homescreen

Στρες: Η θεραπευτική κίνηση που ηρεμεί το μυαλό και βελτιώνει την ψυχική υγεία

Στρες: Η θεραπευτική κίνηση που ηρεμεί το μυαλό και βελτιώνει την ψυχική υγεία


Μαρία Κοτοπούλη

Την επόμενη φορά που θα νιώσετε το άγχος να σας κυριεύει, οι επιστήμονες συνιστούν να φορέσετε άνετα παπούτσια και ρούχα και να πάρετε τα βουνά, έστω και για μια ώρα περιπλάνησης!

Η ζωή στις μεγαλουπόλεις αυξάνει τους κινδύνους για την ψυχική μας υγεία, καθώς γινόμαστε πιο επιρρεπείς σε ψυχικές παθήσεις λόγω του στρες, όπως αγχώδων διαταραχών, κατάθλιψης, άγχους και σχιζοφρένειας.

Ως αντίβαρο σε αυτές τις αρνητικές για την ψυχολογία συνέπειες αναδεικνύονται οι συχνές βόλτες στη φύση, σύμφωνα με τον ερευνητικό ψυχολόγο δρ. Sebastian Ocklenburg.

Τα επιστημονικά πειράματα

Μια νέα μελέτη ερευνητών από το Ινστιτούτο Max Planck για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη στο Βερολίνο, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Molecular Psychiatry, διερεύνησε τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στον εγκέφαλο από την επαφή μας με τη φύση.

Ειδικότερα, εξέτασαν πώς οι περιοχές του εγκεφάλου 63 ενηλίκων που σχετίζονται με το στρες αντέδρασαν σε έναν ωριαίο περίπατο σε ένα αστικό περιβάλλον – στην προκειμένη περίπτωση σε έναν πολυσύχναστο δρόμο στο Βερολίνο – σε σύγκριση με έναν περίπατο σε φυσικό περιβάλλον– σε ένα δάσος για τις ανάγκες της μελέτης.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια νευροεπιστημονική τεχνική που ονομάζεται λειτουργική απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού (fMRI) για να εκτιμήσουν την ενεργοποίηση του εγκεφάλου των συμμετεχόντων, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και έκαναν έναν από τους προαναφερθέντες περιπάτους.

Η δραστηριότητα του εγκεφάλου μετρήθηκε εξίσου πριν και μετά τον περίπατο, χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικές μετρήσεις στον μαγνητικό τομογράφο.

Στην πρώτη εργασία fMRI, οι εθελοντές παρακολουθούσαν πρόσωπα με φοβισμένες και ουδέτερες εκφράσεις ενώ ήταν ξαπλωμένοι στον σαρωτή, για να ενεργοποιήθούν τα εγκεφαλικά κυκλώματα που σχετίζονται με το άγχος. Στη δεύτερη εργασία fMRI κοινωνικού στρες οι εθελοντές έπρεπε να λύσουν πολύ περίπλοκες μαθηματικές ασκήσεις που είχαν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην καταφέρουν ποτέ να ξεπεράσουν έναν ψευδή “μέσο όρο”, για να νιώθουν άγχος με τις κακές επιδόσεις τους.

Τι κρύβεται πίσω από τις ευεργετικές επιδράσεις της φύσης

Οι διαφορές που διαπίστωσαν οι ερευνητές ήταν σημαντικές. Παρόλο που τα αποτελέσματα ήταν παρόμοια και στα δύο πειράματα, στην ομάδα των περιπατητών στη φύση παρατηρήθηκε μειωμένη δραστηριότητα στη δεξιά αμυγδαλή μετά τον περίπατο, σε αντίθεση με την άλλη ομάδα που δεν παρατηρήθηκαν αλλαγές στην ενεργοποίηση των περιοχών του εγκεφάλου.

Τι σημαίνει αυτό; Η αμυγδαλή είναι το σημείου του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τα αισθήματα φόβου και στρες. Όταν λοιπόν νιώθουμε αγχωμένοι, ο εγκέφαλος τείνει να μεταβαίνει στα κυκλώματα που κατευθύνονται περισσότερο από την αμυγδαλή. Η παρατήρηση επομένως ότι η δραστηριότητα της αμυγδαλής μειώνεται μετά από έναν περίπατο στη φύση, οδήγησε τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι αυτός είναι ένας τρόπος να αποκαταστήσουμε τις αρνητικές συνέπειες του στρες.

Forest bathing, ένα παλιό αντίδοτο στο άγχος 

Η ιδέα ότι η παραμονή μας στη φύση βελτιώνει την ψυχολογία μας δεν είναι καινούρια. Πρώτοι οι Ιάπωνες μίλησαν για τον όρο forest bathing (ή shinrin-yoku) στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ο οποίος περιγράφει μια απλή βόλτα στη φύση και συγκεκριμένα στο δάσος. Τα οφέλη που αποκομίζουμε από αυτή τη μέθοδο για την ψυχολογία μας έχουν επιβεβαιωθεί από πλήθος επιστημονικών ερευνών. Επομένως, την επόμενη φορά που θα νιώσετε την πόλη να σας καταπίνει, φροντίστε να έχετε κάπου πρόχειρα τα αθλητικά σας παπούτσια!

Διαβάστε επίσης:

Άγχος: Πέντε φυσικοί τρόποι να το καταπολεμήσετε

Έξι κρυφά σημάδια που αποκαλύπτουν ότι σας έχει κυριεύσει το άγχος

Απίστευτο: Οι πασίγνωστες ενέσεις που μειώνουν κατά 70% το άγχος



Απόρρητο Απόρρητο