Ένα από τα πιο φιλόδοξα άλματα ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρεί το υπουργείο Υγείας, εισάγοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην τηλεφωνική γραμμή 1566 — μία αλλαγή που μπορεί να αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες έρχονται σε επαφή με το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ).
Το «1566» αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής για εκατομμύρια πολίτες, από επείγοντα περιστατικά μέχρι καθημερινές ερωτήσεις σχετικά με την πλοήγηση στο σύστημα φροντίδας. Με την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις διαδικασίες διαλογής και συντονισμού, στόχος είναι η αύξηση της δυνατότητας εξυπηρέτησης, η βελτίωση των χρόνων απόκρισης και η συνεπής υποστήριξη πανελλαδικά – ενώ παράλληλα ενισχύεται η ανθεκτικότητα της υπηρεσίας απέναντι σε αιφνίδιες αυξήσεις ζήτησης, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας.
Ο ψηφιακός βοηθός που θα απαντά στις κλήσεις των πολιτών και θα τους καθοδηγεί σε περιστατικά μη επείγοντος χαρακτήρα, αποτελεί «καρπό» της νέας συνεργασίας του υπουργείου Υγείας με την αμερικανική εταιρεία Sword Health, στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ για θέματα που αφορούν στην Υγεία.
Τη συνεργασία παρουσίασαν το απόγευμα της Τετάρτης ο υπουργός Υγείας κ. Άδωνις Γεωργιάδης και η νέα πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα κυρία Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, η οποία χαρακτήρισε την ημέρα «ορόσημο» για τις σχέσεις των δύο χωρών στον τομέα της Υγείας. Όπως είπε, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να «μεταμορφώσει την περίθαλψη και να επαναπροσδιορίσει τι σημαίνει σύγχρονη φροντίδα για τον πολίτη».
«Αμερικανικές εταιρείες, όπως η Sword Health, ηγούνται ως πρωτοπόροι και καινοτόμοι, επαναπροσδιορίζοντας το τι είναι δυνατό στην παροχή υπηρεσιών προς τους ασθενείς. Και δεν θα μπορούσα να είμαι πιο περήφανη που η Ελλάδα αναγνωρίζει την εξαιρετική αξία της αμερικανικής ευρηματικότητας και τεχνολογικής υπεροχής» σημείωσε για να προσθέσει πως «αυτή η συνεργασία αποτελεί απόδειξη της δύναμης των διμερών μας σχέσεων – σχέσεων χτισμένων πάνω στην εμπιστοσύνη, τις κοινές αξίες και την πίστη σε όσα μπορούμε να επιτύχουμε όταν ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας ενώνουν τις δυνάμεις τους με κοινό στόχο».
Πώς θα λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ο ψηφιακός βοηθός θα συνδεθεί με τη γραμμή 1566 και θα παρέχει:
- άμεση καθοδήγηση για το πού πρέπει να απευθυνθεί ο πολίτης
- πληροφορίες για υπηρεσίες και διαδικασίες
- βασικές οδηγίες αυτοφροντίδας για απλά, μη επείγοντα περιστατικά
- παραπομπή σε γιατρό όταν απαιτείται ιατρική κρίση
- δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού.
Όπως εξήγησε ο υπουργός Υγείας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, χιλιάδες κλήσεις αφορούν απλές ερωτήσεις που «τρώνε χρόνο» από το προσωπικό των νοσοκομείων. Με την αυτοματοποίηση αυτών των διαδικασιών, οι επαγγελματίες Υγείας θα μπορούν να επικεντρώνονται στα σοβαρά περιστατικά.
Πόσο μπορεί να αποσυμφορήσει το σύστημα
Τα στοιχεία από τις ΗΠΑ δείχνουν ότι:
- 700.000 ασθενείς έχουν χρησιμοποιήσει την υπηρεσία
- το 30% των πολιτών που ζητούν πληροφορίες δεν θα έπρεπε να καταλήγουν στα Επείγοντα
- η επιτυχία της διαλογής από ανθρώπινο προσωπικό φτάνει το 15%, ενώ μέσω ΑΙ ανεβαίνει στο 66%
- ο χρόνος διαχείρισης κλήσης μειώνεται από 21 σε 15 λεπτά (όφελος 6 λεπτών ανά πολίτη).
Στελέχη της Sword Health εξήγησαν ότι η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να ανασχεδιάσει την ψηφιακή δημόσια Υγεία, λύνοντας το χρόνιο πρόβλημα της υπερφόρτωσης στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων (ΤΕΠ) και ανοίγοντας τον δρόμο για πιο σωστή διασύνδεση των πολιτών με τις δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας.

«Δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τους γιατρούς»
Ο υπουργός Υγείας ήταν σαφής: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα αντικαταστήσει τον γιατρό – θα τον βοηθήσει να έχει περισσότερο χρόνο για τα πραγματικά σοβαρά περιστατικά», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
«Σήμερα, εγκαινιάζουμε μία μεγάλη στρατηγική συνεργασία στην υγεία, ώστε να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες που γεννιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες γρηγορότερα από όλους τους άλλους στην Ευρώπη για να πετύχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα για τους δικούς μας ασθενείς. Στην παρούσα φάση, μιλάμε για την δημιουργία ενός ψηφιακού βοηθού Τεχνητής Νοημοσύνης, όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί μέσω της δωρεάν τηλεφωνικής γραμμής 1566 να δέχεται τις πρώτες κατευθυντήριες οδηγίες, όπως για το αν πρέπει να
μιλήσει με γιατρό, να πάει απευθείας σε ένα κέντρο υγείας ή σε ένα νοσοκομείο, και οτιδήποτε άλλο θέλει να κάνει με αυτοματοποιημένο τρόπο» είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης για να τονίσει πως «σε καμία απολύτως περίπτωση δεν πρόκειται η τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσει τους γιατρούς».
Ο ψηφιακός βοηθός θα λειτουργεί αποκλειστικά μέσα σε αυστηρά πρωτόκολλα που θα αξιολογηθούν:
- από το γραφείο Ποιότητας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας στην Αθήνα
- από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο
- από τους κατά τόπους ιατρικούς συλλόγους
Μόνο αφού ολοκληρωθούν οι αξιολογήσεις, θα προχωρήσει η οριστική εγκατάσταση του συστήματος.
Πότε ξεκινά η εφαρμογή
Η πρώτη λειτουργική εφαρμογή της υπηρεσίας υπολογίζεται το Πάσχα του 2026, όπως σημείωσε ο κύριος Άδωνις Γεωργιάδης. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα θέλει να είναι από τις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που θα ενσωματώσουν εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης στην Υγεία, ακολουθώντας το παράδειγμα του βρετανικού NHS, το οποίο ήδη συνεργάζεται με αμερικανικές εταιρείες για τον ίδιο σκοπό.
«Εγκαινιάζουμε μια στρατηγική συνεργασία με τις ΗΠΑ για να εισάγουμε τεχνολογίες που θα φέρουν καλύτερα αποτελέσματα για τους Έλληνες ασθενείς. Θέλουμε ένα ΕΣΥ πιο προσβάσιμο, πιο αποτελεσματικό και πιο σύγχρονο», είπε ο υπουργός Υγείας.

Διαβάστε επίσης
ΕΣΥ: Ο νέος ψηφιακός βοηθός στη γραμμή 1566 – Πώς θα λειτουργεί
«Συναγερμός» από τους παιδιάτρους για τις ελλείψεις εμβολίων κατά του πνευμονιόκοκκου