Ανενόχλητα, λόγω των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας, μπορούν πλέον να διασχίζουν τους έρημους δρόμους τα βατράχια και οι φρύνοι, που μεσούσης της αναπαραγωγικής τους περιόδου, αναζητούν υγροτόπους.
Ο κύκλος της ζωής της φύσης συνεχίζεται και ο κωρονοϊός φαίνεται πως ωφελεί τα ζώα, όπως τα αμφίβια, που αυτή την εποχή συνθλίβονταν, σε μεγάλους αριθμούς, κάτω από ρόδες αυτοκινήτων, στην προσπάθειά τους να διαβούν δρόμους για να προσεγγίσουν μέρη με νερό. Ανάμεσα στα ωφελημένα είδη και ο Πηλοβάτης, ένα σπάνιο και ακριβοθώρητο αμφίβιο της ελληνικής πανίδας με κατακερματισμένη εξάπλωση, που προστατεύεται αυστηρά από εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενώ η κατάσταση των πληθυσμών του σε εθνικό επίπεδο είναι άγνωστη και το είδος χαρακτηρίζεται ως «Μη Αξιολογηθέν» στο «Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων Σπονδυλόζωων της Ελλάδας», σύμφωνα με τα κριτήρια της «κόκκινης λίστας» της IUCN.
«Φέτος, με τη μειωμένη κινητικότητα των ανθρώπων, τα αμφίβια που πεθαίνουν προσπαθώντας να περάσουν το δρόμο είναι κατά πολύ λιγότερα από άλλες χρονιές. Αυτό μπορεί να συμβάλει σε αυξημένους πληθυσμούς τις επόμενες χρονιές σε περιοχές που συνήθως έχουν μεγάλη θνησιμότητα εξαιτίας των δρόμων», αναφέρει ο βιολόγος, υποψήφιος διδάκτορας ΑΠΘ και μέλος της Ελληνικής Ερπετολογικής Εταιρείας Ηλίας Στραχίνης.
«Μην ξεχνάμε», προσθέτει, «ότι τα αμφίβια είναι “φίλοι” του γεωργού και του κτηνοτρόφου αφού τρέφονται με έντομα και άλλα ασπόνδυλα, όπως ακρίδες, κάμπιες, τσιμπούρια, κ.ά, που μπορούν να προσβάλουν καλλιέργειες και ζωικό κεφάλαιο».
Συγκεκριμένα για τον Πηλοβάτη, που αποτελεί το αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής του κ. Στραχίνη, η περιοριστική καραντίνα θα μπορούσε να συμβάλει στην αύξηση του πληθυσμού του αφού, ειδικά στο νομό Θεσσαλονίκης, η αναπαραγωγική περίοδος μόλις ξεκίνησε και σύντομα θα πρέπει να αναζητήσει ταίρι.
«Ο Πηλοβάτης ζει θαμμένος σε μαλακό χώμα και επειδή είναι νυκτόβιο ζώο, βγαίνει μόνο το βράδυ και είναι φειδωλός στις κινήσεις. Επειδή μάλιστα η αναπαραγωγική του περίοδος, σε σχέση με άλλα είδη, είναι πολύ μικρότερη, ο περιορισμός της ανθρώπινης κυκλοφορίας θα μπορούσε να βοηθήσει ώστε να προσεγγίσει υδατοσυλλογές, χωρίς ατυχήματα», εξηγεί ο κ. Στραχίνης, θέτοντας ως παράδειγμα αντίστοιχες χρονικές περιόδους περασμένων ετών, όπου σε διάφορα σημεία περιμετρικά των λιμών Κορώνειας και Βόλβης, συναντούσες μεγάλο αριθμό νεκρών ζώων από διερχόμενα αυτοκίνητα.
«Με τη φετινή κατάσταση, τα αμφίβια θα καταφέρουν, χωρίς πολλά ατυχήματα, να περάσουν τους δρόμους και να προσεγγίσουν μέρη για να αναπαραχθούν. Αν, μάλιστα, συνεχιστεί η καραντίνα, όταν οι γυρίνοι μεταμορφωθούν σε βατραχάκια και πρέπει πάλι να εγκαταλείψουν το νερό και να περάσουν δρόμους, τότε ενδεχομένως θα μπορούμε να μιλάμε, τα επόμενα ένα με δύο χρόνια, για αισθητή αύξηση του πληθυσμού τους τοπικά», καταλήγει.