homescreen

ygeiamou.gr team

Ερώτηση:

Ενδέχεται το Eμβόλιο COVID-19 να πυροδοτήσει αυτοάνοσο σε 17 χρονο παιδί, για το οποίο υπάρχει η υποψία για σύνδρομο Ρεϊνό; Έχει παγωμένα άκρα, χέρια που γίνονται λίγο μωβ χωρίς άλλα συμπτώματα. Ευχαριστώ.

Ο κύριος Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος, Παθολόγος, Διευθυντής Δ’ Παθολογικής Κλινικής Metropolitan General (μέλος του Hellenic Healthcare Group) απαντά:

Καλησπέρα σας,

μελετώντας τη βιβλιογραφία δεν φαίνεται να υπάρχει αιτιώδης συσχέτιση μεταξύ του εμβολίου για covid 19 και την πυροδότηση οποιουδήποτε αυτοάνοσου νοσήματος.

Ωστόσο αναφέρονται σπάνιες περιπτώσεις πυροδότησης φαινομένου Reynaud σε ανθρώπους που δεν είχαν εμφανίσει μέχρι τον εμβολιασμό. Όπως ενδεχόμενα γνωρίζετε το φαινόμενο Reynaud  μπορεί να είναι δευτεροπαθές δηλαδή σχετιζόμενο με ένα αυτοάνοσο νόσημα ή πρωτοπαθές χωρίς να σχετίζεται με άλλο νόσημα όπως στην προκειμένη περίπτωση . Πολλοί συνάνθρωποί μας εκδηλώνουν φαινόμενο Reynaud χωρίς υποκείμενο νόσημα. Πρόκειται για μία αγγειοκινητικη διαταραχή που μπορεί να πυροδοτηθεί ακόμα και από παράγοντες όπως το στρες. Αν κάποιος βιώσει έντονο στρες μετά από εμβολιασμό μπορεί να πυροδοτήσει φαινόμενο raynaud όχι όμως αυτοάνοσο νόσημα. Σε αυτή την περίπτωση τα οφέλη του εμβολιασμού σαφώς υπερτερούν της πιθανότητας προκλήσης  φαινόμενου Reynaud.



Απόρρητο Απόρρητο