Η εκπαίδευση του σκύλου πρέπει να γίνεται πάντοτε με ευχάριστο τρόπο και θετική ενίσχυση. Με ηρεμία, υπομονή και κατανόηση.

Δεν είναι λίγοι οι κηδεμόνες σκύλων που, στην προσπάθειά τους να εκπαιδεύσουν τον αγαπημένο τους φίλο, «σηκώνουν τα χέρια ψηλά».

«Το φαγητό είναι ένας θαυμάσιος τρόπος εκπαίδευσης του σκύλου μας, καθώς αποτελεί γι’ αυτόν ένα ισχυρό κίνητρο εκμάθησης. Το φαγητό σχετίζεται με το πρωτόγονο ένστικτο της επιβίωσης, και βοηθά τον εγκέφαλο να ηρεμήσει και να είναι πιο συγκεντρωμένος στη διαδικασία της εκπαίδευσης», εξηγεί η ενεργειακή εκπαιδεύτρια σκύλων, Ρενάτα Γρυπάρη.

Η τροφή, όπως λέει, μπορεί να βοηθήσει τον σκύλο μας να καταλάβει πιο γρήγορα τι ακριβώς του ζητάμε -ένα τρικ, μια εντολή (είτε λεκτική, είτε με χειρονομία), μια διόρθωση συμπεριφοράς, κ.λπ- και να το εκτελέσει πιο ευχάριστα. Επίσης, βοηθά τον σκύλο να μάθει να συνεργάζεται με τον κηδεμόνα του, με αποτέλεσμα να τον εμπιστεύεται και να χτίσει μαζί του μια πιο υγιή σχέση.

«Φυσικά, υπάρχουν και περιπτώσεις που το φαγητό δεν γοητεύει τόσο έναν σκύλο, όσο ένα παιχνίδι. Οπότε, εκεί χρησιμοποιούμε ένα αγαπημένο του παιχνίδι, προκειμένου να τραβήξουμε την προσοχή και να μπορέσουμε να τον εκπαιδεύσουμε αποτελεσματικά.
Αυτό, ωστόσο, αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Οι περισσότεροι σκύλοι δεν μπορούν να αντισταθούν σε μια λιχουδιά που τους προσφέρεται», επισημαίνει η κα Γρυπάρη.

Το ερώτημα, όμως, που τίθεται είναι πόσες λιχουδιές μπορούμε να δίνουμε κάθε φορά στον σκύλο μας, όσο τον εκπαιδεύουμε, και πώς πρέπει να τις χρησιμοποιούμε.

Η ενεργειακή εκπαιδεύτρια σκύλων μας καθοδηγεί.

1) Η λιχουδιά ως επιβράβευση και όχι ως δωροδοκία: Είναι πολύ σημαντικό, να ξεχωρίσουμε τις δύο αυτές έννοιες. Εάν εστιάσουμε στη λιχουδιά, ο σκύλος θα καταλάβει ότι πρέπει να κάνει αυτό που του ζητήσαμε, μόνο και μόνο για να πάρει το φαγητό. Η λιχουδιά, όμως, είναι το μέσον, όχι ο στόχος. Στόχος είναι, ο σκύλος να εκτελέσει αυτό που του ζητήσαμε επειδή γνωρίζει ότι έτσι θα μας ευχαριστήσει. Δεν περιφερόμαστε, λοιπόν, με μια τσάντα γεμάτη λιχουδιές, τις οποίες επιδεικνύουμε ανά πάσα στιγμή στον σκύλο μας. Αντίθετα, τις χρησιμοποιούμε λίγο στην αρχή της εκπαίδευσης και, στη συνέχεια, τις αφαιρούμε σταδιακά, εισάγοντας άλλες μορφές επιβράβευσης, όπως τα γλυκόλογα, το χάδι και το παιχνίδι.

2) Επιβραβεύω τον σκύλο μου μόλις κάνει αυτό που θέλω, όχι για να κάνει αυτό που θέλω: Θυμηθείτε ότι με τη λιχουδιά ενθαρρύνουμε τη συμπεριφορά του σκύλου, που προηγήθηκε. Εάν, λοιπόν, προσπαθούμε να ηρεμήσουμε τον σκύλο μας, δίνοντάς του λιχουδιά, απλώς επιβραβεύουμε την υπερένταση που είχε πριν. Εάν δώσουμε λιχουδιά στον σκύλο μας για να σταματήσει να γαβγίζει, απλώς επιβραβεύουμε το γάβγισμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ο σκύλος να κάνει λάθος συνειρμό και να συνεχίζει την προβληματική συμπεριφορά.

3) Επιβραβεύω με λιχουδιά την κατάλληλη στιγμή: Αρχικά, χρησιμοποιούμε τη λιχουδιά για να καθοδηγήσουμε τον σκύλο μας να κάνει αυτό που του ζητήσαμε, αλλά δεν τη δίνουμε τότε. Μόλις κάνει αυτό που του ζητήσαμε, και αφού ο σκύλος είναι ήρεμος και έχουμε τραβήξει την προσοχή του, τότε θα επιβραβεύσουμε με λιχουδιά.

Εν ολίγοις, σύμφωνα με την κα Γρυπάρη: «Η λιχουδιά είναι ένα στοιχείο που μας βοηθά αποτελεσματικά να επικοινωνήσουμε με τον σκύλο μας. Η αλόγιστη χρήση της, ωστόσο, μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα: ο σκύλος να μην ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει μαζί μας, καθώς εστιάζει στο φαγητό. Χρησιμοποιώντας τις λιχουδιές με σύνεση και την κατάλληλη στιγμή, καταφέρνουμε να εκμεταλλευτούμε σωστά την προσφορά τους στην εκπαίδευση του μικρού μας φίλου, πετυχαίνοντας τον στόχο μας: ο σκύλος μας να είναι αφοσιωμένος στη διαδικασία της εκπαίδευσης, και να απολαμβάνει τη συνεργασία μαζί μας».

̽ Η κυρία Ρενάτα Γρυπάρη είναι απόφοιτη της Σχολής Εκπαίδευσης Σκύλων Boss. Εδώ και αρκετά χρόνια εφαρμόζει την ενεργειακή εκπαίδευση, η οποία εστιάζει στο ισορροπημένο ψυχικό δέσιμο μεταξύ κηδεμόνα και σκύλου, και στη διαμόρφωση του σωστού ενεργειακού περιβάλλοντος, στο οποίο είναι καλό να ζει και να εκπαιδεύεται ένας σκύλος. Έχοντας μια ιδιαίτερη ευαισθησία για τους φοβικούς σκύλους, ειδικεύτηκε στη διαδικασία της ψυχικής τους αποκατάστασης.

Διαβάστε επίσης