Το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής και το πιο φανερό και προσβάσιμο στοιχείο του ανθρώπου. Για αυτό και πολλοί κρίνουν τους άλλους “από τα μούτρα”, μονομιάς, όπως ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, έχει ενδιαφέρον να δούμε τι επιφέρει η πλαστική χειρουργική στο πώς κρίνουν οι άλλοι τους -όλο και περισσότερους- άνδρες που υποβάλλονται σε αισθητικές επεμβάσεις

Από τα τέλη του περασμένου αιώνα και την ανάδυση των metrosexuals έχουν περάσει δύο δεκαετίες. Μέσα σε αυτό το διάστημα, το να ασχολείται ένας άνδρας με τις ρυτίδες, την τριχοφυΐα και την αντιγήρανση μεταβλήθηκε από μία αποδεκτή ακρότητα σε μια καθόλα συμβατική συμπεριφορά, τουλάχιστον για τον δυτικό κόσμο. Δύο δεκαετίες μετά, η διατήρηση μιας καλής, νεανικής εμφάνισης έχει μετατραπεί από ναρκισσισμό σε ευημερία, με τη δυναμική αυτής της κατάστασης διαρκώς να δυναμώνει. Στις ΗΠΑ το 20% της αισθητικής χειρουργικής αφορά πλέον άντρες, ενώ σε μη επεμβατικές τεχνικές, καλλυντικά, κρέμες κ.λπ. οι άνδρες ανταγωνίζονται ευθέως τις γυναίκες. Τα ψηλά ζυγωματικά, οι γωνίες στο πρόσωπο και το θεληματικό πηγούνι είναι τα συνήθη αιτούμενα στις χειρουργικές επεμβάσεις, ενώ η απάλειψη των ρυτίδων και η σφριγηλότητα  του προσώπου τα ζητούμενα στις καλλυντικές θεραπείες.

Τα νέα δεδομένα εύλογα αποτελούν πεδίο μελέτης και ψυχολογικών ερευνών. Μία νέα έρευνα του πανεπιστήμιου του Georgetown των ΗΠΑ προσπάθησε να διερευνήσει κατά πόσο αυτές οι αλλαγές συνηθειών επιδρούν στο κοινωνικό σύνολο και ειδικά στο πώς μας βλέπουν οι άλλοι μετά από αυτές τις αλλαγές. Στη μελέτη πήραν μέρος 24 άνδρες, που υποβλήθηκαν σε κάποιου είδους αισθητικής χειρουργικής επέμβασης προσώπου, από βλεφαροπλαστική, μέχρι ρινοπλαστική και ανύψωση ζυγωματικών. Αυτοί οι άνδρες, που πλήρωσαν για τη χειρουργική τους επέμβαση, συμφώνησαν στη χρήση των φωτογραφιών τους πριν και μετά, για ερευνητικούς σκοπούς. Αυτές τις φωτογραφίες κλήθηκαν να δουν περισσότεροι από 150 συμμετέχοντες (κυρίως λευκοί, ηλικίας 25-34 ετών και πτυχιούχοι κολεγίων) που εξέτασαν τις φωτογραφίες, χωρίς να ενημερωθούν για την πρόθεση της μελέτης. Από αυτούς ζητήθηκε να αξιολογήσουν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κάθε ασθενούς (επιθετικότητα, εξωστρέφεια, ομοιομορφία, ριψοκίνδυνος χαρακτήρας, κοινωνικότητα, αξιοπιστία, ελκυστικότητα και αρρενωπότητα) από τις φωτογραφίες.

Τα συμπεράσματα έδειξαν  ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες που υποβάλλονται σε αισθητική χειρουργική προσώπου μπορούν να βιώσουν όχι μόνο βελτιωμένη αντίληψη της ελκυστικότητάς τους αλλά και άλλες θετικές αλλαγές στην αντίληψη της κοινωνίας για το πρόσωπο τους. Απλούστερα, οι αισθητικές επεμβάσεις που γίνονται στους άνδρες έχουν ως αποτέλεσμα και οι ίδιοι να αισθάνονται καλύτερα, αλλά και οι άλλοι να τους βλέπουν πιο αξιόπιστους, ελκυστικούς, εξωστρεφείς αλλά και ικανούς, για να αναφέρουμε μερικές μόνο από τις απαντήσεις του δείγματος των 150 ανθρώπων.

Ωστόσο, η μελέτη δεν έδειξε σημαντικό αντίκτυπο στις αντιλήψεις του κοινού για την  αρρενωπότητα του δείγματος, σε αντίθεση με μια παρόμοια μελέτη που διεξήχθη με γυναίκες το 2015 και είχε δείξει σημαντική αύξηση στις εκτιμήσεις για τη θηλυκότητα εκείνου του δείγματος. Πάει να πει, οι αισθητικές επεμβάσεις -όταν φυσικά γίνουν σωστά και από ικανούς χειρουργούς- μπορούν να χαρίσουν νεότητα και ελκυστικότητα στην όψη, όχι όμως και περισσότερη αρρενωπότητα. Ενώ αν δεν γίνουν από ικανούς επιστήμονες, τότε κανείς δεν μπορεί να τους διαβεβαιώσει ότι δεν θα έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, με τα προς αποφυγή παραδείγματα πλαστικής παραμόρφωσης (και στην Ελλάδα) να είναι ουκ ολίγα…