Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην επιβολή περιορισμών στη συμμετοχή κινεζικών εταιρειών σε δημόσιες συμβάσεις ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, σε περιπτώσεις όπου η συνολική αξία της σύμβασης υπερβαίνει τα 5 εκατομμύρια ευρώ. Η απόφαση ελήφθη βάσει της πρώτης έρευνας που διενεργήθηκε στο πλαίσιο του Διεθνούς Μηχανισμού Προμηθειών (IPI) και προβλέπει ότι οι επιτυχείς προσφορές δεν μπορούν να περιλαμβάνουν περισσότερο από 50% εισροών από την Κίνα.
Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, η απόφαση αυτή αποτελεί αναλογική αντίδραση στους εμπορικούς περιορισμούς που εφαρμόζει η Κίνα και ταυτόχρονα διασφαλίζει ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η προμήθεια βασικών ιατροτεχνολογικών προϊόντων για τα συστήματα υγείας της ΕΕ. Εξαιρέσεις προβλέπονται σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικοί προμηθευτές. Το μέτρο ευθυγραμμίζεται με το διεθνές νομικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, καθώς η ΕΕ δεν έχει αναλάβει δεσμευτικές υποχρεώσεις σε ό,τι αφορά τις δημόσιες προμήθειες έναντι της Κίνας.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η πρωτοβουλία στοχεύει να ενθαρρύνει την κινεζική πλευρά να προχωρήσει στην άρση διακρίσεων κατά ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και προϊόντων ευρωπαϊκής κατασκευής. Η Κίνα, τονίζει, αποκλείει εδώ και χρόνια ευρωπαϊκές εταιρείες από κρατικές προμήθειες στον τομέα των ιατροτεχνολογικών ειδών, ενώ η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει προσβάσιμη στις κινεζικές επιχειρήσεις.
Η σχετική έκθεση της Επιτροπής, που δημοσιεύθηκε το 2025, αποτυπώνει ότι περίπου το 87% των δημόσιων διαγωνισμών για ιατροτεχνολογικά προϊόντα στην Κίνα συνοδεύονται από νομικά ή διοικητικά εμπόδια που αποκλείουν ή περιορίζουν την πρόσβαση ευρωπαϊκών προμηθευτών. Η έρευνα ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2024, στο πλαίσιο του Κανονισμού IPI.
Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της ΕΕ για εποικοδομητικό διάλογο και εξεύρεση δίκαιης λύσης, η κινεζική πλευρά δεν έχει μέχρι στιγμής προσφέρει συγκεκριμένες και δεσμευτικές προτάσεις που να απαντούν στις ανησυχίες της Επιτροπής. Η ΕΕ διατηρεί τη θέση ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις πρέπει να έχουν πρόσβαση στην κινεζική αγορά με όρους συγκρίσιμους με αυτούς που απολαμβάνουν οι κινεζικές εταιρείες στην ευρωπαϊκή.
Η δημόσια αγορά της ΕΕ χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό διαφάνειας και ανοικτής πρόσβασης. Ενδεικτικά, οι κινεζικές εξαγωγές ιατροτεχνολογικών προϊόντων προς την ΕΕ υπερδιπλασιάστηκαν την περίοδο 2015–2023. Αντίθετα, η πρόσβαση ευρωπαϊκών εταιρειών στην κινεζική αγορά έχει περιοριστεί σημαντικά λόγω θεσμικών εμποδίων. Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι ο Διεθνής Μηχανισμός Προμηθειών δεν αποτελεί τιμωρητικό μέσο, αλλά ένα εργαλείο που αποσκοπεί στην προώθηση θετικής αλλαγής και στην εξασφάλιση δίκαιης μεταχείρισης. Το ισχύον πλαίσιο προβλέπει τη δυνατότητα αναστολής ή ανάκλησης των μέτρων, εφόσον η Κίνα καταθέσει συγκεκριμένες, επαληθεύσιμες και επαρκείς δεσμεύσεις για την άρση των εμποδίων που έχουν διαπιστωθεί.
Διαβάστε επίσης
Ακτινολόγοι: Ενστάσεις για τις τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό
Φαρμακοποιοί: Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για ελλείψεις φαρμάκων λόγω παράλληλων εξαγωγών
Ιατροτεχνολογικά προϊόντα: Πώς θα αποφευχθούν οι ελλείψεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση