Με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση της ελληνικής εκπαίδευσης η φετινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση, επισημαίνοντας ότι η απόκτηση βασικών δεξιοτήτων εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τη χώρα.

Σύμφωνα με την έκθεση, παρά τις μεταρρυθμίσεις και τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη -κυρίως με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης- οι επιδόσεις των μαθητών παραμένουν χαμηλές, ιδίως στα μαθηματικά, όπου σχεδόν 1  στους 2 δεν επιτυγχάνει το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας.

Τα ίδια στοιχεία αναδεικνύουν επίσης ότι η δυσμενής εικόνα επηρεάζει μαθητές απ’ όλα τα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, ενώ η Ελλάδα καταγράφει τη χειρότερη επίδοση στην Ε.Ε. στον δείκτη ολοκλήρωσης σπουδών στον προβλεπόμενο χρόνο, με μόλις το 9,6% των φοιτητών να αποφοιτά στο προβλεπόμενο διάστημα, έναντι 23,8% στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι: «Το 47% των μαθητών αποτυγχάνει στα μαθηματικά, 30% στην ανάγνωση και 28% στις φυσικές επιστήμες», με βάση τα τελευταία δεδομένα του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την Ε.Ε. των «27» είναι 29,5%, 26,5% και 24,4%.

Εξίσου χαμηλά είναι τα ποσοστά αριστείας:

  • Στα μαθηματικά, μόλις 2% των μαθητών επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις (έναντι 9% στην Ε.Ε.).
  • Στην κατανόηση κειμένου, 2% (έναντι 6,5%).
  • Στις φυσικές επιστήμες, 1,5% (έναντι 6,9%).

Η έκθεση σημειώνει ότι η επίδοση στα μαθηματικά επιδεινώθηκε για όλες τις κοινωνικές ομάδες σε σχέση με το 2018. Το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο επηρεάζει σημαντικά τις επιδόσεις: «Μόνο το 7,1% των μαθητών από μη προνομιούχα περιβάλλοντα επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις» (έναντι 16,3% στην Ε.Ε.), ενώ ακόμη και στους προνομιούχους η επίδοση υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου (35% έναντι 59%).

Για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση σπουδών, η έκθεση τονίζει ότι πρόκειται για «σύνθετο και μακροχρόνιο φαινόμενο», αποδίδοντάς το σε:

  • ανεπαρκή προετοιμασία στο σχολείο,
  • απουσία συνεκτικού επαγγελματικού προσανατολισμού,
  • αβεβαιότητα γύρω από το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια,
  • έλλειψη εκπαιδευτικής υποστήριξης και υποστελέχωση των πανεπιστημίων.

Διαβάστε επίσης

Η digital Σουηδία «επιστρέφει» στα μολύβια και τα βιβλία – Δύο ειδικοί εξηγούν

Καλοί μαθητές: Η ευφυία δεν φτάνει – Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας που απογειώνουν τις σχολικές επιδόσεις

Γονείς: Αυτή η συνήθεια «κλέβει» το άριστα του παιδιού στο σχολείο