Αρκετοί κηδεμόνες το έχουν παράπονο, να δουν τον σκυλάκο τους να τους επιστρέφει το μπαλάκι που του πέταξαν. Άραγε, γιατί δεν το κάνει;

Άλλοι, πάλι, τον καλούν να έρθει κοντά τους, εκείνος δεν ανταποκρίνεται αμέσως, και όταν τους πλησιάσει, τον επιπλήττουν, ή του φορούν το λουρί του, και βάζουν τέλος στη βόλτα του.

Για ποιο λόγο ο σκύλος μας αγνοεί;

«Όλοι έχουμε σαν εικόνα στο μυαλό μας, όταν υιοθετούμε ή αγοράζουμε ένα σκύλο, να πηγαίνουμε μαζί του βόλτα και να παίζουμε. Να αλληλεπιδράμε με αυτόν.

Ωστόσο, η πραγματικότητά είναι, συχνά, διαφορετική.

Πολλές φορές οι σκύλοι μας, όταν βγαίνουμε έξω, έχουν τελείως διαφορετική συμπεριφορά σε σύγκριση με αυτή που παρουσιάζουν μέσα στο σπίτι: μας αγνοούν, θέλουν να πάνε έντονα σε αλλά ερεθίσματα, όπως σε άλλους σκύλους, πουλιά και σε ανθρώπους», επισημαίνει ο θετικός εκπαιδευτής σκύλων, Σοφοκλής Μακρινός, και θέτει το ερώτημα: «Μήπως, πέρα από την εκπαίδευση που χρειάζονται, κάνουμε και εμείς κάποια λάθη στην καθημερινότητα μας;».

Μας βάζει να αναλογιστούμε: πόσες φορές τους παίρνουμε το μπαλάκι πάνω στο παιχνίδι και προσποιούμαστε ότι το πετάμε, ή πόσες φορές τους έχουμε φωνάξει να έρθουν, και όταν έρχονται δεν τους επιβραβεύουμε, αλλά τους βάζουμε το λουρί και τελειώνουμε τη βόλτα;

Η εκπαίδευση του σκύλου, όπως αναφέρει ο κ. Μακρινός, βασίζεται, σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό, στο τι προσδοκίες δημιουργείς στον σκύλο σου. Μέσα στη ημέρα μας αλληλοεπιδράμε συνέχεια μαζί του, και του δημιουργούμε αυτές τις προσδοκίες.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

«Στην περίπτωση που ο σκύλος μάς αφήσει το μπαλάκι, η μεγαλύτερη επιβράβευση για αυτόν δεν είναι η τροφή, ούτε ένα χάδι. Είναι το ίδιο το μπαλάκι.

Γι΄αυτό του το δίνουμε στο δευτερόλεπτο, που θα το αφήσει, για να του δημιουργήσουμε την προσδοκία ότι δεν θα υπάρξει καθυστέρηση στο να το πάρει πίσω, άμα μας το δώσει.

Εφόσον, λοιπόν, το πετάξουμε αμέσως -σαν να καίει-, καταλαβαίνει ότι, όταν αλληλοεπιδρά μαζί μας, υπάρχουν θετικά αποτελέσματα.

Το ίδιο ισχύει και όταν τον φωνάζουμε. Συνήθως, τον φωνάζουμε τη στιγμή που μυρίζει κάτι που δεν θέλουμε, ή όταν έχει απομακρυνθεί.

Αυτό, αν το αναλύσουμε, σημαίνει ότι ο σκύλος μας έχει βρει ένα ενδιαφέρον γι’ αυτόν ερέθισμα, ακούει το κάλεσμά μας, το αφήνει, και όταν έρχεται σε εμάς, όχι μόνο δεν επιβραβεύεται, αλλά τιμωρείται κιόλας. Οπότε, είναι απολύτως φυσιολογικό να αρχίσει να μειώνεται η ανταπόκριση στο κάλεσμα μας», εξηγεί ο θετικός εκπαιδευτής σκύλων και επισημαίνει: «Όπως βλέπουμε, η εκπαίδευση δεν είναι μόνο βασική υπακοή. Μέσα στη καθημερινότητά μας επιβραβεύουμε ή τιμωρούμε, άθελά μας, συμπεριφορές του σκύλου μας. Οπότε, την επόμενη φορά που θα κάνει κάτι επιθυμητό ο σκύλος μας, καλό θα είναι να θυμηθούμε να τον επιβραβεύσουμε. Γιατί ό,τι επιβραβεύεται, τείνει να επαναλαμβάνεται».

Ο θετικός εκπαιδευτής σκύλων, Σοφοκλής Μακρινός

  • Ο κύριος Σοφοκλής Μακρινός γεννήθηκε στην Αθήνα και το 2014 πέρασε μέσω Πανελλήνιων στο Τμήμα Μηχανικών Αντιρρύπανσης στην Κοζάνη. Εκεί υιοθετεί τον πρώτο του σκύλο, τον Σαμ, και χάρη σε αυτόν μπαίνει ενεργά στον χώρο του εθελοντισμού, συνειδητοποιώντας ότι η αγάπη του για τα ζώα είναι μεγαλύτερη από οτιδήποτε άλλο. Έτσι, αποφασίζει να αλλάξει επαγγελματικό προσανατολισμό και σπουδάζει θετικός εκπαιδευτής στη σχολή Dogfully της Εριέττας Καραμπέτσου, από την οποία και αποφοίτησε. Στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στη γνωσιακή λειτουργία του σκύλου στο Πανεπιστήμιο Duke (Dog Emotion and Cognition by Duke University), όπως και μαθήματα στη συμπεριφορά και ευζωία του συγχρόνου κατοικίδιου στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου (Animal Behavior and Welfare by the University of Edinburgh). Τέλος, έχει παρακολουθήσει σεμινάριο παροχής πρώτων βοηθειών στον σκύλο.

Διαβάστε επίσης