Οι ρουτίνες και ιεροτελεστίες που διατηρούμε μέσα στην ημέρα, από την ώρα που θα πιούμε τον πρώτο καφέ της ημέρας μέχρι το πρόγραμμα γυμναστικής προσφέρουν το αίσθημα της σταθερότητας αλλά και της προσμονής. Κάπως έτσι, «μαθαίνουμε» στον εαυτό μας όλα όσα μας προσφέρουν ισορροπία και χαρά. Θα μπορούσε με τον ίδιο τρόπο, όμως, να αποτελέσει αντικείμενο εκπαίδευσης το σύνολο των πρακτικών που προσφέρουν ικανοποίηση από τη ζωή και ευτυχία;

Σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, που δημοσιεύτηκε στο Higher Education, η μακροχρόνια ευτυχία είναι μια κατάσταση που μπορεί να διδαχθεί μέσω της δημιουργίας συνηθειών που προάγουν το αίσθημα της ευεξίας. Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη υποδεικνύει πως η ενεργή ενασχόληση με την ψυχική μας υγεία, με τον ίδιο τρόπο που ασχολούμαστε για την ευρωστία του σώματος, αποτελεί το κλειδί για να ανακουφιστούν τα αρνητικά συναισθήματα.

Ήδη από το 2018, η ερευνητική ομάδα δημιούργησε ένα πανεπιστημιακό μάθημα με τίτλο «Επιστήμη της ευτυχίας», όπου διαπιστώθηκε ότι η διδασκαλία των τελευταίων επιστημονικών μελετών σχετικά με την ευτυχία στους φοιτητές δημιούργησε σημαντική βελτίωση στην ευημερία τους. Ωστόσο, η ευεξία αυτή ήταν σύντομη, εκτός αν οι συνήθειες που έμαθαν στο μάθημα, όπως η ευγνωμοσύνη, η άσκηση, ο διαλογισμός ή η καταγραφή των σκέψεων (journaling), διατηρηθούν μακροπρόθεσμα.

H τελευταία τους μελέτη αποκάλυψε ότι από τους 228 προπτυχιακούς φοιτητές που παρακολούθησαν ένα μάθημα θετικής ψυχολογίας, 115 φοιτητές, δηλαδή περίπου το 51%, που συνέχισαν να εφαρμόζουν τις θετικές πρακτικές διατήρησαν την ψυχική τους ευεξία σε υψηλά επίπεδα κατά την περίοδο παρακολούθησης. Οι ερευνητές ανακάλυψαν μάλιστα συνδέσεις μεταξύ των πράξεων καλοσύνης, του ποιοτικού ύπνου, και των νέων γνωριμιών ως τρόπους ενίσχυσης της ευτυχίας.

«Είναι ακριβώς σαν να πηγαίνουμε στο γυμναστήριο: δεν μπορεί να αναμένουμε από μια προπόνηση και μόνο ότι θα βελτιώσουμε τη φυσική μας κατάσταση για όλη μας τη ζωή. Όπως και με τη σωματική υγεία, έτσι και με την ψυχική, θα πρέπει δουλεύουμε συνεχώς, αλλιώς οι θετικές επιπτώσεις θα είναι προσωρινές» συμπληρώνει ο επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Δρ Bruce Hood.

Συνεπώς, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η δέσμευση αποτελεί βασικό παράγοντα για τη διατήρηση των μακροπρόθεσμων πλεονεκτημάτων από τα μαθήματα θετικής ψυχολογίας: «Ένα τέτοιο μάθημα είναι απλά η αρχή, καθώς θα πρέπει να χρησιμοποιείτε αυτά που μαθαίνετε σε τακτική βάση. Πολλά από αυτά περικλείουν παρεμβάσεις θετικής ψυχολογίας που εστιάζουν στη βοήθεια των άλλων. Αυτό είναι το αντίθετο από το σημερινό δόγμα της “αυτοφροντίδας”, αλλά αμέτρητες μελέτες έχουν δείξει ότι το να σκεφτόμαστε εκτός του εαυτού μας, μας βοηθά να απομακρυνθούμε από τις αρνητικές αναστολές, οι οποίες μπορεί να είναι η βάση τόσων πολλών προβλημάτων ψυχικής υγείας» καταλήγει ο Δρ Hood.

Διαβάστε επίσης:

Ευτυχία: Γιατί κάποιοι δυσκολεύονται περισσότερο να την κατακτήσουν