*Φωτογραφίες: William Faithful

Η πανδημία άλλαξε καθοριστικά τον τουρισμό τόσο στη χώρα μας όσον και σε όλο τον κόσμο. Αναμφίβολα το πρώτο που έφυγε από το πλάνο μας και το τελευταίο που θα επιστρέψει εν μέσω κορωνοϊού είναι τα ταξίδια. Ακόμη και στο μικρό χρονικό διάστημα του προηγούμενου καλοκαιριού, όπου τα ταξίδια επιτρέπονταν, οι πολλοί περιορισμοί, τα αναγκαία τεστ και η αβεβαιότητα έκαναν την προοπτική ενός ταξιδιού μάλλον απίθανη. Όχι όμως για όλους! Ορισμένοι το τόλμησαν και εκείνοι που τους συνόδευσαν, τους εξυπηρέτησαν και τους καθοδήγησαν μοιράζονται μαζί μας την εμπειρία τους. Το ygeiamou μίλησε με τέσσερις ανθρώπους που έζησαν από κοντά όλες τις αλλαγές που έφερε η πανδημία στα ταξίδια, στις πτήσεις, στα υγειονομικά πρωτόκολλα και τη διαμονή σε τουριστικά καταλύματα. Και οι τέσσερις κλήθηκαν να συνεχίσουν την άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενη με τον τουρισμό εργασία τους εν μέσω αυστηρών πρωτοκόλλων, τήρησης αποστάσεων και μιας διάχυτης ανησυχίας. Πρόθυμα μοιράζονται μαζί μας την εμπειρία τους από το περσινό καλοκαίρι και κοιτούν με βλέμμα αισιοδοξίας το φετινό!

«Η υποδοχή των τουριστών θα στεφθεί με επιτυχία»
Ηλίας Τσέρκης, Ιατρός Παθολόγος, 47 ετών

Η περσινή καλοκαιρινή σεζόν διήρκησε μόνο τέσσερις μήνες και στο διάστημα αυτό επισκέφτηκαν την Ρόδο περίπου 582.000 τουρίστες. Εντούτοις, τα επιβεβαιωμένα κρούσματα κορωνοϊού ήταν μερικές δεκάδες, ενώ από αυτούς έχρηζαν νοσηλείας σε δευτεροβάθμια περίθαλψη μεμονωμένα περιστατικά. Καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου υπήρχε μόνιμα στο αεροδρόμιο της Ρόδου μεικτό κλιμάκιο που προέβαινε σε μεγάλο δειγματοληπτικό έλεγχο των επιβατών. Ευτυχώς ήταν λίγοι οι τουρίστες που χρειάστηκε να παραμείνουν σε ξενοδοχείο καραντίνας.

Επιπλέον, το προηγούμενο καλοκαίρι υπήρχαν ελάχιστοι αναλυτές μοριακού ελέγχου και για τον λόγο αυτό υπήρξε μια σχετική καθυστέρηση στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Αυτό στερούσε από ώρες έως και μέρες τις διακοπές στους επισκέπτες από τους οποίους συλλέχθηκε ρινο-φαρυγγικό δείγμα κατά την άφιξή τους στο αεροδρόμιο. Από τα περιστατικά που μου προκάλεσαν εντύπωση είναι ο διαφορετικός τρόπος αντίδρασης των τουριστών, στο άκουσμα πως ήταν θετικοί στον κορωνοϊό. Κάποιοι έδειχναν δυσπιστία ως προς το αποτέλεσμα, άλλοι ζητούσαν επίμονα επιβεβαίωση με επιπρόσθετη εξέταση και άλλοι προσπαθούσαν να παραμείνουν στο ξενοδοχείο που είχαν προγραμματίσει τις διακοπές τους. Τέλος, υπήρχαν και αυτοί που δυσανασχετούσαν στη διαμονή τους σε ξενώνες καραντίνας. Με την καλοκαιρινή περίοδο να πλησιάζει, θεωρώ πως θα θεσπιστούν συντονισμένα και εναρμονισμένα μέτρα τόσο σε εθνικό όσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως είναι το πιστοποιητικό εμβολιασμού και τα πρωτόκολλα διαχείρισης. Είμαι όχι μόνο αισιόδοξος, αλλά σχεδόν βέβαιος ότι η υποδοχή των τουριστών θα στεφθεί με ιδιαίτερη επιτυχία καθώς διαθέτουμε μία πολύτιμη τεχνογνωσία από την περσινή εμπειρία αλλά και λόγω της αύξησης των εμβολιασμών.

