homescreen

Ανεπαρκής η κατάρτιση των εκπαιδευτικών στην υποστήριξη της ψυχικής υγείας των παιδιών

Ανεπαρκής η κατάρτιση των εκπαιδευτικών στην υποστήριξη της ψυχικής υγείας των παιδιών


ygeiamou.gr team

Στην έρευνα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από 7 χώρες της ΕΕ αναδεικνύοντας τις εκπαιδευτικές ελλείψεις που υπάρχουν στον τομέα υποστήριξης της παιδικής ψυχικής υγείας σε περιόδους κρίσεων δημόσιας υγείας

Ανεπάρκεια στην κατάρτιση τους δηλώνουν εκπαιδευτικοί στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θέματα υποστήριξης της ψυχικής υγείας των παιδιών κατά τη διάρκεια κρίσεων δημόσιας υγείας, σύμφωνα με ευρήματα έρευνας στο πλαίσιο του προγράμματος ProWell.

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ProWell (Protecting the mental wellbeing of our children during and after public health emergencies), στο οποίο συμμετέχει το Ινστιτούτο Prolepsis, σχεδιάστηκε με στόχο την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των παιδιών και των εφήβων κατά τη διάρκεια κρίσεων, μέσα από την κατάλληλη κατάρτιση των εκπαιδευτικών.

Πρόσφατη έρευνα του ευρωπαϊκού προγράμματος ProWell αναδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικοί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι για την υποστήριξη των παιδιών σε ζητήματα ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια κρίσεων δημόσιας υγείας, όπως η πανδημία COVID-19.

Τα αποτελέσματα από 12 ομάδες εστιασμένης συζήτησης που διεξήγαγε το πρόγραμμα με εκπαιδευτικούς και άλλα στελέχη σε 7 χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Κροατία, Ελλάδα και Κύπρο) έδειξαν ότι η πανδημία COVID-19 έχει επιφέρει σημαντικές προκλήσεις στην αντιμετώπιση προβλημάτων ψυχικής υγείας των μαθητών. Η καταγραφή των διαθέσιμων ευκαιριών κατάρτισης ανέδειξε 174 προγράμματα εκπαίδευσης σε θέματα πρόληψης, αναγνώρισης και αντιμετώπισης προβλημάτων ψυχικής υγείας που εφαρμόζονται στην Ευρώπη. Παρά ταύτα, οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι για να υποστηρίξουν παιδιά και εφήβους κατά τη διάρκεια κρίσεων, όπως η τρέχουσα πανδημία. Επίσης, αναδείχθηκε η ανάγκη των εκπαιδευτικών για εξειδικευμένη κατάρτιση στο να αναγνωρίζουν ευάλωτους μαθητές, να τους υποστηρίζουν καλύτερα και να προσδιορίζουν τον ενδεδειγμένο τρόπο και χρόνο για να τους προτείνουν να απευθυνθούν σε εξειδικευμένες υπηρεσίες.

Η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στα σχολεία αποτελεί μία από τις μεγάλες αλλαγές που επέβαλε η πανδημία COVID-19 στη ζωή των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών. Αυτή η νέα πραγματικότητα συνδέθηκε με προκλήσεις, που αφορούν στην ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να εφαρμόσουν ψηφιακές μεθόδους διδασκαλίας, χωρίς ωστόσο να έχουν επαρκή κατάρτιση ή υποστήριξη σχετικά με θέματα ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε περιόδους κρίσεων δημόσιας υγείας.

Με βάση τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν την περίοδο της πανδημίας, το ProWell θα αναπτύξει ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία που επιδιώκουν να ενισχύσουν το έργο και να βελτιώσουν τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών, καθώς και επαγγελματιών από τον χώρο δραστηριοτήτων άθλησης και ψυχαγωγίας. Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι να υποστηριχθούν επαρκώς οι μαθητές κατά τη διάρκεια κρίσεων δημόσιας υγείας. Οι δεξιότητες αυτές θα παρασχεθούν μέσα από μία καινοτόμο διδακτική προσέγγιση που θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναγνωρίζουν έγκαιρα θέματα ψυχικής υγείας και να προάγουν την ευεξία των μαθητών. Επίσης, θα λειτουργήσει υποστηρικτικά και για τη δική τους ψυχική υγεία (π.χ. να αποφεύγουν την επαγγελματική εξουθένωση) σε περιόδους κρίσεων.

Το ProWell είναι ένα διετές ευρωπαϊκό πρόγραμμα (01/03/2021 – 28/02/2023), χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα ERASMUS+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο συμμετέχουν οργανισμοί από 7 ευρωπαϊκές χώρες: Technische Universitaet Dresden, Γερμανία (συντονιστής του έργου), Ινστιτούτο Prolepsis (Ελλάδα), Center for Social Innovation (Κύπρος), Osengo (Γαλλία), Institut Drustvenih Znanosti Ivo Pilar (Κροατία), Associazione Tages Onlus (Ιταλία) και University of Valencia Polibienestar (Ισπανία).

Κατά τους πρώτους 10 μήνες της υλοποίησης του έργου (01.03.2021 – 31.10.2021), η κοινοπραξία πραγματοποίησε καταγραφή διαθέσιμων ευκαιριών κατάρτισης για τους εκπαιδευτικούς, ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας ανά χώρα και διοργάνωση ομάδων εστιασμένης συζήτησης. Στις συζητήσεις συμμετείχαν εκπαιδευτικοί και άλλοι επαγγελματίες από όλες τις χώρες-εταίρους. Σκοπός αυτού του σταδίου του έργου ήταν ο προσδιορισμός των αναγκών των εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπαίδευση στην ψυχική υγεία.

Η ολοκλήρωση των παραπάνω ενδιάμεσων στόχων αποτελεί σημαντικό επίτευγμα για την ανάπτυξη μίας καινοτόμου εκπαίδευσης, προσαρμοσμένης στις ανάγκες των εκπαιδευτικών. Τα εκπαιδευτικά εργαλεία που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του προγράμματος ProWell θα είναι διαθέσιμα στο ευρύ κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το πρόγραμμα επισκεφθείτε τον ιστότοπο ProWell ή ακολουθήστε τη σελίδα ProWell στο Facebook.



Απόρρητο Απόρρητο