«Πώς θα απασχοληθεί το παιδί μου δημιουργικά;», «Θα κάθεται συνέχεια στην τηλεόραση και τον υπολογιστή;», «Είναι κακό να βαριέται;», «Πώς θα περάσει έτσι ένα ολόκληρο καλοκαίρι;». Οι παραπάνω φράσεις, που συνοδεύουν σχεδόν πάντα τη λήξη της σχολικής χρονιάς, δεν αποτελούν για τους περισσότερους γονείς μικρές ανησυχίες αλλά μεγάλους πονοκεφάλους! Η παιδοψυχολόγος Χρύσα Βαλαμουτοπούλου μας προτρέπει να δούμε τους καλοκαιρινούς μήνες ως ευκαιρία ανακάλυψης νέων μορφών διασκέδασης με τα παιδιά μας, ακόμη και μέσα στο σπίτι! Βασική προϋπόθεση, η καλή διάθεση!

Ποιες είναι οι δραστηριότητες που θα μπορούσαμε να κάνουμε με το παιδί μέσα στο σπίτι;
Αρχικά συζητήστε με το παιδί σας αυτοσχέδια παιχνίδια. Μια απλή συζήτηση, μπορεί να φέρει πολλές ιδέες, όπως πχ. πικ νικ στη βεράντα, φύτεμα λουλουδιών, κυνήγι θησαυρού στα δωμάτια του σπιτιού, μαγειρική κτλ. Για να αισθανθεί ένα παιδί χαρούμενο δεν χρειάζονται χρήματα, αλλά ευρηματικότητα και κέφι για δημιουργία!

Τι απαντάμε στη φράση «Μαμά βαριέμαι!»;
Αρχικά, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν είμαστε οι διασκεδαστές των παιδιών μας. Επίσης, η βαρεμάρα είναι ένα πολύ χρήσιμο συναίσθημα. Μέσα από αυτήν, το παιδί μπορεί να ανακαλύψει μια δημιουργική ιδέα σχεδόν από το πουθενά. Όταν λοιπόν το παιδί σας σας πει ότι βαριέται τότε πείτε του: «Ευκαιρία να σκεφτείς κάτι νέο και δημιουργικό!».

Άρα συμφωνείτε με κάποιες έρευνες οι οποίες υποστηρίζουν ότι είναι καλό για τα παιδιά να… βαριούνται το καλοκαίρι.
Φυσικά και συμφωνώ! Ίσως από τα πιο χρήσιμα συναισθήματα παντός καιρού είναι η βαρεμάρα. Χάρη σε αυτήν, το παιδί μπορεί να ανακαλύψει δραστηριότητες στη φύση, δημιουργικά αυτοσχέδια παιχνίδια και να εξελίξει τη φαντασία του. Δώστε χώρο στη βαρεμάρα, χωρίς φόβο αλλά με πάθος.

Είναι καλό να αντικαθιστούμε την παρουσία μας με φίλους των παιδιών;
Η παρουσία των φίλων είναι πολύ σημαντική στις ζωές των παιδιών μας. Σε καμία περίπτωση δεν μας αντικαθιστούν καθώς ο καθένας μας έχει ξεχωριστή σημασία ως παρουσία στη ζωή του παιδιού μας. Όλοι είμαστε απαραίτητοι. Ακόμη κι από την ηλικία των δύο ετών, η κοινωνικοποίηση με φίλους προσδίδει μεγάλη ικανοποίηση και πληρότητα σε ένα παιδί.

Τι κάνουμε όταν το παιδί δεν ξεκολλάει από το tablet λέγοντάς μας «Άσε με! Τώρα δεν έχω σχολείο»;
Μπορούμε να ορίσουμε από πριν σαν συμφωνία ένα πλαίσιο ωρών ανά ημέρα ως προς τη χρήση του υπολογιστή. Αν υπάρχουν εναλλακτικές, είναι σχεδόν σίγουρο ότι το παιδί δεν θα κολλήσει στον υπολογιστή. Φροντίστε λοιπόν αυτό το λεπτό σημείο.

Θα μπορούσατε να μας υποδείξετε κάποιες έξυπνες δραστηριότητες που δεν απαιτούν χρήματα;
Κάποιες ανέξοδες αλλά συνάμα ευφάνταστες δραστηριότητες θα μπορούσαν να είναι: Αυτοσχέδια σταυρόλεξα, ζωγραφική με κιμωλίες στο πεζοδρόμιο, θεατρικό παιχνίδι, βόλτα στη φύση με τα ποδήλατα και παιχνίδια του νου όπως πχ «Βρίσκω όσες περισσότερες λέξεις μπορώ που ξεκινούν από ένα γράμμα»

Τι μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά στις διακοπές πέρα από μπάνιο και φαγητό στην ταβέρνα;
Οι διακοπές προσφέρουν πληθώρα επιλογών για δραστηριότητες με το παιδί μας, ανέξοδες και απολαυστικές. Η φύση η ίδια έχει φροντίσει για αυτό. Εξερευνήστε μαζί με το παιδί κάποιο μονοπάτι από τα πολλά όμορφα που διαθέτει η χώρα μας ή θυμηθείτε ξανά τα παιδικά σας χρόνια στις πλατείες των χωριών παίζοντας κρυφτό και κυνηγητό, μαζί με άλλα παιδιά. Είναι τόσο όμορφο να «παίρνουμε» αυτές τις ευκαιρίες και να συναντούμε και πάλι το παιδί μέσα μας.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κ. Χρύσα Βαλαμουτοπούλου, Παιδοψυχολόγο-Οικογενειακή Σύμβουλο MSc