Μια πρόσφατη μελέτη με επικεφαλής τον Evan Forman, καθηγητή ψυχολογίας στο Κολλέγιο Τεχνών και Επιστημών του Πανεπιστημίου Drexel, δείχνει ότι ένα παιχνίδι στον υπολογιστή μπορεί να εκπαιδεύσει τους παίκτες να καταναλώνουν λιγότερη ζάχαρη ως ένα τρόπο μείωσης του βάρους και βελτίωσης της υγείας τους.

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, η οποία δημοσιεύθηκε στο Journal of Behavioral Medicine, οι ερευνητές ανέπτυξαν και αξιολόγησαν ένα παιχνίδι «εκπαίδευσης του εγκεφάλου» που στοχεύει το τμήμα εκείνο που αναστέλλει τις παρορμήσεις, με την ελπίδα ότι θα βελτιώσει τη διατροφή, συγκεκριμένα μειώνοντας την κατανάλωση γλυκών.

Αυτή η έρευνα είναι η πρώτη που εξετάζει τον αντίκτυπο που έχει αυτή η «ιδιαιτέρως εξατομικευμένη ή/και παιχνιδοποιημένη εκπαίδευση ανασταλτικού ελέγχου» στην απώλεια βάρους χρησιμοποιώντας επαναλαμβανόμενη, κατ ‘οίκον εκπαίδευση, σύμφωνα με τον Δρ. Forman.

Για τους σκοπούς της μελέτης, η ομάδα του Δρ. Forman σχηματοποίησε ένα παιχνίδι βασισμένο στη γνωστική κατάρτιση και συνεργάστηκε με τον Michael Wagner και με μια ομάδα φοιτητών ψηφιακών μέσων για την ανάπτυξη του παιχνιδιού σε υπολογιστή (diet DASH).

Το παιχνίδι προσάρμοσε αυτόματα την εκπαίδευση έτσι ώστε να επικεντρώνεται στα γλυκά που τείνει να τρώει ο κάθε συμμετέχων και να προσαρμόζει τη δυσκολία ανάλογα με το πόσο καλά αυτός αντιστέκεται στον πειρασμό των γλυκών.

Η δοκιμή επέλεξε τυχαιοποιημένα 109 συμμετέχοντες που ήταν υπέρβαροι και έτρωγαν γλυκά. Οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν ένα εργαστήριο πριν ξεκινήσουν το παιχνίδι που θα τους βοηθούσε να καταλάβουν γιατί η ζάχαρη είναι επιζήμια για την υγεία τους, να μάθουν ποια τρόφιμα πρέπει να αποφεύγουν και πώς να το πράξουν.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες μπήκαν στη διαδικασία να παίζουν το παιχνίδι στον υπολογιστή για λίγα λεπτά κάθε μέρα για έξι εβδομάδες και έπειτα πάλι μία φορά την εβδομάδα για δύο εβδομάδες.

Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, οι παίκτες έπρεπε να κινούνται όσο γίνεται πιο γρήγορα μέσα σε ένα παντοπωλείο με στόχο να τοποθετήσουν τα σωστά-υγιεινά τρόφιμα σε ένα καρότσι, χωρίς να επιλέξουν τα λανθασμένα-γλυκά τρόφιμα, παίρνοντας πόντους για κάθε σωστό αντικείμενο που τοποθετούσαν στο καρότσι.

Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες, οι οποίοι έδειξαν υψηλότερες προτιμήσεις για γλυκά, κατάφεραν να χάσουν έως και 3,1% του σωματικού βάρους τους σε διάστημα οκτώ εβδομάδων παίζοντας το παιχνίδι. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης ότι βρήκαν την καθημερινή εκπαίδευση ικανοποιητική, ότι έγινε μέρος της καθημερινής τους ρουτίνας και ότι ήθελαν να συνεχίσουν την εκπαίδευση εφόσον ήταν διαθέσιμη.

Η μελέτη επίσης τυχαιοποίησε το αν οι συμμετέχοντες έπαιξαν την περισσότερο ή λιγότερο παιχνιδοποιημένη (ενισχυμένη με γραφικά και ήχους) έκδοση της εκπαίδευσης, διαπιστώνοντας ότι, παρόλο που η διαφορά μεταξύ του επιπέδου παιχνιδοποίησης δεν είχε γενικότερα σημασία στην τελική μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης και έχασαν βάρος, οι λίγοι άντρες που συμμετείχαν στη μελέτη αντιδρούσαν καλύτερα στην πιο παιχνιδοποιημένη έκδοση σε σχέση με τις γυναίκες στη μελέτη.

«Η προστιθέμενη ζάχαρη είναι ένας από τους μεγαλύτερους ενόχους για την υπερβολική πρόσληψη θερμίδων και συνδέεται επίσης με διάφορους κινδύνους για την υγεία, όπως ο καρκίνος. Για τους λόγους αυτούς, η εξάλειψη της προστιθέμενης ζάχαρης από τη διατροφή ενός ατόμου οδηγεί σε απώλεια βάρους και μειωμένο κίνδυνο ασθένειας», δήλωσε καταληκτικά ο Δρ. Forman.