Η χρονομηχανή του ygeiamou.gr σήμερα ταξιδεύει 21 χρόνια πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που καταγράφηκε στη Γηραιά Αλβιώνα για τον 21ο αιώνα. Στις 28 Φεβρουαρίου 2001, δέκα άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους και άλλοι 80 τραυματίζονται βαριά από τη σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών. Αιτία του δυστυχήματος, ένα αυτοκίνητο που κύλησε έως τις σιδηροδρομικές γραμμές ενώ ο οδηγός του είχε αποκοιμηθεί.

Τα απροσδόκητα και απευκταία μπορούν να συμβούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, με αφορμή τη φωτιά σε πλοίο στην θαλάσσια περιοχή της Κέρκυρας, είχαμε εξετάσει τις απαραίτητες καλύψεις για πλήρωμα και επιβάτες πλοίωνΤι προβλέπουν όμως τα ασφαλιστήρια συμβόλαια για τις χερσαίες μετακινήσεις;

Η ασφάλιση για μαζικές χερσαίες μεταφορές

Πάνω από ένας στους πέντε Αθηναίους (22%) χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες (μέσα σταθερής τροχιάς και οδικής μεταφοράς) για μεγάλες αποστάσεις και το 48% σπαταλούν περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Moovit. Παράλληλα, ευρείας χρήσης αποτελούν και μέσα συγκοινωνιακών εταιρειών που δεν υπάγονται στο δημόσιο όπως τα ΚΤΕΛ.

Οι οδηγοί και εν γένει οι εταιρείες πίσω από τις μετακινήσεις μαζικού χαρακτήρα φέρουν ευθύνη για την ασφάλεια των επιβατών μεν, την ικανοποίηση των απαιτήσεών τους σε περιπτώσεις σωματικών βλαβών ή υλικών ζημιών δε. Επί παραδείγματι και σύμφωνα με το άρθρο 22 της οδηγίας 2012/34/ΕΕ, μια σιδηροδρομική επιχείρηση πρέπει να «είναι επαρκώς ασφαλισμένη, ή διαθέτει επαρκείς εγγυήσεις βάσει όρων της αγοράς ώστε να καλύπτεται κατ’ εφαρμογή της εθνικής και διεθνούς νομοθεσίας από πλευράς αστικής ευθύνης ατυχημάτων, ιδίως όσον αφορά, τους επιβάτες, τις αποσκευές, τα εμπορεύματα, το ταχυδρομείο και τους τρίτους».

Έπειτα, μπορεί κανείς να βρει στο διαδίκτυο και πρόσφατες προκηρύξεις του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) και της εταιρείας Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑ.ΣΥ) διαγωνισμών για την ανάδειξη αναδόχου ασφαλιστικής εταιρείας για την κάλυψη ασφάλισης για την αστική ευθύνη έναντι τρίτων.

Ασφαλιστήρια για κάθε μέσο

Στην αγορά διατίθενται ασφαλιστήρια συμβόλαια για τις εθνικές και διεθνείς μεταφορές με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, με εξειδικευμένα προγράμματα για τουριστικά, αστικά, υπεραστικά, σχολικά λεωφορεία ή λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού, τουριστικά τρένα ή άλλες επιβατάμαξες και mini vans ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης που παρέχουν κάλυψη για:

  • αστική ευθύνη προς τρίτους αναφορικά με σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές τρίτων και επιβαινόντων σύμφωνα με τα ασφαλιστικά όρια που θέτει η Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία
  • υλικές ζημίες από ανασφάλιστο όχημα (με ελληνικές πινακίδες συνήθως)
  • φροντίδα ατυχήματος επί 24ώρου βάσης που περιλαμβάνει καταγραφή συμβάντος με αποστολή εξειδικευμένπου συνεργάτη στον τόπο ζημιάς για λήψη φωτογραφιών, συμπλήρωση δήλωσης ατυχήματος,
  • την απώλεια ζωής, τη μόνιμη ολική/μερική ανικανότητα και τις δαπάνες υγείας (νοσήλια, ιατροφαρμακευτικά, χειρουργικά και άλλα σχετικά με τη θεραπεία έξοδα) του οδηγού από ατύχημα κατά τη διάρκεια της οδήγησης του οχήματος ή επιβίβασης σε/αποβίβασης από αυτό έως ενός ποσού όπως 30.000€
  • νομική προστασία κατόπιν τροχαίου ατυχήματος για τα απαραίτητα εξωδικαστικά ή δικαστικά έξοδα για τη διασφάλιση των εννόμων συμφερόντων του και την υπεράσπισή του ενώπιον πολιτικών, διοικητικών ή ποινικών δικαστηρίων, για τροχαίες παραβάσεις, ενοχικές συμβάσεις για το αυτοκίνητο κ.α., σύμφωνα με τους γενικούς και ειδικούς όρους που θέτει κάθε εταιρεία.

Παράλληλα, ο ενδιαφερόμενος ιδιώτης ή επιχείρηση μπορούν να ενισχύσει το συμβόλαιό του με σημαντικές προαιρετικές καλύψεις αναφορικά όπως προστασία ασφαλίστρου, ασφάλεια πυρός καθώς και αστική ευθύνη πυρός, από ζημίες οφειλόμενες σε τρομοκρατικές ή κακόβουλες ενέργειες, φυσικά φαινόμενα, απώλεια/καταστροφή αποσκευών, κλοπή κ.α.

Σημειώνεται ότι η κάλυψη για τις αποσκευές μπορεί να αναγράφεται και στις βασικές καλύψεις του ασφαλιστηρίου ενώ κάποιες εταιρείες θέτουν ως συμπληρωματικές τις υλικές ζημιές από ανασφάλιστο όχημα και τις δαπάνες για προσωπικό ατύχημα οδηγού. Ο τύπος του χερσαίου μεταφορικού μέσου αποτελεί κομβικής σημασίας, όπως και η πολιτική κάθε εταιρείας. Ο ασφαλιστής παραμένει ο αναγκαίος σύμβουλος!

Διαβάστε επίσης:

Ασφάλιση μόνο για ατύχημα: Τι πρέπει να προσέξετε

Είναι «πεταμένα λεφτά» – Και άλλοι πέντε μύθοι για την ιδιωτική ασφάλιση

Νομική Προστασία: Η ασφάλιση που φέρνει ένα δικηγόρο στο πλευρό μας