Το ότι το κάπνισμα αποτελεί μια βλαβερή συνήθεια είναι αδιαμφισβήτητο. Κι ενώ οι προσπάθειες μετάδοσης αυτού του σημαντικού μηνύματος είναι αναρίθμητες και οι σχετικές καμπάνιες διαρκείς, μπορούν να θεωρηθούν επιτυχημένες μόνο ως έναν, αρκετά περιορισμένο βαθμό, μιας και το ποσοστό των ανθρώπων που εξακολουθεί να καπνίζει είναι ιδιαίτερα υψηλό. Αναζητώντας τρόπους ώστε τα αντικαπνιστικά μηνύματα να γίνουν πιο αποτελεσματικά, μια ομάδα ερευνητών κατέληξε σε ένα σημαντικό συμπέρασμα: Όσο περισσότερο το μήνυμα μιας αντικαπνιστικής καμπάνιας κεντρίζει το προσωπικό ενδιαφέρον των καπνιστών, τόσο πιο πιθανό είναι να στεφθεί από επιτυχία, ενθαρρύνοντας τους καπνιστές να αλλάξουν συνήθειες. Τα νέα ερευνητικά συμπεράσματα δημοσιεύονται στο Journal of Medical Internet Research.

Για να καταλήξουν σε αυτό το συμπέρασμα, οι ερευνητές αξιοποίησαν αυτοματοποιημένα μηνύματα και πληροφορίες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με στόχο να αναλύσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα των αντικαπνιστικών μηνυμάτων και το κατά πόσο οι αναγνώστες έδειχναν να ανταποκρίνονται σε αυτές τις δημοσιεύσεις. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι όταν οι καπνιστές αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες αναφορικά με το πώς να κόψουν το κάπνισμα, τείνουν να επικεντρώνονται περισσότερο σε δημοσιεύσεις που σχετίζονται με τις επιπτώσεις του καπνίσματος στα αγαπημένα τους πρόσωπα, αλλά και τα κατοικίδιά τους, που αποτελούν τους παθητικούς δέκτες αυτής της βλαβερής συνήθειας.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι οι άνθρωποι ανταποκρίνονται περισσότερο στα μηνύματα που αφορούν στο κατά πόσο βλάπτονται από το κάπνισμα τα αγαπημένα τους πρόσωπα, αλλά και τα κατοικίδιά τους. Τα αντικαπνιστικά μηνύματα που ενδιαφέρουν προσωπικά τους καπνιστές έδειξαν ότι είναι ικανά να τους οδηγήσουν σε θετικές αλλαγές», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, Hong Xue, βοηθός καθηγητή στο Τμήμα Δημόσιας Υγείας του αμερικανικού Πανεπιστημίου George Mason.

Τα ίδια ερευνητικά ευρήματα υποστηρίζουν, επιπλέον, ότι παρόμοιο ενδιαφέρον έδειχναν οι καπνιστές για νεότερες πληροφορίες αναφορικά με τους κινδύνους που εγκυμονούν οι χημικές ουσίες, καθώς και ότι οι μεγαλύτερες καμπάνιες, δηλαδή οι κυβερνητικές και εκείνες των μη κερδοσκοπικών εταιρειών έδειχναν να είναι αποτελεσματικότερες από τις μικρότερου βεληνεκούς καμπάνιες. Επιπροσθέτως, οι χρήστες του Facebook ήταν πιο πιθανό να έχουν μεγαλύτερη εμπλοκή εάν τα αντικαπνιστικά μηνύματα συμπεριλάμβαναν κι ένα βίντεο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι κοινωνικές πλατφόρμες θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα πολύ δυνατό πεδίο μετάδοσης των αντικαπνιστικών μηνυμάτων. «Οι αντικαπνιστικές καμπάνιες μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα ερευνητικά ευρήματα ώστε να βελτιώσουν την μεταδοτικότητα των μηνυμάτων τους», σχολίασε χαρακτηριστικά ο δρ. Xue.

Διαβάστε ακόμη:

Στο κρεβάτι αγκαλιά με τον σκύλο; Πόσο σίγουροι είστε ότι κοιμάστε καλά; Έρευνα αποκαλύπτει

Στρες: Το τέλειο αγχολυτικό για τους νευρωτικούς ανθρώπους

Οι θεραπευτές που ρίχνουν την πίεση και διώχνουν την κατάθλιψη