Είναι αλήθεια πως η γνώση μίας ή περισσότερων ξένων γλωσσών, μπορεί να εξασφαλίσει πολλαπλά οφέλη σε επαγγελματικό επίπεδο, αναφορικά με το κοινωνικό κύρος και τον τρόπο ζωής συνολικά. Ωστόσο, μας κάνει εξυπνότερους; Το Ίδρυμα Brain and Mind του Πανεπιστημίου Western αποφάσισε να δώσει την απάντηση.

Στη σχετική έρευνα, περισσότεροι από 11.000 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο κλήθηκαν να ολοκληρώσουν 12 διαδικτυακές δοκιμασίες γνώσεων που αξιολογούσαν τη λογική, τη μνήμη, την ικανότητα προγραμματισμού, την οπτικοχωρική αντίληψη και την προσοχή. Κάθε συμμετέχων ανέφερε αν μιλούσε μία ή περισσότερες γλώσσες και ποιες γλώσσες ήταν αυτές. Τα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν στο Psychological Science έχουν ενδιαφέρον.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, η γνώση παραπάνω της μίας γλώσσας δεν αποδείχτηκε αρκετή για να εξασφαλίσει ανώτερες πνευματικές και διανοητικές δεξιότητες.

Όπως εξήγησε η Emily Nichols, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Developing Brain Lab και επικεφαλής της μελέτης, έπειτα από τον διαχωρισμό των συμμετεχόντων σε δύο ομάδες με ακριβή αντιστοιχία χαρακτηριστικών, μια για όσους μιλούσαν μία γλώσσα και μία για πολύγλωσσους, δεν σημειώθηκαν διαφορές στα αποτελέσματα από τις γνωστικές δοκιμασίες.

Μολονότι πολλές μελέτες στο παρελθόν έχουν δείξει ότι το «πλεονέκτημα της πολυγλωσσίας» είναι πραγματικό, έχουν κατά βάση στηριχτεί σε μικρά πληθυσμιακά δείγματα και με πολύ συγκεκριμένες δοκιμές που ενδέχεται να μην προσφέρονται προς γενικευμένα συμπεράσματα, συμπλήρωσε η Nichols.

Τα γνωστικά τεστ που αναπτύχθηκαν από τον Δυτικό νευροεπιστήμονα Adrian Owen και την ομάδα του, έχουν χρησιμοποιηθεί σε εκατοντάδες επιστημονικές μελέτες για τον εντοπισμό ελλειμμάτων και διαφορών μεταξύ ασθενών και υγιών πληθυσμών.

«Ένα βασικό ερώτημα είναι εάν τα τεστ που χρησιμοποιούνται κάθε φορά είναι αρκετά ευαίσθητα για να ανιχνεύσουν και τις μικρές ακόμα διαφορές μεταξύ διαφορετικών ομάδων», δήλωσε ο Owen, καθηγητής της Σχολής Ιατρικής & Οδοντιατρικής Schulich και αρχισυγγραφέας της μελέτης. «Στην τωρινή περίπτωση, οι προηγούμενες μελέτες μπορούσαν να διαβεβαιώσουν ότι θα εντοπίζαμε τη διαφορά μεταξύ των μονόγλωσσων και πολύγλωσσων, κάτι που τελικά δεν συνέβη».

Ωστόσο, όπως ανέφερε η Δρ. Nichols, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποιο γνωστικό πλεονέκτημα, τα ευρύτερα κοινωνικά οφέλη, τα πλεονεκτήματα στην απασχόληση και τον τρόπο ζωής που προσφέρει η γνώση περισσότερων της μίας γλώσσας είναι πολλά και σημαντικά.

 

Διαβάστε ακόμη:

Τελικά η μόρφωση δεν προστατεύει από την άνοια

Μακροζωία: Να ποιοι προσθέτουν χρόνια στο προσδόκιμο ζωής και ποιοι αφαιρούν