Στην έντυπη έκδοση της Vogue Αυγούστου, μια διαφήμιση της γνωστής εταιρείας Guess παρουσιάζει ένα ξανθό μοντέλο με αψεγάδιαστο πρόσωπο σε δύο φωτογραφίες: στη μία φοράει ένα ριγέ μακρύ φόρεμα και στην άλλη μια ολόσωμη φόρμα από την καλοκαιρινή συλλογή της μάρκας. Προτού βιαστείτε να αναζητήσετε το όνομα της εν λόγω καλλονής, θα πρέπει να διαβάσετε προσεκτικά τα ψιλά γράμματα σε μια γωνία της διαφήμισης. Εκεί θα διαπιστώσετε ότι η διαφήμιση έχει δημιουργηθεί με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Κοινώς, η τέλεια ομορφιά που βλέπετε δεν είναι πραγματική αλλά προϊόν επεξεργασίας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του περιοδικού, είναι η πρώτη φορά που που ένα πρόσωπο που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζεται στο περιοδικό.Όπως ήταν αναμενόμενο, η διαφήμιση προκάλεσε αντιδράσεις, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει αυτό για τα πραγματικά μοντέλα που έχουν αγωνιστεί για συμπερίληψη, καθώς και για τους καταναλωτές – ιδίως τους νέους – που ήδη έχουν να αντιμετωπίσουν τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς.
Η Felicity Hayward, ένα μοντέλο plus size που δραστηριοποιείται στον κλάδο για περισσότερο από μια δεκαετία, λέει ότι η χρήση μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης σε καμπάνιες μόδας «φαίνεται φτηνή», ενώ θα μπορούσε να υπονομεύσει χρόνια προσπάθειας για μεγαλύτερη συμπερίληψη στον κλάδο. Όπως προειδοποιεί, η χρήση μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης είναι «ένα ακόμη χτύπημα, το οποίο θα επηρεάσει δυσανάλογα τα μοντέλα plus size». Εκτός αυτού, ανησυχεί ότι αυτές οι εικόνες μπορεί να έχουν αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των ανθρώπων και να επηρεάσουν αρνητικά την εικόνα που έχουν για το σώμα τους.

Το εν λόγω μοντέλο, Photo: Seraphinne Vallora/ Vogue Magazine
Ο αντίλογος
Οι ιδρύτριες της εταιρίας που ανέλαβε τη δημιουργία αυτών των εικόνων, Valentina Gonzalez και Andreea Petrescu επιμένουν ότι δεν ενισχύουν στενά πρότυπα ομορφιάς. «Δεν δημιουργούμε απρόσιτες εμφανίσεις. Στην πραγματικότητα, το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης για την εταιρεία Guess φαίνεται αρκετά ρεαλιστικό», λέει η Petrescu. «Όλες οι διαφημίσεις δημιουργούνται για να φαίνονται τέλειες και συνήθως περιλαμβάνουν σούπερ μοντέλα, οπότε αυτό που κάνουμε δεν διαφέρει».
Παρόλα αυτά, και οι δύο παραδέχονται ότι οι εικόνες AI στη σελίδα Instagram της εταιρείας τους στερούνται διαφοροποίησης και προωθούν μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς. Λένε ότι έχουν προσπαθήσει να είναι πιο περιεκτικοί, αλλά είναι οι χρήστες που δεν αλληλεπιδρούν πολύ με αυτές τις αναρτήσεις. «Στο τέλος της ημέρας, είμαστε μια επιχείρηση και χρησιμοποιούμε εικόνες στο Instagram που θα δημιουργήσουν συζήτηση και θα μας φέρουν πελάτες» αναφέρει. Η εταιρεία δεν έχει ακόμη πειραματιστεί με τη δημιουργία γυναικών plus-size, ισχυριζόμενη ότι «η τεχνολογία δεν είναι αρκετά προηγμένη για αυτό».
Πού εντοπίζεται το πρόβλημα
Η ανησυχία για τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς και τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν δεν είναι κάτι που ακούγεται πρώτη φορά. Σε αντίθεση, όμως, με το παραδοσιακό… photoshop, το οποίο τουλάχιστον ξεκινούσε από ένα πραγματικό πρόσωπο, αυτά τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης δημιουργούνται ψηφιακά για να φαίνονται τέλεια, χωρίς ανθρώπινες ατέλειες.
Ενώ ορισμένες διασημότητες όπως η Ashley Graham και η Bella Thorne έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην επεξεργασία εικόνων και αρνούνται να επεξεργαστούν τις φωτογραφίες τους με το Photoshop, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης παρακάμπτει εντελώς τέτοιες συζητήσεις.
Η Vanessa Longley, διευθύνουσα σύμβουλος της φιλανθρωπικής οργάνωσης Beat για τις διατροφικές διαταραχές, δήλωσε στο BBC ότι η διαφήμιση είναι «ανησυχητική». «Αν οι άνθρωποι εκτίθενται σε εικόνες μη ρεαλιστικών σωμάτων, αυτό μπορεί να επηρεάσει τις σκέψεις τους για το δικό τους σώμα, και η κακή εικόνα του σώματος αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διατροφικής διαταραχής», λέει.
Eκτός αυτού, η μη ρητή επισήμανση του περιεχομένου που έχει δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη είναι επίσης προβληματική, γιατί μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των ανθρώπων. «Τα πρότυπα ομορφιάς επηρεάζονται ήδη από την τεχνητή νοημοσύνη. Υπάρχουν νεαρά κορίτσια που κάνουν πλαστικές επεμβάσεις για να μοιάζουν με ένα πρόσωπο σε φίλτρο. Τώρα, λοιπόν, βλέπουμε ανθρώπους που απλά δεν υπάρχουν», σημειώνει η Sinead Bovell, πρώην μοντέλο και επιχειρηματίας στον τομέα της τεχνολογίας.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει όλο και πιο βαθιά στον χώρο της μόδας, το ερώτημα παραμένει: Πώς θα διαμορφωθεί το μέλλον των προτύπων ομορφιάς και ποιος θα έχει τον έλεγχο της εικόνας που προβάλλεται; Η ισορροπία ανάμεσα στην καινοτομία και την αυθεντικότητα φαίνεται πιο κρίσιμη από ποτέ.
Διαβάστε επίσης
Νέες και παλιές διατροφικές διαταραχές: Ο ρόλος των γονέων και των social media – Ο ειδικός εξηγεί