Με μια πλατεία παρομοίασε ο παθολόγος κι ερευνητής, Γιώργος Παππάς, την προσπάθεια παραπληροφόρησης, που λαμβάνει χώρα κυρίως στον χώρο του διαδικτύου. «H παραπληροφόρηση είναι κακόβουλη, εκμεταλλεύεται την άγνοια, την οργή, τη μη επαφή των πολιτών με τα επιστημονικά στοιχεία. Λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και προσπαθεί να κάνει τον κόσμο όχημα στη μετάδοση των fake news. Λειτουργεί στοχεύοντας στο θυμικό, δεν ενδιαφέρεται για τα δεδομένα, ούτε για την αλήθεια, θέλουν να πουλήσει φόβο. Πίσω της κρύβονται άνθρωποι που έχουν πρόβλημα με την πολιτεία, τους επιστήμονες, τους θεσμούς. Μέσω αυτού, η ζωή τους αποκτά νόημα», εξήγησε αρχικά ο γιατρός. «Ο όγκος της παραπληροφόρησης είναι πολύ σημαντικός, γιατί έτσι αυτοί που παρακινούν την παραπληροφόρηση αποκτούν τον έλεγχο του αλγορίθμου», πρόσθεσε.
Ενδεικτικά της αποτελεσματικότητας της παραπληροφόρησης, όπως εξήγησε ο ίδιος, ήταν τα μονοψήφια ποσοστά εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού, ακόμη και στις ομάδες υψηλού κινδύνου, κάτι που, όπως είπε, συνεχίζεται μέχρι σήμερα. «Η παραπληροφόρηση έχει αποκτήσει πολλές μορφές, εξαπλώνεται ταχύτητα, γνωρίζουμε από πού προέρχεται το μεγάλο κύμα παραπληροφόρησης – είναι πολιτικό το ζήτημα».
Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο;
«Θα πρέπει κι εμείς να παρεμβαίνουμε 24 ώρες το 24 ωρο για να το νικήσουμε. Η συζήτηση θα πρέπει να γίνει με επιμονή στο διαδίκτυο και όχι ως διάψευση ψευδών ειδήσεων (debunking) – πρέπει να προλάβουμε τα fake news (prebunking). Έρευνες έχουν αποδείξει ότι αυτό είναι πιο αποτελεσματικό», είπε ο ειδικός.
Μιλώντας για τη σημασία της μετάδοσης των σωστών πληροφοριών σε απλή γλώσσα, ο γιατρός εξήγησε: «Θα πρέπει να ξεφύγουμε από το ελιτίστικο στυλ. Θα πρέπει να εξηγήσουμε στον κόσμο πώς να διαχειρίζεται την πληροφορία. Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε από τα σχολεία. Αν μάθουν τα παιδιά πώς να διαχειρίζονται τις πληροφορίες, θα μπορέσουν να βοηθήσουν και τους γονείς».
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Πιστόλας, Διευθυντής Νοσηλευτικής Υπηρεσίας του «Νοσοκομείο Ευαγγελισμός» μίλησε για τη σκληρή εμπειρία του κορωνοϊού στα νοσοκομεία και το πώς η παραπληροφόρηση έκανε τις προκλήσεις ακόμη μεγαλύτερες. «Υπήρχε φόβος και αβεβαιότητα, προσπαθούσαμε να αντιμετωπίσουμε τον άγνωστο φονιά, άνθρωποι πέθαιναν μόνοι τους μέσα στα νοσοκομεία. Χάθηκαν και συνάδελφοι. Ταυτόχρονα, όμως, πήραμε πολλά διδάγματα για το πώς πρέπει να διαχειριζόμαστε τέτοιες καταστάσεις», είπε αρχικά ο κ. Πιστόλας.
«Το εμβόλιο ήρθε ως λύτρωση, αλλά είχαμε να αντιμετωπίσουμε την παραπληροφόρηση και τη διστακτικότητα. Χρειάστηκε να καταβάλλουμε σημαντική προσπάθεια για να πείσουμε ακόμη και τους υγειονομικούς να εμβολιαστούν», εξιστόρησε στη συνέχεια.
Μιλώντας για το ποια στοιχεία ενισχύουν την εμβολιαστική κάλυψη, ο κ. Πιστόλας επεσήμανε τη σημασία της εμπιστοσύνης στους θεσμούς. «Πρέπει να επιτύχουμε πολύ καλή επικοινωνία και ενημέρωση για τα οφέλη του εμβολιασμού. Η παραπληροφόρηση αντιμετωπίζεται με συνεχή διάλογο, σε κατανοητή γλώσσα. Οφείλουμε να αφουγκραστούμε τους φόβους, να δείξουμε κατανόηση και να λύσουμε απορίες. Ομολογώ ότι κι εμείς οι ίδιοι είχαμε απορίες και ευτυχώς είχαμε τους λοιμωξιολόγους που απαντούσαν στα ερωτήματά μας. Έτσι, μετά εμείς έπρεπε να πείσουμε τους υφισταμένους μας. Άρα λοιπόν το κλειδί είναι η εμπιστοσύνη».
«Μοιάζει απίστευτο, αλλά έχουμε ακόμη ανεμβολίαστους ασθενείς με κορωνοϊό στις ΜΕΘ. Ακόμη και στους χρόνιους ασθενείς, τα ποσοστά εμβολιασμού είναι χαμηλά, κάτι το οποίο συνεχίζεται μέχρι σήμερα», τόνισε από την πλευρά της η Βάσω – Ραφαέλλα Βακουφτσή, Πρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας. «Οι υγειονομικοί φέρουν επίσης πολύ μεγάλη ευθύνη. Υπήρχαν συνωμοσιολόγοι γιατροί».
«Η δυσπιστία στους θεσμούς είναι ένα γενικότερο θέμα, δε συμβαίνει μόνο στα ζητήματα υγείας. Στόχος, λοιπόν, είναι η αύξηση της γραμματοσύνης των πολιτών και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε, τόσο με την Ακαδημία που δημιουργήσαμε, όσο και με το γλωσσάρι υγείας. Είναι, επίσης, χρήσιμο να συλλέξουμε τις μαρτυρίες ασθενών που ωφελήθηκαν», πρόσθεσε.
«Θα πρέπει να κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι όλοι, να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα, για να φτάσουμε και στον τελευταίο πολίτη εκεί έξω και να του λύσουμε και την παραμικρή απορία, με μηνύματα στοχευμένα και προσωποποιημένα», κατέληξε.