Ένα αντίδοτο στον πόνο των χρονίως πασχόντων υπόσχεται η επιστήμη μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της εικονικής πραγματικότητας. Αυτό ισχυρίζονται ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, σύμφωνα με τους οποίους μια τέτοια ηλεκτρονική συσκευή για την αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου στη μέση έχει ήδη λάβει άδεια διάθεσης και χρήσης από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) τον Νοέμβριο του 2021.

Η χρήση της ψηφιακής πραγματικότητας έρχεται να καλύψει μια ανάγκη της επιστημονικής κοινότητας για νέες θεραπευτικές μεθόδους έναντι του πόνου, οι οποίες θα προφυλάξουν τους ασθενείς από σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες και τον κίνδυνο εξάρτησης που συνοδεύει τη χρήση οπιοειδών αναλγητικών.

Πώς λειτουργεί

Ο ασθενής τοποθετεί μια συσκευή εικονικής πραγματικότητας στο κεφάλι του που του επιτρέπει να μεταφερθεί σε ένα τρισδιάστατο ψηφιακό περιβάλλον όπου μπορεί να παρατηρήσει κάθε πτυχή του. Παράλληλα, με τα ακουστικά που ενσωματώνει η συσκευή, ο χρήστης εκτίθεται κατά τη διάρκεια της περιήγησής του σε ερεθίσματα όπως τιτιβίσματα, παφλασμούς ή άλλους φυσικούς και τεχνητούς ήχους που αρμόζουν στο εκάστοτε ψηφιακό τοπίο, είτε πρόκειται για ένα δάσος, έναν δρόμο είτε ένα λούνα παρκ. Κάποιοι κατασκευαστές έχουν προσθέσει επιπλέον στην εικονική περιήγηση και φωνητικές οδηγίες προς τον χρήστη για την πραγματοποίηση ασκήσεων αναπνοής, την απομάκρυνση των αρνητικών σκέψεων καθώς και απαντήσεις σε ερωτήματα που σχετίζονται με τον πόνο.

Στόχος της ψηφιακής εμπειρίας είναι η ανακούφιση των πασχόντων μέσα από ένα σύνολο αγχολυτικών πρακτικών που περιλαμβάνουν την ενσυνειδητότητα, το διαλογισμό και τη γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία. Όπως επεσήμανε ο Δρ David Binder, ψυχίατρος και διευθυντής του Κέντρου Αποκατάστασης Spaulding του Χάρβαρντ, «το άγχος, η κατάθλιψη και ο φόβος επιτείνουν το αίσθημα του πόνου. Υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι εάν μπορούν να αντιμετωπιστούν, θα επέλθει και η μείωση του πόνου».

«Είναι όπως όταν τρίβεις τον αγκώνα σου μετά το χτύπημα» προσθέτει ο Δρ Binder, εξηγώντας πως η εικονική πραγματικότητα αξιοποιεί τον ίδιο μηχανισμό με την εν λόγω αυθόρμητη αντίδραση· ένα άλλο ερέθισμα, όπως από την τριβή του αγκώνα, θα «σαμποτάρει» το ερέθισμα του πόνου και θα φτάσει πρώτο στον εγκέφαλο.

Η διάθεση των συσκευών θα γίνεται συνοδεία οδηγιών προς τον χρήστη, καθώς και πληροφοριών σχετικά με τον χρόνιο πόνο.

Είναι αποτελεσματικό;

Επί του παρόντος, τα περισσότερα στοιχεία προέρχονται από τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας σε περιστατικά αιφνίδιου, οξέος πόνου για την απόσπαση της προσοχής, όπως κατά τη θεραπεία σοβαρών εγκαυμάτων, τον μετεγχειρητικό πόνο, τον τοκετό ή τις χημειοθεραπείες.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η συσκευή τρισδιάστατου ψηφιακού περιβάλλοντος που κυκλοφορεί ήδη στην αγορά με την έγκριση του FDA, κατά την τυχαιοποιημένη δοκιμή με 179 συμμετέχοντες πέτυχε σε οκτώ εβδομάδες μείωση του πόνου έως και 46% για τους χρήστες της, έναντι 26% για την ομάδα που περιηγήθηκε σε ψηφιακά περιβάλλοντα δύο διαστάσεων.

Διαβάστε επίσης: 

Αυτισμός: Στη φαρέτρα των θεραπειών και η εικονική πραγματικότητα

Χρόνιος πόνος: Ποιο σημείο του σώματος κρύβει το μυστικό για την αντιμετώπισή του

Χρόνιος πόνος: Νέα τοπική θεραπεία καταπολεμά τη φλεγμονή και ανακουφίζει