε τις διατροφικές μας συνήθειες αλλά «το γοργόν και χάριν έχει».

Διαβάστε επίσης: 

Μακροζωία: Αυτές οι πρωτεΐνες επιβραδύνουν τη γήρανση

Αντιγήρανση: Οι σπόροι της μακροζωίας – Βάζουν φρένο στην φλεγμονή

 



Απόρρητο Απόρρητο