Τα τροχαία δυστυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για τους εφήβους των ΗΠΑ. Τα νεότερα οχήματα και οι τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού υπόσχονται μείωση των ατυχημάτων και της σοβαρότητας των τραυματισμών. Οι ερευνητές του Nationwide Children’s Hospital εξέτασαν τα εθνικά δεδομένα θανατηφόρων ατυχημάτων (2016-2021) και εξέτασαν την ηλικία του οχήματος και τις τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού των οχημάτων που οδηγούν έφηβοι και μεσήλικες οδηγοί, καθώς και τις συσχετίσεις τους με τους θανάτους οδηγών κατά τη διάρκεια θανατηφόρων ατυχημάτων.
«Επειδή κάθε οικογένεια θέλει ο έφηβός της να φτάνει οπουδήποτε με ασφάλεια, οι θάνατοι από ατυχήματα με οδηγούς εφήβους αποτελούν σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας», δήλωσε ο Jingzhen Ginger Yang, Ph.D., MPH, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και ερευνητής στο Κέντρο Έρευνας και Πολιτικής για τις Τραυματισμούς του Ερευνητικού Ινστιτούτου Abigail Wexner στο Nationwide Children’s.
Η έρευνα
Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA Network Open, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η οδήγηση οχημάτων ηλικίας 6-15 ετών είχε 19% μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου του οδηγού σε θανατηφόρα ατυχήματα, ενώ η οδήγηση οχημάτων άνω των 15 ετών συνδέθηκε με 31% μεγαλύτερο κίνδυνο, και τα δύο σε σύγκριση με την οδήγηση οχημάτων ηλικίας πέντε ετών ή νεότερων, ανεξάρτητα από την ηλικία του οδηγού. Επιπλέον, κάθε τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού που υπήρχε ήδη στα οχήματα σχετιζόταν με 6% μείωση του κινδύνου θανάτου του οδηγού σε θανατηφόρα ατυχήματα.
Επιπρόσθετα, η έρευνα συμπέρανε ότι οι έφηβοι οδηγοί (15-18 ετών) είχαν περισσότερες πιθανότητες σε σχέση με τους οδηγούς μέσης ηλικίας (31-55 ετών) να οδηγούν οχήματα ηλικίας άνω των 15 ετών και αυτοκίνητα με λιγότερες τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού κατά τη στιγμή των θανατηφόρων ατυχημάτων. Τα παλαιότερα οχήματα και τα αυτοκίνητα με λιγότερες τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού συνδέονταν με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου για τους οδηγούς που εμπλέκονταν σε θανάσιμα δυστυχήματα, ανεξάρτητα από την ηλικία του οδηγού.
Θέλοντας να αιτιολογήσει την υπερεκπροσώπηση των εφήβων στα τροχαία με παλαιότερα οχήματα, ο ειδικός ανέφερε «οι γονείς συνήθως παραδίδουν τα παλιά τους αυτοκίνητα στους εφήβους τους, οι οποίοι μαθαίνουν ακόμη βασικές δεξιότητες οδήγησης. Ενώ πρόκειται για ένα συναρπαστικό ορόσημο για τις οικογένειες με νέους οδηγούς, η πρακτική αυτή αυξάνει την ευπάθεια των εφήβων σε δυσλειτουργίες του οχήματος, καθιστώντας την οδήγησή τους λιγότερο ασφαλή».
Με αφορμή τα ευρήματα της μελέτης, οι συγγραφείς προτείνουν τις εξής συστάσεις:
Ασφάλεια οχημάτων: Οι έφηβοι θα πρέπει να οδηγούν τα ασφαλέστερα διαθέσιμα αυτοκίνητα. Οι παιδίατροι και άλλοι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης θα πρέπει να συμβουλεύουν τους γονείς να δίνουν προτεραιότητα στα χαρακτηριστικά ασφαλείας κατά την επιλογή του πρώτου αυτοκινήτου για τους εφήβους τους και να αποφεύγουν οχήματα ηλικίας άνω των 15 ετών, ιδίως κατά τους πρώτους μήνες οδήγησης χωρίς επίβλεψη, που είναι η περίοδος με τον υψηλότερο κίνδυνο ατυχήματος για τους έφηβους οδηγούς.
Οι γονείς μπορούν να ανατρέξουν στο Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) για έναν κατάλογο προσιτών και ασφαλών οχημάτων για εφήβους. Εάν ένα νεότερο όχημα δεν αποτελεί επιλογή, θα πρέπει να ενθαρρύνεται η συχνότερη συντήρηση για τη βελτίωση της ασφάλειας του οχήματος.
Νεότερες τεχνολογίες: Οι παιδίατροι και άλλοι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης θα πρέπει να ενημερώνουν τις οικογένειες σχετικά με τα οφέλη των νεότερων τεχνολογιών οχημάτων, όπως τα χαρακτηριστικά αποφυγής συγκρούσεων, η τεχνολογία υποβοήθησης της λωρίδας κυκλοφορίας και οι ειδικές για εφήβους τεχνολογίες, οι οποίες μπορούν να μειώσουν σημαντικά τα ατυχήματα και τους σχετικούς τραυματισμούς. Οι οικογένειες θα πρέπει να επιλέγουν οχήματα με περισσότερες τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού για εφήβους.
Ασφαλείς συνήθειες οδήγησης: Οι ειδικοί θα πρέπει να εκπαιδεύουν τους γονείς και τους εφήβους σχετικά με τον κίνδυνο επικίνδυνων οδηγικών συμπεριφορών και να προωθούν ασφαλείς συνήθειες οδήγησης, όπως η χρήση ζώνης ασφαλείας, η ασφαλής οδήγηση κατά τη διάρκεια της νύχτας, ο περιορισμός των επιβατών εφήβων, η αποφυγή περισπασμών και η τήρηση των κρατικών απαιτήσεων διαβαθμισμένης άδειας οδήγησης.
Διαβάστε επίσης
GenZ: Το δημοφιλές αξεσουάρ που ενοχοποιείται για νευρολογικά προβλήματα στους εφήβους
Τροχαία ατυχήματα: Πώς αποζημιώνονται από την ασφαλιστική – Τα σημεία προσοχής