«Το φετινό καλοκαίρι θα είναι διαφορετικό»
Κατερίνα Μοσχολιού, 30 ετών, Senior Cabin Crew Member

Η πανδημία διαμόρφωσε ένα διαφορετικό τοπίο φέρνοντας προσαρμογές στον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και υποδεχόμαστε τους επιβάτες. Η διαρκής χρήση μάσκας, τα γάντια, τα συχνά COVID test για εμάς, οι προσαρμογές στην εξυπηρέτηση, οι διαρκείς υπενθυμίσεις στους επιβάτες να τηρούν τα μέτρα είναι μερικές από τις νέες μας συνήθειες. Ωστόσο, καθώς από τη φύση της η δουλειά μας βασίζεται στην τήρηση αυστηρών πρωτοκόλλων και διαδικασιών, η υιοθέτηση των νέων ενισχυμένων μέτρων υγιεινής και ασφάλειας κατά τη διάρκεια της πτήσης έγινε άμεσα. Έτσι παρόλο που η αρχή ήταν σίγουρα απαιτητική, καθώς έπρεπε να γίνουν προσαρμογές, συνολικά δεν μας δυσκόλεψε ιδιαίτερα. Στο πλαίσιο εργασίας μας διαφοροποιήθηκαν οι διαδικασίες επιβίβασης και αποβίβασης του επιβατικού κοινού, καθώς και η εξυπηρέτηση στο αεροσκάφος με σκοπό την αποφυγή συνωστισμού και την ελαχιστοποίηση των επαφών. Η επιβίβαση γίνεται ανά θέση, ενώ πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των επιβατών. Παράλληλα, η αποβίβαση πραγματοποιείται ανά σειρά έπειτα από σχετική αναγγελία του πληρώματος καμπίνας, είτε από την μπροστινή ή την πίσω πόρτα του αεροσκάφους. Επίσης, έχει ενεργοποιηθεί και ο ρόλος των Hygiene Attendants, των αρμόδιων πληρωμάτων καμπίνας που βοηθούν τους επιβάτες να τηρούν όλα τα μέτρα προστασίας. Η νέα αυτή υπευθυνότητα μπορεί κάποιες φορές να μας κάνει «πιεστικούς» σε ορισμένους επιβάτες, καθώς πρέπει να υπενθυμίζουμε την ανάγκη συμμόρφωσης με τα μέτρα, που ανθρώπινα ενδεχομένως να δυσκολεύονται ή να κουράζονται από την εφαρμογή τους. Το περσινό καλοκαίρι αποτέλεσε ένα μεγάλο στοίχημα για όλους εμάς που εργαζόμαστε στον τουριστικό κλάδο. Έχοντας ωστόσο μια μεγάλη εμπειρία από την περυσινή χρονιά, το φετινό καλοκαίρι θα είναι διαφορετικό. Σε αυτό θα βοηθήσει τόσο το ότι έχει ξεκινήσει ο εμβολιασμός των πολιτών σε όλο το κόσμο όσο και τα προληπτικά μέτρα που εφαρμόζονται με τις απαιτήσεις για διαγνωστικά tests ανίχνευσης κορωνοϊού πριν από το ταξίδι.

