homescreen

Νέες μαμάδες: Πόσο τις βλάπτουν αυτά τα εξωπραγματικά insta post

Νέες μαμάδες: Πόσο τις βλάπτουν αυτά τα εξωπραγματικά insta post


Μαρία Κοτοπούλη

Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται στα social media, ούτε και οι εικόνες από τα σώματα των γυναικών που πρόσφατα έγιναν μαμάδες, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη. Οι ερευνητές προειδοποιούν για την επιδείνωση της ψυχολογίας των νέων μαμάδων που βλέπουν αυτά τα post σε μια πολύ ευάλωτη περίοδο της ζωής τους

Δε θα πέφταμε από τα σύννεφα, εάν με την υπογραφή των επιστημόνων αποκαλυπτόταν ότι στο instagram πραγματοποιείται η προβολή μιας διαστρεβλωμένης εικόνας του σώματος των γυναικών μετά τη γέννα.

Νεότερη έρευνα, που παρουσιάζεται στο φετινό Διεθνές Συνέδριο για την Παχυσαρκία στη Μελβούρνη της Αυστραλίας (18-22 Οκτωβρίου) και δημοσιεύθηκε στο Healthcare διαπίστωσε ότι οι περισσότερες εικόνες γυναικών στο Instagram με το hashtag #postpartumbody (το σώμα μετά τον τοκετό) δεν αντικατοπτρίζουν τον πραγματικό πληθυσμό των γυναικών που έχουν γεννήσει πρόσφατα.

«Οι συγκεκριμένες εικόνες προβάλουν μια “εξιδανικευμένη” εκδοχή του σώματος μετά τον τοκετό, που με τη σειρά της μπορεί να επηρεάσει την εικόνα που έχουν οι γυναίκες για το σώμα τους, εντείνοντας τη δυσαρέσκεια, ενώ παράλληλα παλεύουν με συναισθήματα ανεπάρκειας» εξηγεί η δρ. Megan Gow, επικεφαλής της μελέτης από το Νοσοκομείο Παίδων Westmead Clinical School του Πανεπιστημίου του Σίδνεϋ.

Η διεξοδική αναζήτηση των hashtags στο Instagram από τους συγγραφείς εντόπισε ότι το #postpartumbody, που σχετίζεται με την εικόνα του σώματος την περίοδο μετά τον τοκετό, σε σύγκριση με άλλα hashtags ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές, με περίπου 2 εκατομμύρια φωτογραφίες με αυτό το hashtag μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν 600 τέτοιες εικόνες, που κωδικοποιήθηκαν με τη χρήση ενός προκαθορισμένου πλαισίου: σε συνάρτηση με το σωματικό λίπος, τη μυϊκή μάζα, την πόζα και την ενδυμασία. Χρησιμοποιήθηκε επίσης στατιστική μοντελοποίηση για τη σύγκριση των “Κορυφαίων” και “Πρόσφατων” αναρτήσεων.

Στη συνέχεια, εστίασαν στα δύο τρίτα (409) των φωτογραφιών, που απεικόνιζαν γυναίκες. Από αυτές, στις 306 μπορούσε να εκτιμηθεί το ποσοστό του σωματικού λίπους. Ειδικότερα, στις περισσότερες εικόνες οι γυναίκες είχαν χαμηλή (37%) ή μέση (54%) βαθμολογία σωματικού λίπους και μόνο μία στις 11 (9%) είχε υψηλή βαθμολογία σωματικού λίπους.

Αντίστοιχα, 250 εικόνες μπορούσαν να αξιολογηθούν για τη μυϊκή μάζα, εκ των οποίων 130 (52%) απεικόνιζαν μια γυναίκα με “μικρή έως καθόλου” μυϊκή μάζα, 110 εικόνες (44%) απεικόνιζαν γυναίκες με κωδικοποιημένη “ορατή σιλουέτα” και 10 εικόνες (4%) απεικόνιζαν γυναίκες με υψηλότερο βαθμό καλλίγραμμης σιλουέτας. Η πλειονότητα των 59 εικόνων που ταξινομήθηκαν ως εικόνες “πριν και μετά” ήταν γυναίκες που είχαν μειώσει το βάρος τους (54%).

Συνολικά, οι περισσότερες γυναίκες δεν είχαν κάποια συγκεκριμένη πόζα, ωστόσο το 40% φορούσαν ρούχα γυμναστικής. Όσον αφορά τη δημοτικότητα των αναρτήσεων, οι αναρτήσεις στην κατηγορία “Κορυφαίες” είχαν λιγότερες πιθανότητες να είναι επικεντρωμένες σε κείμενο, φωτογραφίες φαγητού ή να συνδέονται με κάποιο προϊόν. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό υποδηλώνει ότι οι γυναίκες μπορεί να ενδιαφέρονται περισσότερο να βλέπουν εικόνες άλλων γυναικών στο Instagram, παρά να λαμβάνουν πληροφορίες για την υγεία, με τα αντίστοιχα όμως αποτελέσματα στην ψυχολογία τους.

«Οι γυναίκες με λιγότερο σωματικό λίπος και με αθλητική περιβολή είναι πιο πιθανό να δημοσιεύσουν εικόνες του εαυτού τους στο Instagram από ό,τι οι γυναίκες με υψηλότερο ποσοστό λίπους. Τέτοιες εικόνες, όμως, μπορούν να επιδεινώσουν την ικανοποίηση των γυναικών με το σώμα τους σε ένα ήδη δύσκολα ψυχολογικό στάδιο της ζωής τους» καταλήγουν οι επιστήμονες.

Διαβάστε επίσης:

Έρευνα: Ένα διάλειμμα μίας εβδομάδας από τα social media βελτιώνει την ψυχική υγεία των χρηστών

Επιλόχειος κατάθλιψη: Ποιες γυναίκες είναι πιο ευάλωτες



Απόρρητο Απόρρητο