Η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια αποτελεί αγαπημένη ασχολία για πολλούς ανθρώπους, που συνήθως περνούν ώρες μπροστά από υπολογιστές ή τηλεοράσεις, «παλεύοντας» με εικονικούς αντιπάλους, αντιμετωπίζοντας ψηφιακά εμπόδια και ανακαλύπτοντας νέες πίστες.

Σύμφωνα με νέα επιστημονικά δεδομένα, που δημοσιεύονται στο BMJ Public Health, όμως, αυτή η ψυχαγωγική ενασχόληση δεν είναι και τόσο «αθώα», αφού συνδέεται με πιθανές επιπτώσεις στην ακοή. Πιο συγκεκριμένα, μια ανάλυση στοιχείων σε 50.000 άτομα ανέδειξε τον δυνητικό κίνδυνο ανάπτυξης εμβοών ή ακόμη και κώφωσης λόγω της υψηλής έντασης του ήχου στις κονσόλες των βιντεοπαιχνιδιών.

Μια ομάδα ειδικών από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) και το Medical University of South Carolina υπογραμμίζει ότι ο ήχος που προέρχεται από τις κονσόλες φτάνει, ανά περιπτώσεις, έως και τα 119 ντεσιμπέλ, ένταση που αντιστοιχεί στον θόρυβο που κάνει μια μπουλντόζα ή μια μοτοσικλέτα. Είναι προφανές ότι πρόκειται για επίπεδα έντασης που ξεπερνούν κατά πολύ τα ασφαλή όρια, που αγγίζουν τα 89 ντεσιμπέλ, μια ένταση δηλαδή όπως αυτή που κάνει η ηλεκτρική σκούπα ή οι ανθρώπινες φωνές. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η παρατεταμένη έκθεση σε οποιονδήποτε ήχο ξεπερνά τα 85 ντεσιμπέλ μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ακοής ή εμβοές.

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε μια σειρά μελετών απ’ όλο τον κόσμο, στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 53.833 άτομα. Μία μελέτη ανέφερε ότι περισσότεροι από 10 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ ενδέχεται να εκτίθενται σε «δυνατά» ή «πολύ δυνατά» επίπεδα ήχου από βιντεοπαιχνίδια ή ηλεκτρονικά παιχνίδια. Μια άλλη συνέδεσε τα βιντεοπαιχνίδια με αυξημένες πιθανότητες απώλειας ακοής.

Ορισμένες μελέτες επικεντρώθηκαν, επιπλέον, στον επιπολασμό των βιντεοπαιχνιδιών μεταξύ των νέων, ο οποίος κυμαινόταν από 20 έως 68%, αναδεικνύοντας τις εκτεταμένες επιπτώσεις στην ακουστική υγεία παιδιών και νέων ενηλίκων, που αποτελούν το βασικό κοινό των βιντεοπαιχνιδιών. Μια μελέτη μέτρησε τα επίπεδα ήχου πέντε βιντεοπαιχνιδιών μέσω ακουστικών συνδεδεμένων στην κονσόλα, ανακαλύπτοντας ότι ο μέσος όρος ήχου κινούνταν μεταξύ 85,6 και 91,2 dB. Σύμφωνα με τις επίσημες συστάσεις, τα επιτρεπτά όρια έκθεσης στον ήχο είναι περίπου 100 dB για τα παιδιά και 130-140 dB για τους ενήλικες.

Ορισμένα παιχνίδια διαθέτουν «στιγμιαίες εκρήξεις» ήχου, που διαρκούν λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο, αλλά φτάνουν έως και τα 119 ντεσιμπέλ.

«Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι όσοι παίζουν συχνά βιντεοπαιχνίδια, ενδεχομένως υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια έκθεσης στον ήχο και, συνεπώς, ακολουθούν μη ασφαλείς πρακτικές ακρόασης, οι οποίες θα μπορούσαν να θέσουν την ακοή τους σε κίνδυνο, προκαλώντας μόνιμη κώφωση ή/και εμβοές», τόνισε η δρ. Lauren Dillard από το Τμήμα Ωτορινολαρυγγολογίας – Χειρουργικής Κεφαλής και Τραχήλου του Medical University of South Carolina.

Οι ειδικοί ζητούν να ενισχυθούν οι προσπάθειες ενημέρωσης των ανθρώπων για τους δυνητικούς κινδύνους, ώστε να προστατευθεί η δημόσια υγεία. «Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την επιτακτική ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα σε παρεμβάσεις, που επικεντρώνονται στην εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους των παιχνιδιών, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση της ασφαλούς ακρόασης των παικτών», πρόσθεσε η δρ. Shelly Chadha από το Τμήμα Μη Μεταδοτικών Νοσημάτων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Διαβάστε ακόμη:

Αποκτούν εμμονές τα παιδιά που είναι «κολλημένα» σε μία οθόνη; Έρευνα απαντά

Ακοή: Το αξεσουάρ που την απειλεί σε παιδιά και εφήβους- Το επικίνδυνο όριο

Video παιχνίδια: Ένας απρόσμενος σύμμαχος της παιδικής νοημοσύνης;