«Περνάμε σε μια νέα εποχή»
Σοφία Γαστρά, 50 ετών, tour leader

Για το γκρουπ Ελλήνων που συνόδευσα τον περσινό Αύγουστο στη Νορβηγία και σε ό,τι αφορά την προετοιμασία μου, τον πλέον καθοριστικό ρόλο έπαιξε το σεμινάριο που παρακολούθησα αναφορικά με τον κορωνοϊό, τον τουρισμό και τις μετακινήσεις. Έτσι είχα λεπτομερή ενημέρωση για το υγειονομικό πρωτόκολλο που ακολουθείται σε καταστάσεις πανδημίας και αφορά αεροδρόμια, λεωφορεία και μέσα μετακίνησης. Επίσης, είχα αντιμετωπίσει ήδη καταστάσεις πανδημίας στην Ασία με τον Sars, αλλά και στην Αφρική με τον Ebola – οπότε είχα εμπειρία. Όταν φύγαμε ήταν ασαφή τα πράγματα οπότε αναχωρήσαμε χωρίς να είναι υποχρεωτικό το αρνητικό τεστ κορωνοϊού. Οταν επιστρέψαμε, όμως, η Ελλάδα δεν μας δεχόταν χωρίς αρνητικό τεστ 72 ώρες πριν από την αναχώρησή μας από τον αρχικό μας προορισμό, εν προκειμένω το Όσλο. Με δεδομένο όμως ότι ακόμη η κατάσταση ήταν ασταθής και το τεστ δεν απαιτούνταν αν επιστρέφαμε μέσω Παρισιού, αλλάξαμε τα εισιτήρια και επιστρέψαμε μέσω της γαλλικής πρωτεύουσας, με επιβεβαιωμένη την υποχρεωτική ταξιδιωτική φόρμα εντοπισμού (PLF, passenger location form). Στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», πάντως, υποβληθήκαμε σε δειγματοληπτικό έλεγχο με rapid test. Στις πτήσεις φορούσαμε μάσκα υποχρεωτικά – μάλιστα στην επιστροφή μας από την Νορβηγία, στην πύλη εξόδου, υποχρέωσαν όσους φορούσαν υφασμάτινη μάσκα να φορέσουν και χειρουργική. Στο πούλμαν 50 θέσεων επιτρέπονταν 25 άτομα με μάσκες, καθισμένα σε συγκεκριμένες και δηλωμένες θέσεις. Παντού αποστάσεις, μάσκες και αντισηπτικά. Αυτό το καλοκαίρι πιστεύω ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα και θα πραγματοποιηθούν περισσότερες αναχωρήσεις. Το καλοκαίρι του 2021 επομένως θα είναι καλύτερο από το περσινό, δεν θα θυμίζει σε τίποτα, όμως, αυτό του ’19. Περνάμε σε μια νέα εποχή και σιγά-σιγά θα προσαρμοστούμε όλοι ταξιδιώτες, ταξιδιωτικά γραφεία και tour leaders.

«Ευχόμαστε το καλύτερο για όλους»
Σωτήρης Ανδριόπουλος, 54 ετών, Director of Rooms

Οι αλλαγές στην εργασία μας κατά το τελευταίο έτος ήταν πολλές και σημαντικές και έχουν επηρεάσει αναμφίβολα τόσο τους πελάτες όσο και τους εργαζόμενους. Από την πρώτη στιγμή, ωστόσο, όλοι αντιληφθήκαμε την αναγκαιότητα της αυστηρής εφαρμογής των μέτρων και των νέων κανονισμών. Δεν αντιμετωπίσαμε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία, καθώς είχαμε τον αναγκαίο χρόνο ώστε να οργανώσουμε και να εφαρμόσουμε τα νέα μέτρα. Έπρεπε να φροντίσουμε για την αγορά του αναγκαίου εξοπλισμού, όπως μάσκες και γάντια προστασίας, αντισηπτικά, ειδικά καθαριστικά και ειδικό εξοπλισμό για τον καθαρισμό των δωματίων, των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων του προσωπικού, γυάλινα προστατευτικά για τους χώρους όπου οι πελάτες έρχονται σε επαφή με το προσωπικό, π.χ. στην Reception, hygiene kits που παρέχουμε δωρεάν στους πελάτες που διαμένουν στο ξενοδοχείο, έντυπο ενημερωτικό υλικό και πολλά άλλα. Επίσης έπρεπε να φροντίσουμε για την εκπαίδευση του προσωπικού, ώστε όλοι να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τα νέα μέτρα και τους κανόνες λειτουργίας. Τεστ κορωνοϊού πραγματοποιήθηκε για όλο το προσωπικό του ξενοδοχείου λίγο πριν από την επαναλειτουργία του, τον Αύγουστο του 2020, και πριν από λίγες ημέρες. Επίσης, κάθε νέος εργαζόμενος κάνει τεστ κορωνοϊού πριν από την πρώτη ημέρα εργασίας του στο ξενοδοχείο, ενώ καθημερινά όλοι οι εργαζόμενοι θερμομετρούνται πριν από την έναρξη της εργασίας τους. Οι πελάτες δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν κάνει τεστ κορωνοϊού για να διαμείνουν στο ξενοδοχείο, όμως οι περισσότεροι είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι. Αναμένεται να συνεχιστεί η εφαρμογή όλων των μέτρων κατά την καλοκαιρινή περίοδο και εκτιμούμε ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος έως ότου κάποια από τα μέτρα αρθούν. όμως η χρήση εξωτερικών χώρων θα κάνει σίγουρα πιο εύκολη και ευχάριστη την διαμονή των πελατών.

Το θέμα δημοσιεύθηκε στο τεύχος ν.5 του περιοδικού ygeiamou που κυκλοφόρησε με το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ στις 23/5