Η εικονική πραγματικότητα διαμορφώνει εδώ και χρόνια την ψυχαγωγία και τις κοινωνικές εμπειρίες. Ήταν, επομένως, θέμα χρόνου να ακολουθήσει και η μόδα. Αντί, λοιπόν, να ξοδεύετε χρήματα για ρούχα που μπορείτε να φορέσετε φυσικά, τώρα μπορείτε να αγοράσετε ρούχα και αξεσουάρ που υπάρχουν αποκλειστικά σε ψηφιακούς χώρους, όπως online παιχνίδια, κοινωνικές πλατφόρμες ή το metaverse, σημειώνουν σε σχετικό άρθρο τους στο The Conversation o Kokho Jason Sit, Καθηγητής Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, ο Giovanni Pino, Αναπληρωτής Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Gabriele d’Annunzio και ο Marco Pichierri, Αναπληρωτής Καθηγητής Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Aldo Moro.

Όπως και τα εικονικά ταξίδια, όπου εξερευνάτε μακρινούς προορισμούς χωρίς να φύγετε από τον καναπέ σας ή ένα εικονικό bungee jumping χωρίς κανένα κίνδυνο, η ψηφιακή μόδα προσφέρει ευκολία και προσβασιμότητα. Η δημοτικότητά της αυξάνεται ραγδαία, με ορισμένες εκτιμήσεις να υποδηλώνουν ότι αυτός ο τομέας θα μπορούσε σύντομα να αποφέρει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Η ελκυστικότητά της έγκειται σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο με τον οποίο οι μάρκες μπορούν να αξιοποιήσουν τα εικονικά προϊόντα για να καινοτομήσουν και να προσελκύσουν τους χρήστες. Η ψηφιακή μόδα επιτρέπει στις εταιρείες να πειραματίζονται με νέα σχέδια, να εκτιμούν το ενδιαφέρον του κοινού και να εξερευνούν ανεκμετάλλευτες αγορές.

Στην τάση συμμετέχουν και οι πολυτελείς μάρκες. Μεγάλος οίκος μόδας δημιούργησε, για παράδειγμα, μια εικονική γκαλερί, όπου οι επισκέπτες μπορούσαν να δουν, να «δοκιμάσουν» και να αγοράσουν ψηφιακά αντικείμενα, χρησιμοποιώντας ανδρόγυνα, ανθρωποειδή avatar. Η γκαλερί περιλάμβανε θεματικά δωμάτια, που επέτρεπαν στα avatar να απορροφούν οπτικά στοιχεία, τα οποία οι χρήστες μπορούσαν στη συνέχεια να αποθηκεύσουν σε screenshot και να μοιραστούν στα κοινωνικά μέσα.

Γι’ αυτές τις εταιρείες, η ηλεκτρονική μόδα είναι κάτι περισσότερο από μια καινοτομία — είναι μια στρατηγική ώστε να προσελκύσουν το κοινό, να προωθήσουν ευφάνταστα προϊόντα και να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα της μάρκας.

Κάποιοι υποστηρίζουν, επιπλέον, ότι η ψηφιακή μόδα θα μπορούσε να βοηθήσει τον κλάδο να γίνει πιο βιώσιμος. Η αντικατάσταση των φυσικών ρούχων με εικονικά θα μπορούσε να μειώσει τα απόβλητα και το αποτύπωμα άνθρακα. Θεωρητικά, θα μπορούσατε να φοράτε τα ίδια τζιν και φούτερ στην πραγματική ζωή, ενώ θα πειραματιζόσασταν με μοντέρνα ψηφιακά ρούχα στο διαδίκτυο.

Photo: Shutterstock

Ωστόσο, η ιδέα της ψηφιακής ντουλάπας δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί. Οι προκλήσεις της βιωσιμότητας παραμένουν στην πραγματική βιομηχανία της μόδας, λόγω του φαινομένου «fast fashion», της ζήτησης των καταναλωτών για καινοτομίες και της ταχείας απόρριψης των ρούχων.

Η ψηφιακή μόδα αντιμετωπίζει επίσης εμπόδια στην επίτευξη της ευρείας αποδοχής: Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι «στερείται αυθεντικότητας», μιας και δεν μπορείς να αγγίξεις ή να δοκιμάσεις τα σχέδια. Άλλοι απλώς επισημαίνουν ότι ο μεγαλύτερος περιορισμός είναι προφανής: Δεν μπορείς να φορέσεις αυτά τα ρούχα.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η αγορά της ηλεκτρονικής μόδας εξακολουθεί να είναι σχετικά μικρή. Το κύριο κοινό της αποτελείται από παθιασμένους, τεχνολογικά καταρτισμένους λάτρεις της μόδας, που απολαμβάνουν να πειραματίζονται με το στυλ με καινοτόμους τρόπους. Γι’ αυτούς, η ψηφιακή μόδα προσφέρει ένα διασκεδαστικό, δημιουργικό μέσο έκφρασης: Μπορούν να δοκιμάσουν ρούχα, να προσαρμόσουν το στυλ τους, να τραβήξουν φωτογραφίες και να τις μοιραστούν στο διαδίκτυο. Προσφέρει επίσης στους σχεδιαστές μια πλατφόρμα για να δοκιμάσουν ιδέες που μπορεί να είναι αδύνατο να υλοποιηθούν στον πραγματικό κόσμο.

Εν ολίγοις, ενώ η εικονική μόδα μπορεί να μην αντικαταστήσει ποτέ πλήρως την φυσική γκαρνταρόμπα, δημιουργεί έναν μοναδικό χώρο, όπου η δημιουργικότητα, η τεχνολογία και το στυλ διασταυρώνονται — απόδειξη ότι το μέλλον της μόδας μπορεί να είναι πιο ψηφιακό απ’ ό,τι φανταζόμασταν ποτέ.

Διαβάστε επίσης

Ψωνίζουμε 13 κιλά ρούχα τον χρόνο – Αγοράστε λιγότερα ρούχα για το καλό του πλανήτη προειδοποιούν οι ειδικοί

Εστία μικροβίων τα μεταχειρισμένα ρούχα: Ανακαλύψτε τους κινδύνους που κρύβει η βιώσιμη μόδα

Πόσο πειράζει που ξαπλώνουμε στο κρεβάτι με τα ρούχα;